Geplaatst op: 21-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe worden Nederlandse vakantieparken nu geboekt?

Hoe worden Nederlandse vakantieparken nu geboekt?

Nederlandse vakantieparken gaan een heel slecht voorseizoen meemaken. De boekingen tot en met juni lopen tientallen procenten achter. De zomer ziet er een stuk rooskleuriger uit, daar lopen de boekingen ruim voor op 2019. Dat blijkt uit cijfers die PleisureWorld NRIT opvroeg bij drie grote reserveringssystemen in de markt, Stratech, Booking Experts, EveryOffice en Holiday Media.


Klein lichtpuntje is dat de laatste weken de markt fors aantrekt. "De boekingen kwamen drie weken geleden al op gang maar na de persconferentie van minister-president Rutte, waar de versoepeling van de maatregelen werd aangekondigd, zagen we een ware ‘rush’ op vakanties in eigen land”, vertelt Lars de Boer van Booking Boosters, de marketingafdeling van Booking Experts. "Standplaatsen met privé-sanitair zijn tot en met september nagenoeg overal volgeboekt. Datzelfde geldt voor verhuuraccommodaties met eigen sanitair.” Die toegenomen belangstelling signaleert ook Wim Latour van Holiday Media: "De afgelopen week is het zoekgedrag naar vakanties in Nederland van zowel Nederlanders als Duitsers sterk toegenomen. Dat zien we in een stijging van het websitebezoek en het aantal online boekingen.” 


Ook Mark Gerrits van Stratech ziet dat de boekingen de afgelopen 30 dagen fors aantrekken: "Vorige week zagen we in onze Benchmark dat er 5 keer zoveel geboekt werd dan de week ervoor. Daarmee zijn de kaarten voor het voorseizoen met Hemelvaart en Pinksteren in het vooruitzicht nog niet helemaal geschud. Maar dat worden met de beperkingen natuurlijk geen topperiodes.” Mark is overigens nog redelijk positief gestemd over het hele seizoen: "Ik denk dat er in het zomerseizoen best nog wat goed gemaakt kan worden. Helemaal als ondernemers slim omgaan met hun prijzen en efficiënt, dat wil zeggen zoveel mogelijk aansluitend, boeken. Daarmee voorkomt de ondernemer ‘lege nachten’ waarop ze omzet mislopen. Eind dit jaar zal uitwijzen wat de eindstand geworden is…”


Fokko Mulder van EveryOffice constateert dat juli en augustus goede maanden zijn: "We zien een plus van 13% voor huren en 17% voor kamperen met nog genoeg ruimte in het bezettingspercentage voor verdere groei in de komende maanden. De meeste vraag is naar ruime plekken en het liefst met eigen sanitair."


Voorseizoen: diep rode cijfers

Desondanks schrijven de bedrijven in de verblijfsrecreatie voor het voorseizoen dieprode cijfers. Het aantal boekingen voor verhuuraccommodaties tot en met juni loopt tussen de 10% en 20% procent terug (afhankelijk van de reserveringspartner) ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Voor kamperen is de situatie nog rampzaliger en lopen de boekingen tot en met juni tussen de 28% en 54% terug. Bedrijven hebben in het voorseizoen fors verloren op omzet uit boekingen: vanaf -17% voor accommodaties tot -49% voor kamperen.


Juli en augustus: Mooie plus dankzij voorboekingen

In juli en augustus 2020 lopen de boekingen juist flink voor op de zomer van 2019. Dat wordt met name veroorzaakt door een grote boekingsvoorsprong die in november-december 2019 is opgebouwd. In het voorjaar is na de corona-uitbraak nauwelijks geboekt voor de zomer. De boekingen trekken gelukkig de laatste weken fors aan omdat veel Nederlanders niet verwachten in het buitenland op vakantie te kunnen gaan. Voor verhuuraccommodaties lopen de boekingen 11% tot 15% voor op vorig jaar. Dat zien we versterkt in de omzet, die stijgt tussen de 13% en 31%. Bij kamperen zien we een vergelijkbare mooie groei van +27% tot +31% in aantallen boekingen en van +21% tot +33% in omzet.


Wie in juli of augustus nog een accommodatie wil huren moet er snel bij zijn want die zijn al voor 72% bezet. In de kampeermarkt is meer ruimte met 52% bezetting tot nu toe.  


Boekingen tot en met 15 mei: nog steeds boekingsdip

Ondanks die mooie boekingszomer zitten de Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven voor 2020 nog met een flinke boekingsdip. Die is voor kamperen een stuk negatiever van voor verhuuraccommodaties. De boekingen tot en met 15 mei lopen voor kamperen flink terug: van -9% tot -31%. Voor de verhuuraccommodaties rapporteren de verschillende reserveringssystemen boekingsachterstanden van -1% tot -9%. Die boekingsachterstanden hebben daarnaast een groot effect op de totale exploitatie van het bedrijf omdat met minder gasten ook de omzet in andere bedrijfsonderdelen, denk aan de horeca, fietsverhuur, activiteiten, fors terugloopt.


Boekingen trekken aan

Mark Gerrits van Stratech verwacht dat er qua boekingen betere tijden aankomen: "We zien de afgelopen periode een flinke stijging in het aantal reserveringen en de omzet. De afgelopen 30 dagen groeide het aantal reserveringen in ons systeem met 10% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.” Mark is zeer positief over Nederland vakantieland: "Vanwege het feit dat er bij de gast nog flink wat onzekerheid zit, maar de wens er wel is om op vakantie te gaan en daarmee de populariteit van verblijven in eigen land in de lift zit, zou het zo maar kunnen zijn dat de aankomende periodes alsnog goed gaan presteren.” Dat onderschrijft ook Lars de Boer van Booking Experts: "Vakantie in eigen land biedt kansen voor de toekomst. We zien dat nieuwe doelgroepen de binnenlandse markt betreden, maar het is zaak dat recreatiebedrijven deze doelgroepen aan zich weten te binden.”


Marketing werkt, ook in crisistijd

Opvallende conclusie die Lars trekt, is dat parkendie tijdens de slimme lockdown zijn doorgegaan met online marketing en zichtbaar zijn geblevennu de beste resultaten boeken. Ook profiteren bedrijven die verregaand hebben geautomatiseerd. Lars: "Via onze systemen werkten receptionistes makkelijk vanuit huis, de telefoon werd via VOIP doorgeschakeld naar mobiel en het werk ging in de cloud gewoon door. Gasten konden via kentekenherkenning inchecken.” Ook Mark onderschrijft juist in deze tijd het belang van goede automatisering: "Niet alleen op het gebied van thuis werken, denk ook aan een correcte afhandeling van Recreatie Vouchers.” Lars ziet verder dat Duitse gasten sinds deze week weer boeken: "Donderdag 14 mei was zelfs de beste boekingsdag van het jaar vanuit Duitsland.”


Fokko Mulder van EveryOffice merkt dat veel klanten versneld inspelen op de toekomst met online horeca bestellen vanuit de accommodatie of kampeerplek,  een  tafel reserveren of inschrijven op toegang tot het zwembad. Daarnaast ziet hij ook heel veel vraag naar pincodesloten voor de accommodaties en kenteken camera’s voor een receptieloze incheck. "Gelukkig kunnen wij ze hierin volledig ontzorgen en hopen we dat ze met deze maatregelen de komende periode goed door komen."  


Tot slot signaleert Lars twee opvallende trends: "We zien dat de prijzen voor de zomervakantie verhoogd worden op basis van vraag en aanbod. Ook hebben veel bedrijven nu al 2021 boekbaar gezet. Daarmee kunnen bezitters van vouchers deze nu al verzilveren.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, boekingen, omzet

CELTH
 






||| Nieuws |||

13/06/24
Den Haag ziet oprichting anti-corruptie rechtbank als kans
Integrity Initiatives International (III) is gestart met de uitbreiding van haar activiteiten in Europa met als doel de oprichting van een International Anti-Corruption Court (IACC) in Den Haag. Dat ziet dmo The Hague & Partners als een nieuwe kans voor de bestemming Den Haag.
12/06/24
Prijsvrij Vakanties D-reizen en TUI Nederland breiden samenwerking uit
Sinds begin juni worden TUI pakketreizen niet alleen aangeboden via de winkels van D-reizen en D-reizen.nl maar ook bij Prijsvrij Vakanties.
12/06/24
Exclusief voor leden
Riksja Travel maakt drastische keuze voor klimaat
Riksja Travel gaat korte verre vliegvakanties niet meer actief promoten. Dat doet de touroperator om minder impact op het klimaat te maken.
11/06/24
Exclusief voor leden
Amsterdam aantrekkelijk voor hotelinvesteringen maar Utrecht maakt inhaalslag
Amsterdam is in 2024 de meest aantrekkelijke stad voor hotelinvesteringen. Dit blijkt uit de Dutch Hotel City Index, die tijdens de PROVADA 2024 wordt gepresenteerd door Horwath HTL en ABN AMRO. Amsterdam blijft op plaats één maar let op Utrecht en Rotterdam.
10/06/24
Pitches gehouden voor eerste F&B Jan Vlasman Award
Deze nieuwe prijs is dit jaar in het leven geroepen door de Hospitality Synergy Group om Vlasman nalatenschap te eren. Een derde- of vierdejaars hotelschoolstudent die zich tijdens zijn hotelschool carrière op een bijzondere manier heeft ontwikkeld, maakt kans op deze titel van F&B talent van het jaar.
10/06/24
Nationaal Fietscongres 2025 in Utrecht
Samen met de Fietsersbond verwelkomt gastheer provincie Utrecht in 2025 fietsprofessionals uit Nederland en België in de regio Utrecht. Dit werd tijdens het Nationaal Fietscongres op 5 en 6 juni bekendgemaakt.
10/06/24
Exclusief voor leden
Ankie van Wersch directeur MVO Nederland
Ankie van Wersch (47) is de nieuwe directeur-bestuurder van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland.
10/06/24
Exclusief voor leden
Eerste energy hub geplaatst
Tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 bleek dat bij ondernemers grote zorgen zijn over de krapte op het elektriciteitsnet. Het kan plannen voor extra faciliteiten naar gasten in de weg zitten. In Tholen is vandaag een extra energy hub geplaatst om het net te ontlasten.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...