Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-02-2020
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT
Publicatie: R&T 2019-6

Hulp bij uitdagingen voor de camping

Adviescase Hans van Leeuwen – Plan van Aanpak camping

Hulp bij uitdagingen voor de camping

In ieder nummer van Recreatie & Toerisme belichten we een case uit het portfolio van adviesopdrachten van Pleisureworld NRIT. Dit betreft lang niet altijd theoretisch onderzoek, maar ook praktisch advies waarmee recreatiebedrijven direct uit de voeten kunnen. In dit voorbeeld: een camping die zoekt naar een passende ontwikkelingsrichting voor de toekomst.


Dat de traditionele kampeersector voor uitdagingen staat, is niets nieuws. Toch zijn er nog veel kampeerbedrijven in ons land die nog geen duidelijke keus hebben gemaakt over de koers die zij in de toekomst willen varen. Wie daar anno 2020 nog steeds niet mee bezig is, loopt het risico om in de nabije jaren te ver af te drijven van wat de gast wil. En dat is jammer, want kansen voor toeristische bedrijven liggen er genoeg. De kampeersector ziet na jaren van daling en het verdwijnen van campings weer een lichte stijging aan de vraagzijde.


Wie zich op iedereen richt, is voor niemand bijzonder

De camping in ons voorbeeld bestaat uit voornamelijk seizoensplaatsen en een klein deel toeristische plaatsen. Het bedrijf heeft daarnaast een chaletpark dat uitsluitend gerealiseerd is voor de verkoop. De verhuur van de seizoensplaatsen is een belangrijke inkomstenbron, maar laat duidelijk een dalende trend zien. Er zijn enkele glamping accommodaties op deze camping met een vrijwel continue bezetting.


Een duidelijke positionering ontbreekt, waardoor de verhuur van toeristische kampeerplaatsen moeizaam verloopt. In de praktijk worden de faciliteiten van de camping bovendien voornamelijk gebruikt door de vaste gasten. De toeristische boekers van de seizoensplaatsen merken dit, wat de gasttevredenheid niet ten goede komt. Voor je het weet, bevind je je in een negatieve spiraal.


De adviesvraag was tweeledig. Ten eerste wilde de ondernemer weten welke ontwikkelingsrichting voor zijn bedrijf het beste toekomstperspectief biedt. Daarnaast had hij behoefte aan concreet advies om het vakantiepark al op korte termijn aantrekkelijker te maken.


Omarm de dagrecreant

Een tweetal scenario’s voor dit bedrijf zijn in het advies uitgewerkt. De eerste mogelijkheid is een volledige doorontwikkeling van het chaletpark. Toch zag de consultant ook nog voldoende kansen voor een gezond gemengd toeristisch kampeerbedrijf. Uit de analyse kwam nog een verrassende andere kans naar voren: de potentie van dit bedrijf om daarnaast ook dagrecreanten aan te trekken.


De ligging aan een waterplas met strandvoorzieningen en het mooie centrale receptiegebouw met horeca kan zich daar uitstekend voor lenen. Een korte bedrijfsscan van de regio wees aan dat dit nader onderzoek waard was. Voor de ondernemer was dit een verrassende invalshoek. Hier was nog niet aan gedacht. Toch zijn er al veel succesvolle gelijksoortige crossovers te vinden in Nederland.


Concrete verbeterpunten

Naast strategisch advies hebben veel recreatieondernemers baat bij een kritische, deskundige blik voor concrete verbeteringen in het bedrijf. Dat zijn vaak praktische vraagstukken die veel invloed hebben op de beleving van het bedrijf en extra omzetkansen. Wat voor invloed heeft een aangepaste routing op de aantrekkelijkheid en de sfeer? Voldoet de receptie en de ontvangst aan de wensen van de hedendaagse gast? Welke voorzieningen zijn van belang en hoe sluiten deze aan bij bestaande of nieuwe doelgroepen?


Niet alleen een Plan van Aanpak op projectbasis kan daarop een antwoord geven. Juist voor dit soort vraagstukken hebben veel ondernemers baat bij een Support Advies traject.


Het is mooi om te zien wanneer een van oorsprong traditioneel kampeerbedrijf stappen weet te maken waardoor zij relevant blijft in de huidige (en toekomstige!) markt. Uitdagend? Ja, soms vraagt dit om rigoureuze beslissingen. Maar dit soort trajecten laten keer op keer zien dat dit juist de weg naar gezonde groei weer kan vrijmaken.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme Pleisureworld NRIT

Contact : Hans van Leeuwen

mobile: +31 (0) 653394506

e-mail: hans@pleisureworld.nl

web: www.pleisureworld.com/www.nritmedia.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie campings, kampeerterreinen, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.