Geplaatst op: 10-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”

Koninklijke Horeca Nederland pleit voor betere wetgeving voor reserveringsplatformen

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”
Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Koninklijke Horeca Nederland wil dat er betere wetgeving komt voor online reserveringsplatformen. Directe aanleiding is een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA. Daar werd pijnlijk duidelijk dat reserveringswebsite The Fork waarderingscijfers van restaurants te positief voorstelt.


"In de uitzending lijkt het gemiddelde reviewcijfer van restaurants door The Fork te worden gemanipuleerd. Meerdere ondernemers in de uitzending maken bezwaar tegen de handelswijze van The Fork. Niet de kwaliteit van de reviews of de zoekfunctie op de website lijkt volgens de programmamakers voorop te staan, maar het verdienmodel van het reserveringsplatform zelf”, stelt KHN in een reactie.



Weg met reserveringsknop in Google

Ook blijkt dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Reserveringen komen via die knop namelijk binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. Zo ging bij een ondernemer met vijf horecazaken het maandbedrag per bedrijf omhoog van 65 euro, naar ruim 800 euro per bedrijf, per maand. Volgens deze ondernemer betekent dit in totaal ongeveer 50.000 euro per jaar. Het is KHN opgevallen dat de berichtgeving van The Fork over de samenwerking met Google erg onduidelijk is. De reserveringsknop van Google wordt bijvoorbeeld nu standaard geplaatst zonder expliciete toestemming vooraf.



Neprestaurant drie weken op The Fork

In de uitzending van Rambam lijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Een slecht restaurant bestaat niet op The Fork, zo lijkt het in de uitzending. Rambam begon een eigen restaurant, de Mambar, waar zij zelf recenseerden met nepaccounts. Recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan. Het getoonde gemiddelde reviewcijfer op de site kwam niet overeen met het gemiddelde van de tientallen reviews. Rambam vroeg The Fork om uitleg. The Fork verwees in een mail naar een algoritme zonder deze toe te lichten. Kortom, hoe het reviewcijfer op The Fork tot stand komt is volkomen onduidelijk.



Voorzitter schrikt van praktijken

KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft in de uitzending aan geschrokken te zijn van de berichtgeving: "Ik schrik daarvan. Het kan niet zo zijn dat wat er op de website staat, niet in overeenstemming is met de recensies die mensen achterlaten.”


KHN is van mening dat de gast ervan op aan moet kunnen, dat de reviews over een restaurant betrouwbaar zijn. Daarnaast is KHN van mening dat platformen zoals The Fork vooraf duidelijker moeten communiceren over belangrijke wijzigingen - zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google - en om instemming vooraf moeten vragen.



Lobby voor betere Europese wetgeving

Uit de uitzending van Rambam blijkt opnieuw hoe belangrijk transparantie richting gebruikers is. KHN stuurt daarom een brief aan de Tweede Kamer en de Nederlandse Europarlementsleden. Twee concrete punten moeten volgens KHN zo snel mogelijk verbeteren. Ten eerste moet het voor gasten en ondernemers op korte termijn duidelijk worden hoe de reviews en rankings op platformen, zoals The Fork tot stand komen. Dit vraagt om actieve monitoring en handhaving van bestaande wetgeving rondom consumentenbescherming bij platformen door de Reclame Code Commissie en de ACM. Ten tweede moeten platformen tijdig toestemming vragen aan ondernemers, indien zij de algemene voorwaarden aanpassen of belangrijke beleidswijzigingen doorvoeren. Dit moet volgens KHN geregeld worden in de Europese richtlijn voor online tussenhandelsdiensten die in juli 2020 van kracht wordt. Onduidelijkheid, zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google, moet hiermee in de toekomst worden voorkomen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, platforms, restaurants

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Beste Nederlandse accommodaties 2019 volgens reviews
In de Jaarbeurs in Utrecht zijn gisteravond de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Camping ...
17/01/20
Eerste Virtual Reality waterglijbaan in Nederland
Breda heeft de primeur van eerste VR-waterglijbaan.
17/01/20
TUI en Breda University verdiepen samenwerking
TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
De zes campings van het jaar
Zes campings zijn door de ANWB uitgeroepen tot camping van het jaar. De ANWB heeft voor deze Nederlandse publieksverkiezing meer dan 25.000 stemmen ontvangen.
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
16/01/20
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk