Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-12-2019
Auteur: Juul Paalvast
Breda University of Applied Sciences

Performatory: Bijdragen aan de kwaliteit van leven? #WHYNOT

Performatory: Bijdragen aan de kwaliteit van leven? #WHYNOT
Foto: Suzanne Fokker

Onze huidige maatschappij staat voor complexe uitdagingen waarbij technische innovaties niet meer alléén de oplossing kunnen bieden. Sociale innovatie is een antwoord hierop, als een nieuwe manier van werken, denken en probleemoplossen, waarbij de innovatie vaak meer bottom-up ontstaat of georganiseerd wordt en er meer met de sociale blik naar de dilemma’s wordt gekeken. Immers: mensen beïnvloeden elkaar.


Binnen de opleiding Leisure & Events Management kun je in het tweede studiejaar kiezen voor de richting Social Innovation. Performatory is de leergemeenschap voor deze studenten, waar ook zowel alumni én werkveld actief in betrokken zijn. Ze leren en werken met de complexe vraagstukken van deze nieuwe economie, waarbij win-win voor alle partijen, kwaliteit van leven, maatschappelijke bijdrage net zo belangrijk is als de financiële winst. Hieronder staan een aantal voorbeelden en initiatieven van jonge social innovators van Performatory. Waarom ze bijdragen aan de kwaliteit van leven? #WHYNOT


Thuis

Thuis wordt in de volksmond ook wel de huiskamer van Wageningen genoemd. Elsje van de Weg is na haar afstuderen in 2015 dit initiatief gestart, samen met Tutku Yuksel. Inmiddels in het uitgegroeid tot platform, werkplek en ontmoetingsruimte waar ze materialen, kennis en talenten delen. Elsje: "De community van Thuis is een verzameling van verschillende mensen die één ding gemeen hebben: dat zij zelf en/of hun organisatie een verschil kunnen maken voor een duurzame en verbonden stad.”

Met de gemeente, politiek en de bewoners ontdekken zij en geven zij handen en voeten aan het gedachtegoed van de participatiemaatschappij. In de activiteitenagenda kun je dingen vinden als een 50+ studiekring, etentjes met gered voedsel en brainstorms over lokale vraagstukken. Een mooi voorbeeld van dit laatste: door bezuinigingen van de overheid verblijven er meer ‘verwarde’ personen in de publieke ruimte. Ze krijgen meer vrijheid en minder zorg. Dit zorgt ook vaker voor overlast in de publieke ruimte. Bij Thuis hebben ze dit ook ervaren. En in plaats van de politie, bellen ze er nu de juiste lokale partij voor. Tijdens zo’n brainstorm met alle betrokken lokale partijen en de gemeente is er besloten nieuw beleid te ontwikkelen en zijn alle lijnen tussen de nodige partijen korter geworden.


Als afgestudeerde student van de track Social Innovation ziet Elsje dat er in deze tijd veel creatieve initiatieven van de grond komen die huidige systemen proberen te veranderen door te kijken naar de wereld van morgen. Elsje: "Met de oprichting van Thuis wil ik graag mijn eigen rol innemen in deze transitie.” Ze houdt zich graag bezig met onderwerpen als community building, nieuwe economie, co-creatie en burgerparticipatie. Nieuwsgierig? Kijk eens op: www.thuiswageningen.nl


Green Gary

Het waren Amber en Marijke, twee studenten van Performatory, die nieuwsgierig waren in hoeverre hun eigen leeftijdsgenoten zich bewust zijn van hun plastic consumptie en -afval. En daarom is Green Gary in het leven geroepen. Tijdens hun onderzoek hebben ze gebruik gemaakt van de methode cultural probes. Normaal gesproken is dat een tastbare box met attributen die de participant helpt om data te verzamelen voor de onderzoeker, zoals een dagboek, een polaroid camera en een opdrachtenboek. Om juist geen fysiek afval te produceren hebben de initiatiefnemers ervoor gekozen een niet-tastbare variant van de cultural probes box te maken, in de vorm van het personage Green Gary. Via WhatsApp verzamelt Green Gary zijn data door de participanten opdrachten te sturen en hun data digitaal met Green Gary te delen. Marijke: "Door Green Gary hebben we op maat en per dag ‘persoonlijk’ contact met onze deelnemers.”. Na een week van dataverzameling is de groep bij elkaar geweest en tijdens een creatieve sessie is er, rondom de fysieke berg plastic afval van alle respondenten, bewustzijn en inspiratie gefaciliteerd om samen verder te gaan.


Amber: "Om een paar van de opdrachten van Green Gary te noemen: het in kaart brengen van de ingrediënten van een paar persoonlijk verzorgingsproducten (na het kijken van een kort filmpje over micro plastics), het in kaart brengen van je eigen footprint en praten met derden over een mogelijk plastic dieet.”


Naast bewustwording creëren van de eigen plastic consumptie onder leeftijdsgenoten, is ook het generen van ideeën en nieuwe initiatieven om ze samen verder te helpen in een duurzamere leefstijl iets dat ze voor ogen hebben.

Marijke Frederiks & Amber Kuijpers houden zich het liefst bezig met sociale en ecologische uitdagingen. Hun gedeelde interesses: milieukwesties, zoals vervuiling, het broeikaseffect en landbouw. Hun missie is bewustzijn rond deze onderwerpen creëren. Zelf je footprint checken: www.footprintcalculator.org


BO

Ik ben BO. Jij bent BO. BO loves BO. Bo kan een jongensnaam zijn, en een meisjesnaam, BO is lekker genderneutraal. Het mag allemaal. Eline: "BO staat voor het ontdekken, omarmen en vieren van liefde, identiteit en diversiteit."

BO gelooft erin dat zichtbaarheid de eerste stap is naar verandering. Dit doen ze door onderwerpen die met identiteit te maken hebben in de schijnwerpers te zetten.


Tijdens de Cultuurnacht van Breda in 2017 bijvoorbeeld exposeerde FACE IT, een initiatief van vrijwilligers van BO, 8 foto’s in real life formaat van jonge mensen. De eerste foto die je zag was van iemand in zijn natuurlijke habitat, gekleed op haar of zijn manier. Daar werd je gevraagd de persoon van de foto te typeren door 7 van de 15 hokjes met persoonstyperingen aan te kruisen. Aan de achterkant van de foto zag je dezelfde persoon gefotografeerd, nu blootvoets, in jeans en wit shirt, met daarbij de ‘juiste hokjes’. Zo word je dus duidelijk gemaakt hoe goed jij bent in het hokjesdenken.


Eline Kouwenberg en Lieke Kuijper, ook nog studenten Social Innovation, zijn de initiatiefnemers van BO. BO is ontstaan vanuit een project voor de opleiding. Sinds 2017 hebben ze zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en is het een stichting. Tevens zijn ze partner van de Regenboogaanpak van de Gemeente Breda. De reden dat ze met BO zijn gestart is omdat ze geloven in de rechten die bij vrijheid komen kijken. Gelijkheid, vrijheid van meningsuiting en recht van zelfexpressie zijn woorden die Eline eraan geeft. Lieke: "Ik vind dat niemand bang hoeft te zijn om zichzelf te kunnen zijn. En daarom ben ik BO.” Alle projecten van BO (waaronder de FACE IT test) zijn te vinden op/via www.bobreda.nl


Food Cabinet - de oplossing ligt op ons bord

Marleen Remmen, afgestudeerd aan de track Socialo Innovation in 2015, werkt sinds 2018 bij Food Cabinet. Food Cabinet (±20 man) is ‘een campagnebureau voor een voedselsysteem met toekomst’. Food Cabinet ontstond in 2012. Jarenlange betrokkenheid van Samuel Levie, Helen Kranstauber en Sebastiaan Aalst bij de voedselbeweging en gevoel dat het anders kan, vormden de voedingsbodem van Food Cabinet.


Marleen: "Als campaigner ben ik verantwoordelijk voor de productie van de campagnes. Ik zorg dat alle creatieve ideeën en papieren programma’s realiteit worden.”


Bij de Floriade spraken ze over het groener en gezonder maken van steden. Een ander voorbeeld waar Marleen voor de productie zorgde, is de introductie van de duurzame vleesvervanger jackfruit uit Thailand, van Fairtrade Original. Met Thaise Tuktuks werden tijdens een Taste Tour 15 influencers naar 5 verschillende restaurants In Amsterdam gebracht om daar kleine gerechten te proeven die de chefs alssignature dishhadden bereid. Het bereik van de influencers in die week: 750.000 unieke bezoekers. En twee restaurants hebben ervoor gekozen hun jackfruitgerecht op de kaart te zetten. Voordat Marleen bij Food Cabinet ging werken heeft ze voor RechtStreex in de Fenix Food Factory en voor Kromkommer gewerkt. Voor meer inspiratie: www.foodcabinet.nl


Dit artikel is eerder verschenen in het themanummer Leisure for a better world van Uncover, het magazine van de Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. 

Topics:Leisure
Trefwoorden: social innovation, leisure, duurzaamheid

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...