Geplaatst op: 04-12-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gemeente Stadskanaal handelde verkeerd met tarieven camperplaatsen

Gemeente Stadskanaal handelde verkeerd met tarieven camperplaatsen
De gemeente Stadskanaal concurreerde tussen 2014 en 2018 oneerlijk met commerciële camperplaatsen. De gemeente rekende namelijk een te laag tarief voor de camperplaatsen Spoordok. Daarmee handelde de gemeente in strijd met de Wet Markt & Overheid. Dat stelt de ACM na onderzoek vast. Inmiddels heeft de gemeente de tarieven aangepast.

Camping Musselkanaal diende een klacht in bij de ACM over oneerlijke concurrentie door de gemeente Stadskanaal. Camping Musselkanaal biedt camperplaatsen aan waar gebruikers voor moeten betalen. In eerste instantie kon de ACM niet optreden omdat de gemeente Stadskanaal een ‘algemeen belang besluit’ had genomen. Dat is een besluit waardoor de gemeentelijke jachthaven en de camperplaatsen werden uitgesloten van de Wet Markt & Overheid. De gemeente hoefde daarom niet alle kosten integraal in rekening te brengen. De rechter vernietigde begin 2018 echter dit besluit.

De ACM oordeelt, na de vernietiging van het algemeen belang besluit, dat de gemeente tussen 2014 en 2018 inderdaad de wet overtrad. De gemeente bracht namelijk niet alle kosten, zoals kosten voor het gebruik van grond, in rekening. De gemeente Stadskanaal heeft halverwege 2018 de tarieven aangepast. ACM constateert dat deze tarieven nu de integrale kosten dekken. De gemeente baseerde de nieuwe tarieven ook op de inkomsten uit het aantal verwachte overnachtingen. Dat mag zolang het een realistische schatting is.
Trefwoorden: camper, camperplaats, concurrentie

||| Blogs |||

27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/01/20
Populairste kampeerauto van 2020
Het Nederlandse publiek kiest campermodellen van Dreamer, Carado en Weinsberg tot NKC Kampeerauto va...
23/01/20
Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’
De Duitse ADAC, evenknie van de Nederlandse ANWB, reikte tijdens de Vakantiebeurs CMT 2020 in Stuttg...
21/01/20
Marketing reizen: handig inspelen op blue monday
Gister was het Blue Monday. Deze maandag van de laatste volle week van januari staat bij het grote p...
21/01/20
Algarve beste golfbestemming van Europa
 De Algarve valt in de prijzen tijdens de Today's Golfer Travel Awards en begint daarmee het ja...
20/01/20
Exclusief voor leden
110 duizend mensen naar Vakantiebeurs, belangstelling blijft dalen
De 50ste editie van de Vakantiebeurs is de afgelopen dagen door ruim 100 duizend mensen bezocht. De ...
16/01/20
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
15/01/20
Kantelpunt in toerisme: vliegtuig groter dan auto
Vandaag op de Vakantiebeurs presenteert NBTC-NIPO Research trends van de Nederlandse vakantiemarkt. ...
14/01/20
Revival van binnenlandse vakanties verwacht
De Nederlandse vakantiemarkt groeit van 40,8 miljoen vakanties in 2018 nog door en komt in 2030 uit op 44 miljoen vakanties. Binnenlandse vakanties kunnen een revival verwachten.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk