Geplaatst op: 29-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Beurzen leveren herbruikbare materialen

Beurzen leveren herbruikbare materialen
De proef met hergebruik van overgebleven spullen na een vakbeurs in RAI Amsterdam blijkt zo succesvol dat er nu een vervolg aan wordt gegeven. Bij de pilot met zogeheten donation rooms leverden standhouders na een beurs zo veel nuttige goederen dat dit werd voortgezet tijdens de internationale vakbeurs Aquatech die eerder in november plaatsvond.

Het spits met deze vernieuwende vorm van hergebruik werd in september afgebeten tijdens de wereldbeurs voor media, entertainment en technologie, de IBC 2019. De pilot leverde zeer tevreden schenkers én afnemers op. Het gaat om spullen waarvan maatschappelijke organisaties hebben aangegeven dat ze deze goed kunnen gebruiken. In de donation rooms konden onder meer voedsel, meubilair, planten en bloemen, elektronica, decoratie-en kantoorartikelen en hobbymaterialen worden afgegeven.

Tevreden afnemers

# Zo kon de Stichting Heen en Weer, die bewoners in Amsterdam-Zuid helpt bij hun mobiliteit, een volledige kantoorinrichting voor hun eerste eigen kantoor in ontvangst nemen. 

# Puur Zuid (maatschappelijke dienstverlening) was de ontvanger van decoratie, borden, bakjes en schalen voor hun buurtlocatie. 

# Het Leger des heils-vestiging ‘Bij Bosshardt in Noord’ kon worden voorzien van meubels, decoratie en kleding alsmede voedsel en drinken. Cliënten konden er enorm mee worden geholpen. 

# De Voedselbank Amsterdam werd geholpen aan spullen waarmee zij hun nieuwe locatie met buurtfunctie konden inrichten. 

# Zorginstelling Cordaan ontving de nodige spullen voor de BBQ, alsmede een grote tafel waar hun cliënten samen aan kunnen eten én een opslagkastje. 

# Humanitas zocht en kreeg spullen voor hun kantoorlocatie waar zij vrijwilligers en bezoekers ontvangen.

Stephanie Mathas, bij RAI Amsterdam verantwoordelijk voor dit project: "Tijdens de IBC was het eerste experiment en het was voor ons ook nieuw. We waren blij verrast door het enthousiasme aan beide kanten: zowel de schenkers als de ontvangers. Veel lokale instellingen en initiatieven hebben wij kunnen helpen met dat wat na de beurzen achterbleef en geschonken werd. De blije gezichten die ontstonden waren hartverwarmend en een stimulans om de mogelijkheden van een dergelijk programma verder te ontwikkelen. Het experiment krijgt dan ook een vervolg tijdens de Aquatech 2019, waarbij wij wederom de verbinding gaan leggen tussen de vraag van de maatschappelijke initiatieven en het aanbod dat na een event overblijft of geschonken wordt. Zo kunnen we onze maatschappelijke toegevoegde waarde vergroten, maar ook verspilling tegengaan.”
Trefwoorden: beurs, evenement, hergebruik

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/08/20
Campagne moet publiek weer naar bioscoop trekken
Vandaag gaat de campagne Ganaardefilm.nl van start met twee spots die te zien zijn op televisie, online en op social media. Dat is hard nodig want het publiek weet de weg naar de bioscoop nog niet te vinden.
03/08/20
Intensieve samenwerking tussen De Jong Intra en Oad
De coronacrisis levert ook mooie initiatieven op. De Jong intra vakanties en Oad gaan intensief samenwerken bij de uitvoer van de busreizen. Per direct vertrekken de reizen van beide organisaties vanaf hetzelfde vertrekpunt in Zeddam.
03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...
03/08/20
Horecava op de agenda
RAI heeft de Horecava voor 2021 op de agenda gezet. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn.
03/08/20
A380 weer dagelijks op Schiphol
Emirates vliegt sinds afgelopen zaterdag weer elke dag met haar A380 van Dubai naar Amsterdam. ’s ...
02/08/20
Groene Koepel maakt gratis eenpans kookboekjes
Koken op de camping Veel kampeerders op natuurkampeerterreinen en trekkershutten hebben vaak maar één gaspitje tot hun beschikking. Daarop een volledige maaltijd koken vraagt om wat creativiteit.
02/08/20
Forse toename van jonge caravan- en camperbezitters in coronatijd
Sinds de coronauitbraak hebben steeds meer jonge mensen een caravan of camper gekocht. Dat blijk uit cijfers van BOVAG en RDC. Vooral campers zijn populair.
02/08/20
Boijmans en Ahoy maken drive-thru museum
Combineer een vanwege verbouwing gesloten museum en leegstaande tentoonstellingshallen en je hebt een drive-thu museum. In Rotterdam hebben museum Boijmans van Beuningen en Ahoy dat gerealiseerd.