Geplaatst op: 21-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Acties bij groothandels dranken en drankenindustrie

Acties bij groothandels dranken en drankenindustrie
Actie bij Avandis. Foto: FNV.
Door een loonconflict organiseert vakbond FNV acties bij groothandels in dranken en de drankenindustrie. Dat kan ook de horeca in leisure raken. De ultimatums van de FNV aan groothandels in dranken en de drankindustrie zijn afgelopen maandag verstreken. Maar liefst 80 procent van de FNV-leden hebben het eindbod van de werkgevers weggestemd. De gesprekken lopen al sinds juli 2019. "Daarom voeren we nu actie bij Avandis in Zoetermeer. Er volgen meer acties volgende week", zegt FNV-bestuurder Jethro Warbroek.

De werkgevers bieden slechts 6,5 procent over drie jaar, waar de FNV samen met haar leden strijdt voor 5 procent erbij op jaarbasis. Sommige werkgevers hebben in de twee jaar dat de cao stilzwijgend werd verlengd, eenzijdig marginale loonsverhogingen doorgevoerd zonder overleg met de bonden. De FNV-leden vinden met name de verbetering van het loon belangrijk. "Dat de werkgevers zonder FNV de lonen verhogen is tot daar aan toe, maar dat ze deze eenzijdige loonsverhoging ook nog willen verrekenen is echt onbespreekbaar", aldus bestuurder Jethro Warbroek. Samen met de FNV wordt daarom vooral ingezet op een structurele en substantiële loonsverhoging.

Flexcontracten aan banden

De FNV vindt een modernisering van de cao ook een goede zaak alleen zet de FNV in op punten als; het vastleggen van een maximum aantal flex-contracten per organisatie. "Ook is het bij zwaar werk van groot belang dat je gezond de eindstreep haalt, zodat je van je pensioen kunt genieten. Daarover kan je afspraken maken met elkaar", zegt Jethro Warbroek.
Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: horeca, toeleverancier, staking, werkonderbreking

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
Exclusief voor leden
Duitse wijnboeren maken plek voor campers
De groei van het netwerk aan wijnboeren dat plek wil bieden aan campers kan nog veel groter worden als die ene vergunning niet in de weg zit.
01/07/20
Exclusief voor leden
Vakantiebanen zijn er maar wel moeilijker te vinden door corona
Een kwart van de jongeren met een vakantiebaan zegt dat het door corona dit jaar wel moeilijker was een vakantiebaan te vinden.
25/06/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Kansen voor schoolreisjes
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
19/06/20
Boekingssite Zeilhuisje verhuurt traditionele zeilschepen voor vakantie met gezin
Boekingssite Zeilhuisje.nl is een nieuw initiatief gestart waarbij grote traditionele zeilschep...
18/06/20
Exclusief voor leden
Met app triagegesprekken voeren met je gasten
Stel je bent ondernemer en je wilt weten of je gasten corona hebben. Dan kun je dat via een gestructureerd gesprek checken. Dat heet triage. Dat kun je zelf opzetten maar je kunt het ook inkopen.
18/06/20
Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids
De culinaire kant van het land wordt steeds vaker gebruikt om toeristen te trekken. In 2021 is Slovenië ‘European Region of Gastronomy’.
17/06/20
Vaar mee op de Blauwe Golf met de digitale vaargids
De provincie Noord-Holland roept (recreatie)schippers op om gebruik te maken van de digitale vaargid...