Geplaatst op: 13-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Veranderingen in winterzonbestemmingen

Faillissement Thomas Cook heeft invloed

Veranderingen in winterzonbestemmingen
Barcelona.
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reizen naar de winterzon. Dit blijkt uit recent onderzoek van dé VakantieDiscounter. Waar vorig jaar nog 18% van de winterzonreizigers naar Egypte ging, is dat dit jaar 22%. Het land pakt daarmee een tweede plaats in de top 10 populaire winterzonbestemmingen, na Spanje (39%).

Kaapverdië, dat vorig jaar nog op de derde plaats in de top 10 staat, is naar de 9e plaats gekelderd. "Die daling kan onder meer te maken hebben met het faillissement van Thomas Cook”, aldus Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter. "Zij boden veel betaalbare reizen aan naar de Kaapverdische eilanden. Omdat zij nu wegvallen, is dit een duurdere bestemming geworden. Egypte is dan voor velen wellicht een goedkoper alternatief.” 

Dubai steeds populairder

Opvallende stijger in de top 10 is Dubai; dat land stond vorig jaar nog op de 9e plek in de ranglijst, maar is inmiddels naar de 5e plek gestegen in de lijst van populairste winterzonbestemmingen. Onderaan de lijst bungelt Indonesië met 1% van de reizigers. "Als we naar dat land kijken, gaat het vooral om Bali waar in de winter de vakantie wordt doorgebracht”, aldus Vlaanderen.

Populaire bestemmingen winterzon

  2018 2019 
1. Spanje (40%) Spanje (39%) 
2. Egypte (18%) Egypte (22%) 
3. Kaapverdië (7%) Portugal (7%)
4. Portugal (6%) Curaçao (5%) 
5. Curaçao (4%) Dubai (4%) 
6. Turkije (3%) Turkije (4%) 
7. Gambia (3%) Gambia (3%) 
8. Marokko (3%) Marokko (2%) 
9. Dubai (2%) Kaapverdië (2%) 
10. Indonesië (2%) Indonesië (1%) 
Trefwoorden: winterzon, bestemming, touroperator, vliegen

CELTH
 





||| Nieuws |||

25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.
10/01/23
Exclusief voor leden
Binnensteden weer iets aantrekkelijker voor retail
Investeringsmaatschappij Syntrus Achmea Real Estate & Finance geeft een signaal af dat winkelformules weer meer kansen krijgen in een aantrekkelijke stad.