Geplaatst op: 18-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?

Feiten en fictie: kansen en valkuilen onthuld door Moniek Hovers

Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Moniek Hover. Storytelling erfgoed en beleving.
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijven, het verdiepen van bestaande verhalen en dat toepassen in erfgoed, toeristische lijnen en routes is een vak apart. Storytelling ondersteunt projecten met budgetten van vele miljoenen euro’s. Moniek Hover heeft veel bijzondere projecten begeleid en die ervaringen deelt zij tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart op 5 november.

Technieken & praktijkvoorbeelden

In de presentatie op 5 november 2019 met de titel: 'Storytelling, erfgoed en beleving: dilemma's rondom feit en fictie' zal Moniek Hover ingaan op enkele essenties van storytelling met een focus op dilemma's die optreden bij het vertalen van feitelijke, informatieve verhalen in belevingsgerichte verhalen en producten. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met (technieken uit de) fictie en non-fictie? Naast de recente merk- en productontwikkeling rondom Crossroads, zal zij ook voorbeelden laten zien met betrekking tot Zuiderwaterlinie en Van Gogh (in Brabant). Dit zijn grote projecten voor regio’s die zorgen voor een verrijking van het vrijetijdslandschap. Een landschap waar mensen speciaal voor komen. Ter illustratie hoe groot deze projecten zijn, de korte uitleg over de Zuiderwaterlinie.


2 miljoen euro in 19 projecten

De provincie Noord-Brabant investeert in 2019 en 2020 ruim € 2 miljoen investeren in 19 projecten die de Zuiderwaterlinie als samenhangend geheel verder toeristisch-recreatief moeten versterken. In deze subsidie is geld gereserveerd voor 19 projecten in de 5 stellingen:

• West-Brabantse Waterlinie (€ 225.000)
• Willemstad (€ 589.250)
• Breda-Geertruidenberg (€ 270.000)
• Heusden – ’s-Hertogenbosch (€ 764.250)
• Grave-Ravenstein (€ 497.500).

De bijdrage van de provincie is onder voorbehoud van een soortgelijke investering van de gemeenten langs de Linie in de projecten. Er wordt geïnvesteerd in bezoekerscentra, aanlegsteigers, fiets- en wandelpaden, recreatieve routes, veerponten, opstappunten en het zichtbaar maken van de historie.  

Unieke linie

De Zuiderwaterlinie is de oudste, langste en meest benutte linie van ons land. De linie loopt in Brabant van Bergen op Zoom in het westen tot Grave in het meest oostelijke puntje, en verbindt 11 historische Brabantse vestingsteden met elkaar. Het is een samenhangend stelsel van waterstaatkundige werken, landschap en militaire werken.

De linie is niet alleen belangrijk militair erfgoed maar ook een culturele grens: tussen noord en zuid, rooms-katholiek en protestant, zand en klei, de harde en de zachte ‘g’. De Zuiderwaterlinie vertelt ruim 350 jaar Brabantse militaire historie, van het eind van de middeleeuwen tot en met de Koude Oorlog en de bijzonder posities die Brabant heeft gehad als buffer voor Holland. Het is daarmee een belangrijk icoon voor Brabant. 

Praktische info

Vakdag Zet je regio op de kaart

5 november 2019
Tickets: Let ook op de voordelige (28% korting!) Duo Ticket


Trefwoorden: regio, storytelling, productontwikkeling, strategie, praktijk, regiomarketing

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Inschrijving voor Fiets Award 2020 open
Op 28 februari 2020 worden de winnaars van de Fiets Awards 2020 bekend gemaakt. Geïnteresseerde dee...
11/11/19
Herontwikkeling oudste deel Eindhoven afgerond
De herontwikkeling van De Paterskerk, het voormalige Augustinianum en de Studentenkapel in het hart ...
07/11/19
IKL naar leisure locatie Brightlands
Op woensdag 6 november vond de officiële opening plaats van de nieuwe locatie van de Limburgse stic...
05/11/19
Exclusief voor leden
Duurzame gebiedsontwikkeling rond Keilepand
Gemeente Rotterdam verkoopt het Keilepand aan vertegenwoordigers van het KeileCollectief. Het pand s...
05/11/19
Versterking watermolenlandschappen
Zaterdag 2 november jongstleden vond de eerste plantdag plaats rondom de Opwettense Watermolen in Nu...
04/11/19
Exclusief voor leden
Gratis training tegen agressie voor winkelpersoneel door vakbond
Uit cijfers van het CBS blijkt dat er in 2019 toch weer een stijging is van het aantal winkeloverval...
01/11/19
De 12 sterke redenen om je in te schrijven op Vakdag Zet je regio op de kaart
Is regionale ontwikkeling voor jouw bedrijf of gemeente een noodzaak? Waarschijnlijk is het antwoord...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk