Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2019
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
PleisureWorld NRIT

Get personal or get out – op bezoek bij Google!

Contentmanager, een onmisbare functie voor recreatie & toerisme

Get personal or get out – op bezoek bij Google!

ALARM: Normaal geef je niet meteen alles prijs wanneer je een uitgebreid artikel schrijft maar omdat het zo belangrijk is, maak ik hierop deze keer een uitzondering in de hoop dat je het artikel volledig zal lezen. De technologische ontwikkeling van de online wereld waar wij mee te maken krijgen, zal zich steeds verder en sneller voordoen. De achterstand van bedrijven die niet kunnen aanhaken, zal bij ongewijzigde aanpak de komende jaren alleen maar groter worden. Zelfstandige bedrijven (klein, middel en groot) zullen de race uiteindelijk verliezen. Alleen de grotere ketens en zeer grote zelfstandige bedrijven zijn in staat om bij te blijven. De consument wil met verhalen geïnformeerd worden en verwacht op de website een aanbod op maat dat aansluit bij zijn interesses.


Wij waren op bezoek in Dublin op een unieke inspiratietour achter de coulissen op de hoofdkantoren van de online hoofdrolspelers met RED Online Marketing en zo’n honderd collega’s uit de travel- en recreatiebranche. In het kort een aantal observaties en conclusies:

  • Recreatiebedrijven moeten een fulltime content manager aanstellen
  • Instagram is momenteel het meest populaire inspiratieplatform tijdens de klantreis
  • Bing is een vergeten zoekmachine met enorme kansen, vooral op de Duitse markt
  • Vanaf 2022 zal YouTube het belangrijkste conversiekanaal zijn in de klantreis
  • Opvallend is dat meer dan 45% van de senioren YouTubers zijn voor thematische informatie
  • Het Attributie Model van Facebook zorgt voor gerichte campagnes en een besparing op advertentiebudget
  • Adverteren op YouTube is nu nog voordelig en je bent een early adopter
  • Personaliseren van website op basis van clickratio is een must
  • Maak keuze voor gerichte doelgroepen op het World Wide Web en ga niet voor iedereen!



Op bezoek in Dublin bij Microsoft - Facebook en Google


Wat is nou precies de HoloLens 2.0 van Microsoft en hoe ziet hun horizon eruit? Of weet u hoe Google Assistance wekt? En met de kennis van het Attributie Model van Facebook kunnen wij tot wel een jaar terugkijken naar het online gedrag van ieder individu! Het is ons duidelijk geworden dat Instagram leading is en over twee jaar YouTube alle online kanalen zal verdringen. Op de agenda staat een bezoek gepland aan het (minder) bekende Facebook Travel, een unieke boekingstool, waarvan onze leisure industrie uiteraard de voordelen wil ontdekken. Alsof dit nog niet genoeg is maken wij het rondje compleet met een bezoek aan het hoofdkantoor van Google en YouTube. Zouden wij de geheimen kunnen ontdekken achter het algoritme van deze zoekmachine of zitten er nog meer verassingen aan te komen? 

Met Bing van Microsoft een hogere score


Bij dit bedrijf heeft men het over Marketing Automation en er werken maar liefst 71 verschillende nationaliteiten en 34 talen over een totaal van ruim 3.000 medewerkers waarvan 1.000 ingenieurs. Het is het 2e kantoor buiten de VS. Microsoft is feitelijk een advertentieplatform. Men laat de progressie zien van haar zoekmachine Bing in ons land en dat stijgt van 3% naar 9%. Wie meer Duitse toeristen wil bereiken, adviseer ik zeker ook Bing als advertentie platform in te zetten. De penetratie is bij onze Oosterburen maar liefst 37%. De kosten voor advertising liggen beduidend lager en het resultaat is veel gerichter. Het gegeven dat 75% van de consumenten de zoektocht naar een ideale vakantie start bij een zoekmachine betekent ook kansen voor Bing. Ook krijgen wij te zien dat bijvoorbeeld het ecotoerisme jaar in jaar uit is verdubbeld. Dit is van invloed op het aanbod en de wijze van de marketing. Via een korte presentatie krijgen wij een dashboard voorgespiegeld dat ons alles kan vertellen over "onze” gasten. Er zijn enorm veel oplossingen voor vertalingen in een andere taal en via een presentatie van Microsoft Translator waren wij getuige van de nieuwste realtime translator. Het is een vernieuwende vorm van kunstmatige intelligentie! 



Facebook meer aandacht voor unieke content


Facebook besteedt meer aandacht aan unieke content. De toerist tegenwoordig verwacht een persoonlijke benadering. De customer journey bestaat uit Discovery, Convienience en Connection. Facebook kan helpen bij het maken van de keuzes, het assisteren tijdens de reis en via connection contact maken met je omgeving. Een kwart van de toeristen gebruikt Facebook als eerste inspiratiebron voor de volgende trip. Ruim 50% doet dat via zijn mobiel. Opvallend is in 2020 dat 75% video mede onderdeel uitmaakt van de oriëntatie van de toerist. In 2021 is de verwachting dat meer dan 50% van alle transacties via mobiel plaatsen. Volgens de onderzoeksafdeling van Facebook Travel zijn er zijn wel 56 online touchpoints in het boekingsproces in de totale customer journey. Facebook Travel laat ook zien dat men steeds meer op basis van datagegevens kan tagetten op haar betaalde platforms. Een story via Instagram heeft veel meer impact op het resultaat dan een platte advertentie. De eerste scoort ruim boven de 50% ter vergelijking met een betaalde Facebookcampagne. Dat betekent veel recreatiebedrijven een nieuwe koers moeten varen door meer aandacht te besteden aan content. 



Komst Google Assistant biedt nieuwe mogelijkheden


Een gemiddelde klantreis bestaat uit zo’n 180 online bronnen en bijna zo’n 50 Apps. Video wordt steeds meer ingezet als performance kanaal en daarom zal YouTube zo belangrijk worden. Binnen enkele jaren zal meer dan 80% YouTube steeds vaker gebruiken als informatiekanaal! Via YouTube adds is de conversie in de travel industrie verdubbeld. Voor een goede online strategie is een gerichte campagne veel effectiever dan een generieke aanpak! En wie denkt dat YouTube vooral door jongeren wordt gebruikt: 45% van de gebruikers is ouder dan 50 jaar. Google en YouTube zijn sinds kort gebundeld in YouTube for Action. Nieuwe gerichte targeting mogelijkheden om zeer gerichte zoekers een video te presenteren. Hogere conversie tegen langere kosten. Vorig jaar is Google Assistent gelanceerd: How To……… zijn de meeste gebruikte worden om via Google Assistent antwoord te krijgen op heel veel vragen. Binnen enkele jaren bestel je een vliegticket gewoon via een commando via je mobiele telefoon. Nog leuker is Google Pointer: Je richt een stip op een gebouw, restaurant en/of een artikel. Je krijgt er meteen de uitleg over, een menu met een call to action voor het reserveren van een tafel of een aanbieding voor het kopen van schoenen, tas of shirt terwijl je gewoon nog buiten op staat rondloopt. Alle grote online spelers laten zich maar wat graag in de keuken kijken want het zijn stuk voor stuk commerciële bedrijven die omzet willen maken. Het is de kunst daarvan mee te profiteren!



Resume


Het was voor mij een eyeopener deze twee dagen. Bedrijven die in Nederland vertellen dat zij de totaaloplossing bieden voor jouw bedrijf slaan wat mij de plan behoorlijk mis. Mijn advies is om je website Google en Mobile proef te maken. Zorg dat dagelijks je Google Page actueel op orde is en vergeet ook de dagelijkse openingstijden niet te vermelden. Dus ook de aanpassing tijdens vakanties en/of daarbuiten. Stel een aantal customer journey vast en werk die uit in een gericht stappenplan om zoveel mogelijk het bezoek op jouw website te personaliseren. Martin van Kranenburg kan daarvoor de juiste kennis voor aanreiken. Breidt uit met de juiste zoekmachine strategie en breidt jouw marketing team uit met een content manager. Start met adverteren via YouTube en wordt gesprekspartner van bureaus als RED online. Zorg voor meer kennis in huis door het opleiden van "eigen” marketeers. Toch zie ik mogelijkheden en eerder een noodzaak dat bedrijven meer gaan samenwerken op het gebied van marketingkennis en kosten delen. Samenwerkingsverbanden die er nu zijn doen dat met te weinig ambitie, financiële middelen en regie door enthousiaste medewerkers maar met helaas te weinig fiducie of zelfs te amateuristisch. Je moet echt wel van goeden huize komen om de juiste kennis boven water te halen. Het mooiste voorbeeld is dat de techniek zich twee keer zo snel ontwikkeld dan dat de markt zich kan aanpassen. 





Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, online marketing

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...