Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2019
Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
PleisureWorld NRIT

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?

Grensregio wilt meer profiteren van sterke groei in toerisme & travel

Winnaars 2019 - Het Leukste Dagje Uit over de Grens zijn?
Beide winnaars, Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) , nemen hun Award ‘Het leukste dagje uit over de Grens’ persoonlijk in ontvangst.

Het Hof van Eckberge (NL) en Ketteler Hof (Du) zijn de Award winnaars van de eerste editie van Belevingvakbeurs Welt der Freizeit die begin september 2019 werd georganiseerd in de roemruchte dagattractie Wunderland Kalkar in de Duits-Nederlandse grensstreek.


De beurs en het congres "Het Leukste Dagje Uit over de Grens” heeft als doelstelling recreatieondernemers bewust te maken van de mogelijkheden van het groeiende internationale toerisme & travel. Een belangrijk onderdeel was natuurlijk hoe je als recreatieondernemer online en offline bezoekers weet te verleiden en met name van aan de andere kant van de grens. Ter inspiratie voor de deelnemers aan dit congres, ruim honderd Nederlandse en Duitse recreatieondernemers, waren bijzondere sprekers uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Het zijn deze grotere attracties die juist als voorbeeld kunnen dienen hoe je de Duitse gasten kunt verleiden en wat is belangrijk voor de Nederlandse toerist.

Meer buitenlandse toeristen tot 2030


Veel recreatieondernemers in dag- en verblijfsrecreatie zijn op zoek naar meer buitenlandse gasten voor hun bijzondere attractie. Onderzoeken geven aan dat de komende jaren het internationaal toerisme sterk zal toenemen. Populair zijn van oudsher de kustlocaties aan zee of de bekende metropolen als citytrip. Vandaar het belang voor meer samenwerking in de grensregio het antwoord kan zijn om ook een aandeel op te eisen. Toeristenregio’s zijn als gebiedsregisseur verantwoordelijk voor samenwerking in promotie en marketing en dit congres is mede bedoeld ter bevordering van de samenwerking maar ook het delen van kennis. 


Alex van Hooff, directeur/eigenaar van Burgers Zoo verteld hoe hij succesvol op de Duitse markt weet te opereren. Zijn dierenpark in Arnhem is met zo’n driehonderdduizend bezoekers uit het buurland, een populaire bestemming voor de Duitse dagtoerist. Zijn Duitse collega mevrouw Winkels van Freizeitpark Irrland weet elk jaar weer meer Nederlandse bezoekers over de grens te trekken en de smaakt naar meer. Nederlanders worden vooral aangetrokken door het goedkope entreekaartje voor deze bijzondere attractie. Eigenaar Timo Gildemeister van FunCenter Husum op de grens van Denemarken ging uitgebreid in op de crossmediale aanpak van zijn promotie waarbij het foldertje zeker niet helemaal verdwenen is om meer bezoekers uit het buitenland te trekken. 

De Award Winnaars


De winnaars van deze eerste uitverkiezing zijn Amusement park Ketteler Hof (D) en het Hof van Eckberge (NL). Kettelerhof staat bekend als een stoer en gezellig speelpak voor buiten. Het is een familie pretpark geschikt voor alle leeftijden en kent diverse uitdagende activiteiten zoals een Robinson-bosspeeltuin en een populaire ponymanege. Anders is dat voor Hof van Eckberge waar het inclusief recreëren centraal staat. Dit is een goed voorbeeld voor de sector als het gaat om een recreatieonderneming geschikt te maken voor nagenoeg alle doelgroepen al of niet met een beperking. Diverse unieke horecaconcepten in combinatie met activiteiten als een Mini Zoo, Laser, Bowling en Snoezel ruimte met indoorspeeltuin geven een zeer gevarieerd aanbod. 


Uiteraard deelden de winnaars enkele praktijkervaringen nadat zij hun Award in ontvangst hadden genomen. Hof van Eckberge gaf aan dat in Nederland, vooral op scholen, de belangstelling voor de Duitse taal afneemt. Dat is een doorn in het oog van recreatiebedrijven. Ook zien ze dat je een lange adem moet hebben om het vertrouwen te winnen van bezoekers aan de andere kant van de grensstreek. Dat moet wel met een correcte "eigen” Duitse website gebeuren. Ketteler Hof merkt dat Nederlanders gewend zijn kaartjes online aan te schaffen. Ook de prijs is van belang en het liefst koopt men een toegangskaartje met korting. 


Al met al een geslaagde bijeenkomst dat zeker in 2020 een vervolg zal krijgen tijdens de 2e editie van Welt der freizeit weltderfreizeit.de. Voor meer informatie over de winnaars  www.hofvaneckberge.nl  en www.kettelerhof.de

Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, Duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...