Geplaatst op: 01-10-2019
Auteur: Redactue
PleisureWorld NRIT

Uniforme aanpak koopstromenonderzoek

Uniforme aanpak koopstromenonderzoek
Afbeelding van Jörg Möller via Pixabay

Nederlandse provincies gaan het koopstromenonderzoek uniformeren.


Daardoor kunnen provincies nu volgens dezelfde methodiek het koopgedrag van consumenten in kaart brengen. Voortaan kunnen situaties in steden, centra en dorpen concreet met elkaar worden vergeleken en kan regionaal beleid beter worden afgestemd.


Koopstromenonderzoeken bieden inzicht in het koopgedrag van consumenten. Ze zijn voor provincies van essentieel belang voor het opstellen van een effectief toekomstbestendig detailhandelsbeleid. Alle provincies voeren koopstromenonderzoeken uit of hebben er recent een gepubliceerd. Er zitten echter grote verschillen in de meetmethodieken en uitgangspunten. Hierdoor zijn de resultaten per gemeente, regio en provincie moeilijk vergelijkbaar. Dat bemoeilijkt vergelijkingen tussen provincies onderling en daarmee effectief beleid voor bijvoorbeeld transformatie of locatiebepalingen.


Met de introductie van het Afsprakenkader voor koopstromenonderzoek is een belangrijke stap gezet om regionale afstemming van detailhandelsbeleid te verbeteren. Het doel van het kader is om per provincie betrouwbare en vergelijkbare koopstroomgegevens te verzamelen, zodat de uitkomsten op landelijk niveau met elkaar te vergelijken zijn. Op deze wijze kunnen de resultaten van gelijksoortige steden, wijken en dorpen binnen Nederland onderling worden vergeleken. Deze informatie is van grote waarde voor het opstellen van (detailhandels)beleid en de onderbouwing van bestemmingsplannen in het kader van de Europese Dienstenrichtlijn.

Link: https://retailland.nl/app/uploads/2019/09/Afsprakenkader-landelijke-richtlijnen-koopstromen_26SEPT-2019.pdf
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.