Geplaatst op: 20-08-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Eenderde van Utrechtse recreatievaartuigen emissieloos

Eenderde van Utrechtse recreatievaartuigen emissieloos
Bron: Pixabay

Ook recreatievaartuigen moeten groener varen en in Utrecht is dat aardig aan het lukken. Met wat stimulering van de gemeente vaart nu 35 procent van de vaartuigen emissieloos, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.


De gemeente stimuleert het gebruik van schone recreatieboten door een ‘vergroening’ van de ligplaatskosten. Voor 2019 zijn de ligplaatskosten voor boten met een brandstofmotor vastgesteld op €315 per jaar en dat tarief stijgt naar ruim €500 in 2021. Voor emissievrije boten is het liggeld €110 in 2019 en wordt voor de komende jaren een trendmatige verhoging toegepast.


Wethouder Kees Diepeveen is blij met de forse toename van het aantal schone recreatieboten in Utrecht: "Het is een mooie stap voorwaarts in onze ambities voor schoon vervoer over het water, maar we zijn er nog niet. In 2021 willen we dat alle recreatieboten in Utrecht schoon zijn”.


Er komen ook nieuwe, elektrische laadpalen voor de bootjes om op te laden bij de Weerdsingel (ten westen van de Vaaltbrug) en de Vaartse Rijn. Op dit moment kunnen bootjes overdag opladen bij de Monicabrug (Weerdsingel Westzijde), rond de Bartholomeusbrug (Catharijnesingel) en de Oosterkade.

 
Trefwoorden: watersport, duurzaam toerisme, emissieloos varen
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/19
Exclusief voor leden
Omzetgroei horeca zwakt af
De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. Problematisch is dat het aanbod nog steeds groeit en de koek dus met meer bedrijven moet worden gedeeld.
13/09/19
Exclusief voor leden
Meer festivals trekken minder bezoekers
Nederland telt steeds meer festivals die minder bezoekers moeten verdelen. Wat is er in de markt aan de hand?
13/09/19
Exclusief voor leden
Rotterdam Pride maakt eerste crowdsourcing pride vlag ter wereld
Tijdens de Pride week van 22 t/m 29 september met het thema House of Colours, bouwt Rotterdam Pride ...
13/09/19
Museumjaarkaart en CJP veranderen voorwaarden stilzwijgend verlengen abonnement
Museumkaart en CJP hebben hun werkwijze aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) he...
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
12/09/19
Exclusief voor leden
TUI kiest exclusief voor trein naar Parijs
In het najaar van 2020 ruilt TUI vliegreizen naar Parijs in voor treinreizen. Wie dan een pakketreis naar Parijs bij TUI boekt, kan alleen nog maar met de trein reizen. TUI wil hiermee een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
12/09/19
Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe
In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.
12/09/19
Echte inkomens stijgen nauwelijks
Voor onze branche toch wel zorgelijk dat de koopkracht van Nederlanders in 2018 met slechts 0,3 procent is gestegen. De laagste groei sinds 2013. Dit ondanks de economische hoogtijdagen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk