Geplaatst op: 14-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Museumpark Archeon heeft grootse plannen

Museumpark Archeon heeft grootse plannen

Museumpark Archeon viert dit jaar haar 25-jarig bestaan. Een geschiedenis met een diep dal bij de aanvang van het park waar het park altijd weer sterker uitkwam. Het aloude motto Luctor et Emergo is zeker op dit bijzondere archeologische park in Alphen aan den Rijn van toepassing. Monique en Jack Veldman staan alweer zo’n 20 jaar aan het roer van dit museumpark waar bezoekers zich kunnen laten onderdompelen in de prehistorie, de Middeleeuwen en de Romeinse tijd. Een park dat zichzelf transformeerde van een thema- naar een museumpark, aansluiting kreeg bij de Museumkaart, de wereldberoemde Zwammerdamschepen mag restaureren, het Archeologiehuis van de provincie Zuid-Holland op haar terrein heeft en aan de vooravond staat van grote investeringen in een vernieuwde entree en verblijfsaccommodaties. Uitdagingen zijn er natuurlijk ook volop want Archeon wordt gemaakt door de Archeotolken die de bezoekers meenemen in de historie en dat is op rustige dagen zeker een bedrijfseconomische uitdaging. Het park trekt nu jaarlijks zo’n 350 duizend bezoekers waarvan zo’n 75 duizend met de Museumkaart. Het Archeologiehuis Zuid-Holland, naast de entree van Archeon, weet elk jaar ruim 90 duizend bezoekers te interesseren. Archeon wil op termijn doorgroeien naar 500 duizend bezoekers en heeft daarvoor ambitieuze plannen.


Monique en Jack zijn zo’n 20 jaar betrokken bij Archeon toen ze het park vanuit een doorstart hebben overgenomen. Na de doorstart zijn de exploitatierechten voor onbepaalde tijd verworven.  "Met de uitdrukkelijke voorwaarde dat we voor alles moeten zorgen”, vertelt een ontspannen Jack samen met zijn vrouw Monique op het geheel in Archeonstijl ingerichte kantoor. "We vragen ze niets, we doen alles zelf en opereren als ware het ons eigen park is. We zijn daarmee een gebruiker die tegen het eigendom aanzit.” Bouwfonds heeft haar verliezen op het park meer dan goedgemaakt omdat zij woningen rond het 20 jaar geleden verkleinde park mochten ontwikkelen. "Daarmee werd het park veel gezelliger.” Archeon is een mix tussen echte en gereconstrueerde dingen. Hier kun je alles zien, aanraken en vooral beleven. Meedoen met het zwaardvechten, genieten van de gladiatoren. Spelenderwijs kom je zo meer te weten over de vroegste geschiedenis van Nederland.



Vereniging Ondernemingen Alphen aan den Rijn -  Archeon winnaar Onderneming van het jaar 2019 

Van themapark naar museumpark

  

Een grote stap die het themapark een paar jaar geleden zette, was de overgang van themapark naar museumpark. Ze zijn een erkend museum geworden waarmee ze ook deelnemer van de Museumkaart zijn. "De Museumkaart is de beste zet die we ooit hebben kunnen doen”, stelt Jack resoluut. "Die kaart, met 1,3 miljoen leden, is qua marketing zo krachtig. Dit jaar is het bezoek met de kaart aan Archeon weer met dertig procent gegroeid.” Jack is ook erg onder de indruk van de professionaliteit van de organisatie achter de Museumkaart: "Ze hebben zoveel kengetallen en hebben het dit jaar aangedurfd de prijs met 5 euro te verhogen. De kaart levert ons ook veel informatie op want we kunnen ons bezoek vergelijken met andere soortgelijke musea als Nemo, Openlucht Museum Arnhem en het Zuiderzeemuseum.” Klein negatief effect is dat het aantal abonnementhouders door de Museumkaart wat is teruggelopen. Maar met de Museumkaart kun je nu eenmaal veel meer, namelijk meer dan 400 musea in Nederland gratis bezoeken. 

Veel herhaalbezoek

  

Archeon wordt ook door jongeren prima bezocht: "We zijn bij het Cultureel Jongerenpaspoort al 10 jaar het best bezochte museum. Vorig jaar hebben we die positie aan het Rijksmuseum verloren want zij betalen tot 60 kilometer het transport voor de scholen en dat is voor ons niet haalbaar.” Het bezoek van Museumpark Archeon is grofweg te verdelen tussen schoolreizen, zakelijke en individuele bezoekers met elk een aandeel van een derde.  Opvallend is het hoge herhaalbezoek maar dat komt zeker niet vanzelf, vertelt Monique: "We hebben zoveel herhaalbezoek omdat we bijna ieder weekend een evenement organiseren. Zoals een textielweekend, Middeleeuws Weekend of een Romeins Festival. Zo proberen we de bezoeker steeds opnieuw aan ons te binden met iets anders, iets verrassends.” Lastig blijft de dip in de winter maar van een wintersluiting willen ze niets weten en ze richten nu hun pijlen op de internationale bezoekers: "Gelukkig zien we nu ook toeristen uit Amsterdam Archeon bezoeken. Daarnaast worden we een van de drie Nederlandse visitor hubs van de Limes. Die Romeinse grens wordt in 2020-21 Unesco Wereld Erfgoed en de Limes krijgen dezelfde power als de Liberation Route”, verwacht Jack. De catchment area van Archeon verschilt per doelgroep. "Als je naar de scholenmarkt kijkt, zijn we zeker een nationaal park”, zegt Monique. "Ze komen echt overal vandaan. Voor het dagbezoek is de grote regio het belangrijkst. De kern van het bezoek komt op 60 kilometer van ons park.”



Archeotolken laten bezoekers geschiedenis meemaken

  

Jack en Monique zijn met hun achtergrond in de horeca en de gastvrijheid in Archeon zeer op hun plaats: "De prachtige geschiedenis komt daar nog eens bij”, vertelt Monique. "Dat maakt het helemaal compleet. Zeker met de mensen die hier werken en zich 100% inzetten voor de gasten. Want naast de mooie gebouwen maken de mensen, de Archeotolken, natuurlijk wel het verhaal. Die laten de gasten de geschiedenis echt meemaken.” Archeon heeft 70 fte in het hoogseizoen waarvan 15 op kantoor, 30 in het park en 10 in de horeca en aan de kassa. Daarmee leggen de Archeotolken een forse claim op de exploitatie maar dat hoort er volgens Jack gewoon bij: "Gisteren hadden we 900 schoolkinderen, dat is gewoon goed en vandaag hebben we 200 kinderen die leefprojecten doen en ook 3 dagen blijven slapen. Verder hebben we nog 375 losse kaartjes verkocht, dat is buiten het seizoen een goed aantal. Maar de schoolreisperiode is gewoon geweldig voor ons.” In de gastvrije visie van Jack kun je op rustige dagen niet iedereen weg sturen. "We passen wel het aantal medewerkers aan de drukte aan.”  

Slapen in Archeon

  

Jack zag al snel dat overnachten in Archeon die beleving voor de gast nog meer kan verdiepen en de exploitatie robuuster maakt.  "We doen dat al op kleine schaal met drie appartementen maar willen groeien naar 45 units.” Bijzonder is dat Jack de gemeente Alpen aan den Rijn zover kreeg grond bestemd voor acht woningen bij Archeon te trekken.   Gasten die bij Acheon blijven slapen, krijgen middeleeuwse kleding aan zodat ze echt teruggaan in de tijd maar wel met goede bedden en modern sanitair. Het is een all-inclusive formule want ze eten ook mee en krijgen ’s ochtends een Middeleeuws ontbijt met zelfgezochte eieren. Zwemmen kan in het Romeinse zwembad, je kunt ’s avonds door het park wandelen en een vuurtje maken. "We mikken daarmee op b&b gasten die iets aparts zoeken en gezinnen met kinderen die dit willen ervaren.” Voor de nodige uitbreiding worden op een nieuw terrein glampingaccommodaties geplaatst. Alles natuurlijk geheel in stijl.



Nationaal Romeins Scheepvaartmuseum

  

Onderdeel van Archeon is het Nationaal Romeins Scheepvaartmuseum met als kernattractie de Zwammerdamschepen die in de jaren zeventig zijn opgegraven en nu worden gerestaureerd in een voor het publiek toegankelijk gebouw. "Dat hebben we wat grootser en nationaler neergezet”, vertelt Jack. "We willen in de museale wereld landelijk iets meer uitstraling krijgen. Daarmee willen we wat van het lokale af. Als we straks Groot-Amsterdam zijn, heb je daar voordeel aan. Maar je krijgt hier niet de bezoekersaantallen als bijvoorbeeld in de Heineken Experience. Daar gaan veel mensen heen omdat ze niets te doen hebben. Dat gaan we hier in Alphen gelukkig nooit realiseren.” Monique vult aan:” Die Zwammerdamschepen zijn meer dan 2000 jaar oud. Dat maakt het uniek. Als je het ziet dan voel je dat ook. Ze zijn 40 jaar geleden opgegraven en toen kwam de koningin ook kijken. Dat is echt wel heel speciaal, een kippenvelmoment. Daar gaan we vol op inzetten.”




Een andere kant die Archeon wel opgaat is die van Puy du Fou: "We gaan meer theatraal achtige elementen toevoegen met behoud van onze museale functie.” Passend bij de ambitie hoort een nieuwe entree die van 11 naar 40 meter wordt verbreed. Ook het parkeerterrein wordt vernieuwd en met 1.500 zonnepanelen overdekt zodat het park ook energie neutraal wordt.

Link: https://www.archeon.nl/index.html
Trefwoorden: attractieparken, cultuur, musea, archeologie, zuid-hollend

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/19
Exclusief voor leden
Jora Vision betrokken bij attractie Snorri Touren
Aanstaande zaterdag 23 november 2019, de eerste dag van de winteropenstelling van attractiepark Euro...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
06/11/19
Gastvrij Nederland in verweer tegen mogelijke autoloze zondag
Een maandelijkse autoloze zondag is een slecht plan en werkt desastreus uit voor de gastvrijheidssector. Dat schrijft Gastvrij Nederland in een verklaring.
25/10/19
Slagharen opent attracties tijdens lerarenstaking
Tijdens de lerarenstaking op 6 november 2019 gooit attractieparken Slagharen de deuren van waterpark...
23/10/19
Samenwerking airline en waterattractiepark
Emirates, 's lanceert speciale tarieven voor een actieperiode op vluchten van Amsterdam naar Dubai. ...
18/10/19
Exclusief voor leden
Attractie Yummy verdiept horror ervaring in Bobbejaanland
Attractiepark Bobbejaanland staat deze maand traditiegetrouw helemaal in het teken van Halloween. He...
14/10/19
Operationeel Directeur neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Operationeel Directeur Teun Dielesen heeft besloten om Toverland te gaan verlaten. Teun heeft het af...
14/10/19
Eigenaar Avonturenpark Hellendoorn overgenomen
Investeringsmaatschappij Mubadala van de koninklijke familie van Abu Dhabi wil een aanzienlijk belang nemen in de Looping Group, onder andere eigenaar van Avonturenpark Hellendoorn.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk