Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2019

Campagne tegen dierenattracties

Campagne tegen dierenattracties

Dierenbeschermingsorganisaties zijn een campagne gestart om vakantiegangers te waarschuwen niet naar attracties te gaan met waar ze zich kunnen vermaken met wilde dieren.


Olifanten wassen, zwemmen met dolfijnen, wandelen en knuffelen met leeuwen of tijgers of voor een foto poseren met apen. Het klinkt onschuldig, maar voor de dieren is het verschrikkelijk. Dagelijks worden er meer dan 550.000 dieren mishandeld voor toerismedoeleinden.

Dierenmishandeling

  

World Animal Protection, Stichting SPOTS en Stichting AAP starten daarom vandaag een online bewustwordingscampagne. Tijdens de drukste weken op Schiphol wijzen ze toeristen op het leed dat schuilgaat achter dit vermaak met wilde dieren. World Animal Protection, Stichting SPOTS en Stichting AAP willen deze groeiende vorm van dierenmishandeling onder de aandacht brengen van een groot publiek. Toerisme waar wilde dieren bij betrokken zijn, is wereldwijd big business. Jaarlijks gaat er naar schatting 250 miljard dollar in om.

Indringende video

  

Reizigers in de omgeving van Schiphol worden online gewezen op het dierenleed met een indringende video: THINK AGAIN. De drie organisaties vragen reizigers om de video te delen en niet bij te dragen aan deze vorm van ‘vermaak’. De drie organisaties roepen toeristen op: Als je op een wild dier kunt rijden, met ze kunt wandelen of zwemmen, ze kunt voeren, wassen of knuffelen of een selfie met ze kunt maken, doe dit dan niet. Het lijkt zo leuk, maar je ziet vaak niet wat voor dierenleed hierachter schuilgaat. Deze dieren worden uit het wild weggerukt en verhandeld of zelfs speciaal voor dit doeleind gefokt. Ook worden ze vaak op gruwelijke wijze getraind zodat ze ‘geschikt’ worden voor de omgang met toeristen of om kunstjes te vertonen. Think again! 



Tips voor een diervriendelijke vakantie

  

Als toerist kun je dieren helpen door attracties met wilde dieren te mijden. Bijvoorbeeld door:

  • Niet op de foto te gaan met een wild dier 
  • Niet met wilde dieren te knuffelen, wandelen of zwemmen 
  • Geen olifanten te voeren, wassen of erop rijden
  •  Niet naar shows te gaan waarin wilde dieren kunstjes doen (circussen of dolfijnenshows)
  • Alleen echt diervriendelijke opvangcentra te bezoeken, waar geen interactie met wilde dieren mogelijk is.

 
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.