Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme leverde de economie van regio Arnhem Nijmegen over 2018 ruim 1,6 miljard euro op. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau  Dynamic Concepts Consultancy in opdracht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. In hetzelfde jaar werkten meer dan 26.000 mensen in de sector.


Toerisme levert zoveel meer op dan wij vaak denken”, zei algemeen directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema. "Het zorgt duidelijk voor veel inkomsten en banen in de regio”.  

Toerisme versterkt leefbaarheid

  

De onderzoekcijfers werden tijdens het congres van Visit Arnhem Nijmegen, onderdeel van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, gepresenteerd. Herre Dijkema: "Uit dit onderzoek blijkt maar eens te meer hoe belangrijk toeristisch bezoek uit binnen- en buitenland is voor onze mooie regio. Het gaat daarbij niet alleen om inkomsten en banen; toerisme versterkt bijvoorbeeld ook de sfeer en de functie van binnensteden en kleine dorpskernen. Zo had Rheden bijvoorbeeld nooit zoveel restaurants gehad zonder de vele bezoekers aan de Veluwezoom. Ook de binnensteden van Arnhem en Nijmegen hebben veel belang bij toeristisch bezoek. Het is belangrijk dat we dus niet alleen kijken naar wat toerisme direct oplevert, maar ook zien als een middel om te werken aan belangrijke uitdagingen op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid en economie.”



De belangrijkste uitkomsten:

  

  • €1,6 miljard directe bestedingen voortvloeiend uit toerisme en recreatie 
  • 17.400 FTE in de recreatie en toerisme sector 
  • €535 miljoen aan toegevoegde waarde (indirect) met 11.135 banen
  • 6,8% van de regionale werkgelegenheid 
  • In totaal hebben er bijna 2.7 miljoen overnachtingen plaatsgevonden in de regio Arnhem Nijmegen. Nederlanders zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de overnachtingen (2,3 miljoen), de Duitse gasten zijn goed voor ruim 175 duizend overnachtingen en de Belgen zorgen voor ruim 76 duizend overnachtingen in de regio Arnhem Nijmegen.
  • Kampeerterreinen (868 duizend overnachtingen) meest populaire type accommodatie, op de voet gevolgd door hotels, pensions, jeugdaccommodaties (860 duizend overnachtingen) en huisjesterreinen (780 duizend overnachtingen)
  • 11,5 miljoen dagbezoeken, Nederlanders verantwoordelijk voor het grootste deel, 9,5 miljoen 
  • 2,4 miljoen zakelijke dagbezoeken, waarvan 2,2 miljoen door Nederlanders

Over Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

  

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen verzorgt in opdracht van 35 gemeenten en ruim 700 bedrijven uit het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven de collectieve marketing in binnen- en buitenland voor de domeinen recreatie, (zakelijk) toerisme en cultuur(historie).

 
 
Link: https://www.toerismevan.nl
Trefwoorden: toerisme, horeca, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, Gelderland, economische betekenis

||| Blogs |||

13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
28/05/20
Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen.
27/05/20
Studenten gaan sector met COVID-19-crisis helpen
CELTH organiseert samen met UNWTO, Saxion, NHL Stenden, HZ en BUas de eerste editie van de UNWTO Students’ League in Nederland voor derde- of vierdejaarsstudenten van leisure, toerisme en hospitality opleidingen. De studenten gaan aan de slag aan een case rond de COVID-19-crisis.
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...
26/05/20
VisitBrabant officieel partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
VisitBrabant is partner geworden van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Dit kennisnetwerk bestaat uit circa 70 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland.