Geplaatst op: 29-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota

Cultuur sterker verbinden met leisure

Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota

Met de Uitgangspuntennota Cultuurbeleid 2021-2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ kiest Rotterdam voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker. Het beleid is gericht op nieuwe makers en nieuwe genres de ruimte krijgen. En waar intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid sleutelbegrippen zijn.


Cultuurwethouder Said Kasmi wil dat cultuur voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. Kunst en cultuur horen volgens hem bij de samenleving en moeten niet gezien worden als iets dat op zichzelf staat.

Kasmi: "Een breder en groter publieksbereik is al jaren een van de doelstellingen van ons cultuurbeleid. Inmiddels kan iedere Rotterdammer wel iets van zijn gading vinden in het Rotterdamse culturele aanbod. Maar nog niet elk publiekssegment is evenredig vertegenwoordigd. Om dit te verbeteren willen we meer kunst- en cultuuraanbod in de veertien gebieden en in het bijzonder in Rotterdam-Zuid. Ook komt er nóg meer aandacht voor cultuuronderwijs.”


Nieuwe ondersteuningsvormen

In Rotterdam is veel ruimte voor culturele en creatieve vernieuwing. Jonge cultuurmakers, grassroots en ondernemers vinden hier een vruchtbare bodem voor hun creativiteit, eigenzinnigheid en innovatie. Samen met bestaande culturele organisaties dragen ze bij aan nieuw aanbod en nieuwe genres en aan de inclusiviteit van de sector. Om dit te stimuleren, komen er nieuwe ondersteuningsvormen.

Kasmi: "Er is behoefte aan maatwerk. Aan andere manieren van ondersteuning, die passen bij makers en kunstenaars van nu.”

Deelnemers moeten pitchen

Als eerste gemeente van Nederland is Rotterdam begonnen met een laagdrempelige ondersteuning voor nieuwe makers in de vorm van een pitch. Tijdens de pitchavond Pitcher Perfect 010 presenteren deelnemers hun plan met als doel financiering te vinden voor hun kunst- of cultuurproject. Of dat ‘lukt’, bepalen ze zelf, want alle pitchers beoordelen namelijk zelf hun mede-pitchers. Kasmi: "Je plan pitchen is laagdrempelig, snel en democratisch en dat past bij deze stad!”

Andere ondersteuningsvormen zijn de Rotterdamse cultuurlening, ondersteuning van crowdfunding en een tweewekelijks spreekuur in de bibliotheek. Ze zijn bedoeld voor iedereen die niet terecht kan bij de reguliere subsidieloketten voor kunst en cultuur. Ook komt er een impulsregeling voor jonge organisaties. Zij kunnen voor twee jaar subsidie aanvragen als er in hun plan een ontwikkelopgave is opgenomen.

Meer verbinding met andere sectoren

Intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid zijn sleutelbegrippen in de Uitgangspuntennota. Samen werken we immers aan de stad. Rotterdam streeft daarom naar meer verbondenheid van het cultuurbeleid met andere domeinen.

Kasmi: "Cultuur is een aanjager van veranderingen.” De komende jaren wordt er nog meer gefocust op samenwerking van de cultuursector met maatschappelijke instellingen, Rotterdammers en de gemeente bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Ook binnen de cultuursector kan nog intensiever samengewerkt worden tussen instellingen en makers bij het ontwikkelen van nieuw aanbod en het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Doel van de nota

De Uitgangspuntennota ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ legt de beleidsuitgangspunten en de kaders voor het gehele cultuurbeleid voor de periode 2021-2024 vast. Het beleid op specifieke deelterreinen in het cultuurbeleid, zoals subsidieregelingen, architectuur, cultuuronderwijs, bibliotheek, collecties en musea, dans, muziek en beeldende kunst werkt de gemeente waar nodig in afzonderlijke beleidsvisies en -kaders uit.

Trefwoorden: cultuur, leisure, kunst, bezoeker
    

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/08/19
Nieuwe apps voor festival Cultura Nova en Heerlen MijnStad
Dit jaar is de Open Universiteit een bijzondere samenwerking aangegaan met het Heerlense festival ...
15/08/19
Exclusief voor leden
Drie architectenbureaus verder met renovatie Boijmans
Museum Boijmans Van Beuningen en de gemeente Rotterdam hebben drie architectenbureaus gekozen die d...
07/08/19
Dagje attractiepark, dierentuin en cultuur fors duurder
Een dagje uit is de afgelopen vijf jaar fors duurder geworden. De prijzen voor attractieparken, dierentuinen, evenementen en culturele attracties stegen veel sterker dan het gemiddeld prijsniveau in Nederland.
01/08/19
Archeon maakt historische verhalenbundel voor kinderen
Archeon heeft een verhalenbundel “Op avontuur door de tijd: Ontdekkingsreis in Archeon” gemaakt.
30/07/19
Exclusief voor leden
Lessen uit mega leisureproject Hoog Catharijne?
In het najaar van 2019 presenteert het Centraal Museum in Utrecht Dromen in beton, een tentoonstelli...
24/07/19
Exclusief voor leden
Amsterdam krijgt met WONDR een popup experience
Op 18 september opent pop-upexperience WONDR haar deuren in Amsterdam. Met vijftien interactieve installatieruimtes speelt WONDR in op de behoefte van de jonge, social-minded generatie, die steeds opzoek is naar nieuwe unieke ervaringen.
23/07/19
Bijzondere CAO-afspraken voor ZZP-ers
De Kunstenbond en de Werkgeversvereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (WNPF) hebben een nieuwe cao voor de poppodia en -festivals ondertekend. Bijzonder is dat er voor het eerst ook afspraken zijn gemaakt over tarieven van zzp-ers die minimaal 30% meer moeten ontvangen dan een werknemer in een vergelijkbare functie.
23/07/19
Watersnoodmuseum ontwikkelt interactief programma voor jeugd
Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een leerzaam en interactief Jeugdwatersnoodmuseum opgezet.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk