Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken
Foto: Limburg Marketing

De Archeo Route Limburg laat de bezoeker verhalen ontdekken achter archeologische vondsten in Limburg. Via de app Archeo Route Limburg laat een archeoloog zien wat zich in de geschiedenis op diverse plekken in Limburg allemaal heeft afgespeeld. De route wordt een breed netwerk nu nog 16 locaties worden toegevoegd.

Het project is een initiatief van de provincie Limburg met Limburg Marketing als uitvoerder. Op dit moment zijn er al 12 Archeo Route Limburg locaties, waar archeologische verhalen via mixed reality worden verteld. In de tweede helft van 2019 wordt de Archeo Route Limburg uitgebreid met nog zeker zestien nieuwe hotspots.


Herkenbare locatie en herkenbaar spel

Een vindplaats wordt gekenmerkt door een ruim 2 meter hoge cortenstalen speer. Elke locatie heeft een eigen kenmerk of symbool, dat via een spel (ArcheoGo) kan worden verzameld. Voor het einde van het jaar komen er nog eens minimaal 16 nieuwe archeologische belevingsplekken bij. De gemeente Weert krijgt twee extra locaties. Dit betekent, dat er voor eind van dit jaar ten minste 30 Archeo Route Limburg belevingsplekken zijn.


Rijke Limburgse geschiedenis

Daarmee is het einde nog niet in zicht. De rijke Limburgse geschiedenis is immers een onuitputtelijke bron voor archeologen. Er liggen op dit moment dan ook alweer nieuwe opdrachten voor uitbreiding ná deze 30 locaties. Daarnaast bestudeert een aantal Limburgse gemeentes met welke verhalen zij wellicht kunnen deelnemen aan de Archeo Route Limburg.


Naar provinciale route

Het project staat niet alleen open voor overheden. Ook voor andere organisaties die met archeologische verhalen willen aansluiten bij de Archeo Route Limburg is subsidie beschikbaar. Iedere deelnemende locatie profiteert van de bekendheid van het project, nu en wellicht nog meer in de toekomst. Vanaf de 2e helft van 2019 worden de beschikbare marketingmiddelen voor dit project nog intensiever ingezet. De Archeo Route Limburg biedt dan voldoende locaties voor een afwisselende, volwaardige provinciale route.

Trefwoorden: route, geschiedenis, beleving, fietsen, wandelen, educatie, cultuur
    

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/08/19
Exclusief voor leden
Drie architectenbureaus verder met renovatie Boijmans
Museum Boijmans Van Beuningen en de gemeente Rotterdam hebben drie architectenbureaus gekozen die d...
07/08/19
Dagje attractiepark, dierentuin en cultuur fors duurder
Een dagje uit is de afgelopen vijf jaar fors duurder geworden. De prijzen voor attractieparken, dierentuinen, evenementen en culturele attracties stegen veel sterker dan het gemiddeld prijsniveau in Nederland.
01/08/19
Archeon maakt historische verhalenbundel voor kinderen
Archeon heeft een verhalenbundel “Op avontuur door de tijd: Ontdekkingsreis in Archeon” gemaakt.
30/07/19
Exclusief voor leden
Lessen uit mega leisureproject Hoog Catharijne?
In het najaar van 2019 presenteert het Centraal Museum in Utrecht Dromen in beton, een tentoonstelli...
24/07/19
Exclusief voor leden
Amsterdam krijgt met WONDR een popup experience
Op 18 september opent pop-upexperience WONDR haar deuren in Amsterdam. Met vijftien interactieve installatieruimtes speelt WONDR in op de behoefte van de jonge, social-minded generatie, die steeds opzoek is naar nieuwe unieke ervaringen.
23/07/19
Bijzondere CAO-afspraken voor ZZP-ers
De Kunstenbond en de Werkgeversvereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (WNPF) hebben een nieuwe cao voor de poppodia en -festivals ondertekend. Bijzonder is dat er voor het eerst ook afspraken zijn gemaakt over tarieven van zzp-ers die minimaal 30% meer moeten ontvangen dan een werknemer in een vergelijkbare functie.
23/07/19
Watersnoodmuseum ontwikkelt interactief programma voor jeugd
Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een leerzaam en interactief Jeugdwatersnoodmuseum opgezet.
19/07/19
De Groene Koepel lanceert app Cultuurrijk
Wandelen door de Nederlandse geschiedenis, dat kan met de nieuwe app Cultuurrijk! Bijzondere plekken...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk