Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Zorgen om explosieve groei horeca

Zorgen om explosieve groei horeca
Photo by Jason Leung on Unsplash

Horeca Nederland maakt zich grote zorgen om de explosieve groei van het aanbod in de horeca. De brancheorganisatie roept in de aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen provincies regie te pakken om wildgroei te voorkomen.


De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13% naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral doordat in veel leegstaande winkelpanden horeca wordt aangeboden. In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen roept KHN provincies daarom op om regie te pakken en wildgroei van horeca tegen te gaan.

Vijf duizend extra horecalocaties in tien jaar tijd

 

HN onderzocht in samenwerking met Locatus de groei van het aantal horecazaken en de gevolgen daarvan. Daaruit blijkt dat er in de afgelopen tien jaar ruim 5.000 horecalocaties bij zijn gekomen, waaronder lunchrooms, eetcafés, restaurants, hotels en fastfoodzaken. Dat komt onder andere doordat gemeenten leegstaande winkelpanden vaak direct vullen met horeca. De groei van de horeca is vooral te merken in binnensteden. Gemiddeld nam het aantal horecapanden in de 17 grote winkelsteden met 21% toe. Grote stijgers zijn: Eindhoven (+34%), Den Haag (+40%) en Rotterdam (+50%).

Door overkill ontstaan zwakkere binnensteden

 

Het gevolg is dat er in een aantal gebieden van Nederland een overaanbod van horeca ontstaat. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "Te vaak wordt horeca door gemeenten gezien als wondermiddel voor een leegstaand winkelpand of als snelle bijverdienste voor teruglopende detailhandelsomzetten. Het gevolg is dat er in sommige binnensteden een overkill aan horeca ontstaat. Dit leidt niet tot sterkere, maar juist tot zwakkere binnensteden. Want de totale omzet van die stad moet door meer horecaondernemers worden verdeeld. Mensen gaan immers niet twee keer lunchen of uit eten op één dag. Het is dan ook wachten op de volgende economische tegenwind om de gaten in de winkelstraat weer te zien ontstaan.”

Gemeenten al aan de slag

 

In een aantal gemeenten wordt de discussie over de groei van horeca al gevoerd. Zo wordt in Utrecht, Rotterdam en Apeldoorn geprobeerd om overaanbod te voorkomen. Robèr Willemsen vraagt provincies in aanloop naar de verkiezingen om stelling te nemen en te werken aan krachtige binnensteden en horecagebieden: "Er is nog ruimte voor groei in de horeca. Maar dan moeten we wel goed nadenken over de plekken waar dit kan. De provincie kan zorgen voor regionale horecavisies en het organiseren van goede provinciale horeca-koopstromenonderzoeken. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar reguliere horeca, maar ook naar de wildgroei van particuliere aanbieders, zoals de verhuur van woningen via Airbnb.”

Provinciale regie in het buitengebied

 

De opkomst van de horeca binnen de provinciale economie is niet alleen merkbaar in binnensteden. Ook in dorpen groeide horeca volop. Ook hier heeft de provincie volgens KHN een belangrijke rol. Robèr Willemsen: "Ook buiten de grote steden is het van belang dat de provincie samen met regiogemeenten werkt aan gezonde horecalocaties en sterke en aantrekkelijke dorpskernen. Daarnaast zijn er steeds meer horecabedrijven in de buitengebieden, zoals een boerenbedrijf met een theetuin als nevenactiviteit. Juist op die locaties is de provincie aan zet om er voor te zorgen dat gemeenten tot gezamenlijk beleid komen. En dat oneerlijke concurreren met bestaande horecabedrijven wordt voorkomen.”

Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, beleid

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Sustainable Brand Index voor Landal
Landal GreenParks heeft de Sustainable Brand Index van 2019 in de categorie Travel en Leisure gewonnen.
19/04/19
Exclusief voor leden
Ruimte in de lucht voor Lelystad winter 2021 - 2022
Besluit om al vóór 2023 ruimte vrij te maken in het hoger gelegen luchtruim zodat het vliegverkeer van Lelystad daar terecht kan.
19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
19/04/19
Exclusief voor leden
Groene brug tussen Euromast en Het Park
Direct grenzend aan Het Park waar de Euromast in staat, komen woningen. De gemeente wil dit compense...
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
18/04/19
Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen
In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Wie komen er? Waar gaan ze naar toe? Wat geven ze uit?
18/04/19
Superbezetting voor Landal GreenParks
Landal GreenParks gaat een druk Paasweekend tegemoet. De afgelopen dagen steeg de bezetting op de parken tot 95% en met de gunstige weers-vooruitzichten is de verwachting dat alle accommodaties verhuurd worden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk