Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Carnaval Festival wordt opgeknapt

Carnaval Festival wordt opgeknapt

De Efteling gaat de attractie Carnaval Festival opknappen. Tegelijkertijd worden stereotype voorstellingen van Afrikanen en Aziaten, die toen de attractie 35 jaar geleden open ging heel gewoon waren, aangepast aan de tijdgeest. Met die ethische aanpassing geeft de Efteling gehoor aan protesten van een actiegroep. Aanpassingen waar niet iedereen het mee eens is omdat langzaam maar zeker een deel van de Nederlandse geschiedenis uit het straatbeeld verdwijnt.


Van maart tot en met mei wordt de techniek achter de attractie geüpdatet, in een aantal scènes worden esthetische aanpassingen aan de poppen gedaan en de totale showverlichting wordt vervangen door duurzame led lampen. Het totale onderhoud kost 3 miljoen euro.

Toe aan groot onderhoud

 

"De attractie is technisch gezien toe aan onderhoud”, legt Fons Jurgens, Algemeen Directeur van de Efteling, uit. "We investeren niet alleen in nieuwe attracties, maar houden ook de wat oudere attracties graag up to date. Het geplande onderhoud is een logisch moment om ook aanpassingen op gebied van thematisering en duurzaamheid te doen. De dark ride attractie blijft herkenbaar voor iedereen. Het wordt nog meer een feestje, alleen dan van deze tijd.”




De komende drie maanden wordt qua techniek de systeembesturing geüpdatet, worden de motoren die de gondels aandrijven vervangen en gaan de 118 gondels gefaseerd in onderhoud. Het renoveren van alle gondels neemt een jaar in beslag. Op het gebied van thematisering wordt al het schilderwerk opgefrist en sluit een aantal scènes straks beter aan bij het oorspronkelijke thema: feestvieren door verschillende culturen over de hele wereld. De poppen in die scènes krijgen een uiterlijk dat beter past bij het huidige tijdsbeeld, traditionele Afrikaanse klederdracht in plaats van neusringen bijvoorbeeld. Als laatste wordt de attractie duurzamer gemaakt. Door het vervangen van de halogeen showverlichting door ledverlichting wordt op jaarbasis 160 huishoudens aan stroom bespaard.

Trefwoorden: attractieparken, attracties, investeringen, renovatie

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...