Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-12-2018
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Sunweb overgenomen door investeerder Triton

Sunweb overgenomen door investeerder Triton
Investeringsfonds Triton heeft een meerderheidsbelang genomen in de Sunweb Group. Oprichter en eigenaar Joost Romeijn houdt ook een belang in het bedrijf. Triton vindt dat Sunweb een uniek hybride businessmodel heeft.


Triton is een Europees investeringsfonds dat investeert in middelgrote Europese bedrijven die hulp kunnen gebruiken om hun potentieel beter te benutten met als doel duurzame waarde aan het bedrijf toe te voegen. Ze stellen zich op als actieve eigenaren maar laten de operatie over aan het management.


Omzet 600 miljoen euro

Sunweb is in 1991 gestart in Nederland en heeft een omzet van meer dan 600 miljoen euro. Jaarlijks worden aan een miljoen klanten pakketreizen verkocht naar meer dan 20 bestemmingen in Europa. De groep heeft vijf merken Sunweb Sun, Sunweb Ski, Eliza was here, Primavera en GoGo. Er werken 500 mensen. Vanuit markten als Nederland, België en Frankrijk groeit het bedrijf ook in Denemarken, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.


Uniek hybride businessmodel

Sunweb heeft volgens Triton een uniek hybride businessmodel dat zit tussen een traditionele touroperator en een online travel agency. "Nu de waardeketen in de reisbranche verandert heeft Sunweb bewezen dat haar positie en businessmodel veerkrachtig is en aan terrein wint in deze complexe omgeving”, zegt er Agebäck, Investment Advisory Professional, sector leader for consumer and advisor to the Triton Funds. "Zelf samengestelde pakketreizen die direct via eigen online kanalen aan de consument worden verkocht, maken dat het bedrijf goed gepositioneerd is voor de groeiende reisbranche en de toenemende online conversie.”

Trefwoorden: reisbranche, touroperators

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...