Geplaatst op: 15-11-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

FNV Horecabond en Temper verbreden samenwerking en gebruiksvergoeding verdwijnt

FNV Horecabond en Temper verbreden samenwerking en gebruiksvergoeding verdwijnt

Eerder dit jaar zijn FNV Horeca en Temper een samenwerking gestart. Temper is een digitaal prikbord waar opdrachtgevers klussen plaatsen en freelancers een profiel opbouwen om hun diensten te verkopen.


Op basis van de eerste positieve bevindingen van gesprekken door FNV Horeca met freelancers die gebruik maken van Temper, wordt de samenwerking voortgezet en verbreed. Ook de eerste resultaten worden zichtbaar; zo verdwijnt op korte termijn de gebruiksvergoeding die freelancers momenteel aan Temper betalen voor onder andere het gebruik van software. Dit is een eerste aanzet tot het verhogen van de opbrengst van freelancers, waardoor er ruimte ontstaat voor ontwikkeling en collectieve afspraken. Een mooie toevoeging op de gebruikersvoorwaarden die in een eerder stadium al in positieve zin werden aangepast. Zo werd afgesproken dat een freelancer nog eenvoudiger richting de vaste kern van medewerkers kan bewegen.


Beide partijen hebben één gezamenlijk doel: de horeca aantrekkelijk maken en houden voor alle werkenden door de nadruk te leggen op een goede werksfeer en arbeidsvoorwaarden. "Vaste banen zijn nog steeds de norm. FNV Horecabond en Temper zijn het hier beide over eens, maar de horeca kent ook veel freelance professionals. Deze groep heeft ook recht op fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een goed pensioen. Samen met Temper willen wij ons hard maken om de politiek te bewegen om collectieve verzekeringen, waaronder pensioen, voor freelancers te organiseren.”, zegt Dick Koerselman, voorzitter FNV Horecabond.


Samenwerking verbreden

De positieve bevindingen maken niet alleen dat de vakbond en Temper hun samenwerking voortzetten, maar trekken dit breder dan alleen de horecabranche. Ook in de catering en recreatie zijn freelancers aan het werk die gebruik maken van het platform van Temper. Om deze reden zet FNV Horeca de samenwerking verder voort via FNV Horecabond met als onderdelen FNV Horeca, FNV Catering en FNV Recreatie. Op deze manier kan de bond medewerkers uit zowel de horeca, catering als recreatie vertegenwoordigen. FNV Horecabond en Temper gaan verder samen onderzoeken welke diensten zij kunnen ontwikkelen om freelancers te ondersteunen met onder andere opleidingen en zelfontwikkeling. Zo willen beide partijen met diverse stakeholders het gesprek aangaan over platformwerk om op zoek te gaan naar de gemeenschappelijke belangen. "We zetten in op de kwaliteit van de gehele arbeidsmarkt, waarbij de maatschappij een belangrijke stakeholder is. Scholing is essentieel en daarom een van de speerpunten van onze samenwerking, even als het verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.”, zegt Niels Arntz, medeoprichter van Temper.

Link: http://www.fnvhoreca.nl
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: samenwerking, platform, freelancers en horeca

||| Blogs |||

26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/07/20
Tips van vrienden zien op Terschelling Tips app
De VVV Terschelling lanceerde onlangs ‘Terschelling Tips’, een app vol tips met activiteiten in de natuur op Terschelling. Bijzonder is dat gebruikers kunnen zelf ook tips toevoegen, tips van vrienden zien en vragen.
20/07/20
Goene pop-up van Breda Marketing op Grote Markt
Breda wil bezoekers en de eigen bewoners in deze coronatijd de ruimte geven. Dat doen ze vanaf dit weekend ook letterlijk met een pop-up vestiging hartje binnenstad waar bezoekers worden verleid de natuur in en rond de stad te bezoeken.
15/07/20
Gelderland en Rijk investeren 25 miljoen in balans toerisme en natuur op de Veluwe
Het Rijk en de provincie Gelderland steken samen 25 miljoen euro in de Regio Deal Veluwe.
11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
10/07/20
Handtekeningen binnen voor snelfietsroute Amersfoort - Utrecht
De snelfietsroute Amersfoort-Utrecht is weer een stap dichterbij de uitvoering. De provincie Utrecht...
03/07/20
Vinkeveen krijgt nieuw natuurgebied 'Marickenland'
Vinkeveen krijgt er een nieuw natuurgebied bij onder de naam ‘Marickenland’. Dit rietland-natuur...
30/06/20
Exclusief voor leden
Landschap omarmt jongeren met psychische problemen
Hoe kun je als landschapsorganisatie jongeren met mentale problemen helpen? Zorg jij voor het landschap, dan zorgt het landschap voor jou: met deze gedachtegang zochten Landschap Overijssel en Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie Zwolle vanaf 2018 de samenwerking.
29/06/20
Exclusief voor leden
Vijf nationale parken bundelen marketingkrachten
Vijf nationale parken presenteren zichzelf sinds kort op de nieuwe website www.beleefdenationalepark...