Geplaatst op: 26-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019
Helsinki en Lyon zijn door de Europese Unie verkozen tot European Capitals of Smart Tourism 2019. De EU wil daarmee de steden belonen voor hun bijzonder prestaties op het gebied van toegankelijkheid, duurzaamheid, digitalisering en cultureel erfgoed en creativiteit.


De competitie werd dit jaar voor het eerst gehouden op initiatief van het Europese Parlement. 38 steden uit 19 verschillende landen hadden zich kandidaat gesteld voor de titel. Helsinki en Lyon scoorden uitstekend op de vier beoordelingscategorieën. Vier andere steden scoorden op deelgebieden erg goed en worden ook als winnaars uitgeroepen. Dat zijn voor toegankelijkheid Malaga, voor duurzaamheid Ljubljana, voor digitalisering Kopenhagen en voor cultureel erfgoed en creativiteit Linz. De prijzen worden op de Europese Toerismedag op 7 november uitgereikt.


Commissaris Elzbieta Bienkowska verantwoordelijk voor de Europese markt is trots op de bijzondere prestaties van Helsinki en Lyon: "Ons doel is het toerisme in de EU duurzamer te maken door innovatieve oplossingen van steden in de etalage te zetten. Ik geloof dat het initiatief voor de European Capital of Smart Tourism daarbij helpt doordat er een framework komt van best practices zodat steden van elkaar leren en er nieuwe partnerschappen ontstaan.” Volgens Biezkowska is toerisme belangrijk voor de Europese economie en moeten we effectiever samenwerken om duurzaam te kunnen groeien.


Kenmerken van een Europese hoofdstad voor smart toerisme


Toegankelijk: Fysiek toegankelijk voor reizigers met speciale behoeften, ongeacht leeftijd, sociale of economische situatie, met of zonder lichamelijke beperkingen. Gemakkelijk bereikbaar en met een uitgebreid openbaar vervoerssysteem.


Duurzaam: Het streven naar een evenwichtige instandhouding en verbetering van de natuurlijke omgeving en hulpbronnen met behoud van de economische en sociaal-culturele ontwikkeling.


Digitaal: Het aanbieden van innovatieve informatie, producten, diensten, ruimten en ervaringen op het gebied van toerisme en horeca, afgestemd op de behoeften van de consument door middel van op ICT gebaseerde oplossingen en digitale instrumenten.


Cultureel en creatief: Vindingrijk gebruikmaken van het culturele erfgoed en de creatieve sectoren voor een verrijkte toeristische ervaring.

Link: https://eu.eventscloud.com/ehome/200180911/registration/
Trefwoorden: toerisme, duurzaam toerisme, stedelijk toerisme, awards, europa, eu

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...