Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Brabant trekt meer buitenlands bezoek

Brabant trekt meer buitenlands bezoek
Kanovaren in de Brabantse Biesbosch
Noord-Brabant heeft in toeristisch opzicht een prima eerste halfjaar van 2018 achter de rug. Vooral buitenlandse gasten wisten de provincie in toenemende mate te vinden. Opvallend is de lichte daling van het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten, die werd veroorzaakt minder gasten op de vakantieparken. Dat heeft VisitBrabant vandaag bekend gemaakt na een analyse van CBS-cijfers over de eerste zes maanden van 2018.


Het aantal gasten in Brabantse logiesaccommodaties steeg de eerste zes maanden van 2018 in vergelijking met dezelfde periode in 2017 met 3,3 procent; de overnachtingen groeiden met 1,6 procent. Positief is dat buitenlandse gasten in toenemende mate Noord-Brabant weten te vinden wat resulteerde in 7,7 procent meer gasten en 6,3 procent extra overnachtingen van buitenlanders. Heleen Huisjes, directeur van Visit Brabant reageert enthousiast: "We zien dat onze strategie om in te zetten op meer internationaal bezoek en short stay werkt. Brabant had qua internationaal bezoek echt wat in te halen en in de cijfers zien we al enige jaren een positieve ontwikkeling die ook in het eerste halfjaar van 2018 weer wordt bevestigd.”


Binnenland: lichte groei

Vanuit de binnenlandse markt zag Brabant meer gasten (+1,4 procent) maar een lichte afname van het aantal overnachtingen (-0,2 procent). Dat kwam vooral door een daling van zowel het aantal gasten als overnachtingen (-4,1 procent) op vakantieparken. Brabant heeft van oudsher een groot aanbod van vakantieparken "We zien ook dat een deel van de parken investeringen nodig hebben en zich minder meer op toerisme richt”, stelt Heleen. "Dat vertekent het beeld wat want nieuwe parken in het hogere segment als het Safari Resort Beekse Bergen of het Loonsche Land van de Efteling doen het prima. Die parken zijn erg in trek en zeer geschikt voor het aantrekken van meer buitenlands bezoek.”


Buitenland: sterke groei

Opvallend sterk was de groei van het internationaal bezoek aan hotels: 9,3 meer gasten, 12,5 procent meer overnachtingen. Brabant ontving in totaal 437 duizend buitenlandse hotelgasten die 730 duizend overnachtingen realiseerden. Ook de binnenlandse markt groeide heel behoorlijk (7,2 procent) naar 716 duizend gasten die meer dan 1 miljoen overnachtingen realiseerden. Om meer internationale bezoekers te trekken, werkt Visit Brabant met thema’s die weer aansluiten op de Holland City Strategie. Heleen Huisjes: "Wij hebben heel bewust gekozen om via thematische programma’s als Van Gogh, Design of volgend jaar 75 jaar bevrijding met eigen verhalen en aanbod aan te sluiten bij de landelijke campagnes van het NBTC.”


Belangrijke rol voor Eindhoven Airport

Brabant zet sterk in op de Belgische en Duitse markt maar profiteert ook van frequente vliegverbindingen op Zuid-Europese landen via Eindhoven Airport. Volgens Heleen is Brabant voor toeristen interessant vanwege de combinatie van natuur en stad. "We zien heel veel fietsrecreanten die tijdens hun bezoek ook andere activiteiten ondernemen.” Uitdagingen zijn er ook. "We moeten ondernemers nog meer helpen de meertaligheid op orde te krijgen en ondernemers moeten actiever aan de slag met reviewmanagement. Ben er bewust van hoe mensen op social media over je praten en doe daar ook wat mee. Daar hebben we veel op ingezet en zie je stap voor stap goede verbeteringen.”

Topics:Toerisme
Trefwoorden: noord-brabant, toerisme, inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.