Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Brabant trekt meer buitenlands bezoek

Brabant trekt meer buitenlands bezoek
Kanovaren in de Brabantse Biesbosch
Noord-Brabant heeft in toeristisch opzicht een prima eerste halfjaar van 2018 achter de rug. Vooral buitenlandse gasten wisten de provincie in toenemende mate te vinden. Opvallend is de lichte daling van het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten, die werd veroorzaakt minder gasten op de vakantieparken. Dat heeft VisitBrabant vandaag bekend gemaakt na een analyse van CBS-cijfers over de eerste zes maanden van 2018.


Het aantal gasten in Brabantse logiesaccommodaties steeg de eerste zes maanden van 2018 in vergelijking met dezelfde periode in 2017 met 3,3 procent; de overnachtingen groeiden met 1,6 procent. Positief is dat buitenlandse gasten in toenemende mate Noord-Brabant weten te vinden wat resulteerde in 7,7 procent meer gasten en 6,3 procent extra overnachtingen van buitenlanders. Heleen Huisjes, directeur van Visit Brabant reageert enthousiast: "We zien dat onze strategie om in te zetten op meer internationaal bezoek en short stay werkt. Brabant had qua internationaal bezoek echt wat in te halen en in de cijfers zien we al enige jaren een positieve ontwikkeling die ook in het eerste halfjaar van 2018 weer wordt bevestigd.”


Binnenland: lichte groei

Vanuit de binnenlandse markt zag Brabant meer gasten (+1,4 procent) maar een lichte afname van het aantal overnachtingen (-0,2 procent). Dat kwam vooral door een daling van zowel het aantal gasten als overnachtingen (-4,1 procent) op vakantieparken. Brabant heeft van oudsher een groot aanbod van vakantieparken "We zien ook dat een deel van de parken investeringen nodig hebben en zich minder meer op toerisme richt”, stelt Heleen. "Dat vertekent het beeld wat want nieuwe parken in het hogere segment als het Safari Resort Beekse Bergen of het Loonsche Land van de Efteling doen het prima. Die parken zijn erg in trek en zeer geschikt voor het aantrekken van meer buitenlands bezoek.”


Buitenland: sterke groei

Opvallend sterk was de groei van het internationaal bezoek aan hotels: 9,3 meer gasten, 12,5 procent meer overnachtingen. Brabant ontving in totaal 437 duizend buitenlandse hotelgasten die 730 duizend overnachtingen realiseerden. Ook de binnenlandse markt groeide heel behoorlijk (7,2 procent) naar 716 duizend gasten die meer dan 1 miljoen overnachtingen realiseerden. Om meer internationale bezoekers te trekken, werkt Visit Brabant met thema’s die weer aansluiten op de Holland City Strategie. Heleen Huisjes: "Wij hebben heel bewust gekozen om via thematische programma’s als Van Gogh, Design of volgend jaar 75 jaar bevrijding met eigen verhalen en aanbod aan te sluiten bij de landelijke campagnes van het NBTC.”


Belangrijke rol voor Eindhoven Airport

Brabant zet sterk in op de Belgische en Duitse markt maar profiteert ook van frequente vliegverbindingen op Zuid-Europese landen via Eindhoven Airport. Volgens Heleen is Brabant voor toeristen interessant vanwege de combinatie van natuur en stad. "We zien heel veel fietsrecreanten die tijdens hun bezoek ook andere activiteiten ondernemen.” Uitdagingen zijn er ook. "We moeten ondernemers nog meer helpen de meertaligheid op orde te krijgen en ondernemers moeten actiever aan de slag met reviewmanagement. Ben er bewust van hoe mensen op social media over je praten en doe daar ook wat mee. Daar hebben we veel op ingezet en zie je stap voor stap goede verbeteringen.”

Topics:Toerisme
Trefwoorden: noord-brabant, toerisme, inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...