Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-08-2018
Auteur: Elizabeth Pilat
Pilat Advies

Hoe maak je een stakeholdersanalyse?

We willen onze regio, stad, dorp of natuurgebied op de kaart zetten

Hoe maak je een stakeholdersanalyse?
Heb jij onlangs deze opdracht gekregen?

Is het jouw taak als ambtenaar, communicatiemedewerker of bijvoorbeeld bestuurslid van een ondernemersvereniging om met een passend marketingplan te komen voor jouw bestemming?


In de aanloop naar de Vakdag Zet je Regio op de Kaart publiceren we op nritmedia.nl diverse artikelen van Elizabeth Pilat die je wellicht helpen om de allerbeste regiomarketingstrategie te schrijven! Natuurlijk geeft Elizabeth een workshop op de vakdag zodat je weer een stapje verder komt.


Hoe maak je een stakeholdersanalyse?

Marketing voor een bestemming is hele andere koek dan 'reguliere' marketing. Je hebt namelijk te maken met diverse belanghebbenden. Verschillende partijen zullen iets vinden van jouw strategie. En misschien wil je ze juist wel actief betrekken bij de marketing van jouw bestemming. Het is daarom belangrijk om te weten wie de belangrijkste stakeholders zijn, wat hun belang is bij de marketing van jou regio, stad, dorp of natuurgebied en hoe groot hun invloed is.


Stap 1: Breng alle partijen in kaart

Welke stakeholders zijn betrokken bij jouw dorp, stad, natuurgebied of regio? Denk bijvoorbeeld aan het bezoekers, bedrijfsleven, beheerders, overheid en onderwijs. En wie is de overheid? Gemeenten? Provincie? Of zijn er ook specifieke (semi) overheidsinstanties die je kunnen helpen? Denk aan provinciale marketingorganisaties, subsidieloketten en dergelijke. Kijk ook eens naar de concurrenten, wellicht worden zij mogelijke samenwerkingspartners. Probeer alle stakeholders zo concreet mogelijk te benoemen.


Stap 2: Categoriseer stakeholders

Categoriseer de lijst met stakeholders in twee groepen:bekend en onbekend. Gebruik hiervoor twee verschillende kleuren post-it's. Met de 'usual suspects' heb je vaak al redelijk goed contact. De relatie bestaat en je weet elkaar te vinden. De overige stakeholders moet je in de toekomst wellicht nog overtuigen van het belang omtrent de marketing voor jouw bestemming. Het is belangrijk om deze partijen wel inzichtelijk te maken. Zo weet je wie je op netwerkbijeenkomsten aan de mouw moet trekken ;-).


Stap 3: Belang vs. invloed

Je lijst met stakeholders is redelijk compleet. Nu is het belangrijk om in te schatten wie belang heeft bij de marketing van jouw bestemming. En je wilt weten hoeveel invloed stakeholders hebben op de regiomarketing. Je stelt per stakeholder daarom twee vragen:

  1. In welke mate heeft deze stakeholder belang bij de marketing van jouw bestemming?
  2. Welke mate van invloed heeft deze stakeholder op de marketing van jouw bestemming?

Om vraag 1 te kunnen beantwoorden, vul je het belang van de stakeholder in. Om de antwoorden niet volledig op aannames te baseren kun je een aantal zaken onderzoeken:

  • Is een beter imago van jouw bestemming ook beter voor de stakeholder? Zo ja waarom? Zijn hier uitspraken over gedaan?
  • Gebruikt de stakeholder de naam of het logo van jouw bestemming al in communicatie-uitingen zoals de website?

Het antwoord op vraag 2 heeft vaak te maken met datgene wat de stakeholder (in de toekomst) bijdraagt. Over het algemeen geldt: hoe groter de bijdrage, hoe meer invloed. Denk bijvoorbeeld aan een financiële bijdrage zoals contributie of subsidie of (politieke) inbreng zoals kennis en netwerk. Plak vervolgens de post-it's uit stap 2 in onderstaande matrix.



Stap 4: Trek conclusies

Waarschijnlijk heb je de eerste stappen zelf gezet. Nu is het tijd om je bevindingen te delen. Roep je collega's, beleidsmedewerkers, het bestuur van de ondernemersvereniging of een ander klein comité samen en bespreek de matrix:

  • Zijn alle stakeholders benoemd?
  • Staan ze op de juiste plaats in de matrix?

Vooral over dit laatste punt zal discussie ontstaan. En dit is belangrijk. Zo kom je tot de kern en die heb je nodig voor een gedegen én gedragen stakeholdersstrategie!


Stap 5: Bepaal je strategie

De matrix toont niet alleen onderlinge relaties. Ook helpt het je inzicht te geven in de vraag: 'hoe nu verder'. Waarschijnlijk werk je met een beperkt budget (geld én vooral tijd) en moet je scherpe keuzes maken om dit budget zo optimaal mogelijke te besteden. Want wil je al je tijd en geld steken in het betrokken houden van alle stakeholders? Of wil je ook nog aan de slag met de daadwerkelijke marketing?


Onderstaand model helpt je keuzes te maken:


  • Focus– groot belang en veel invloed: deze stakeholders hebben jouw focus. Deze groep betrek je actief -door bijvoorbeeldbrainstormsessies– bij de marketing voor je bestemming. Wees voor deze groep een inspirator en wellicht ontstaan er meer mooie samenwerkingen waar jouw bestemming profijt van heeft!
  • Relatie– klein belang en veel invloed: je onderhoudt de bestaande relatie en zodra je resultaten hebt, toon je die aan deze groep. Je houdt ze betrokken -door bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten– en hoopt dat ze steeds het meer belang gaan inzien van de marketing voor jouw bestemming.
  • Interesse– groot belang en weinig invloed: deze stakeholders zijn je ambassadeurs. Betrek ze bij inhoudelijke marketingacties en zij zullen je helpen jouw boodschap ter verkondigen.
  • Informatie– klein belang en weinig invloed: deze groep heeft voldoende aan basisinformatie. Neem ze mee in de nieuwsbrief en attendeer ze op een nieuwe website of magazine.

Veel succes met het maken van een stakeholdersanalyse! En onthoud: een stakeholdersanalyse is nooit 100% volledig. Er komen belanghebbenden bij en sommigen gaan of hun invloed verandert. Met een gedegen basis kun je in ieder geval goede keuzes maken en daar draait het om!


Dit artikel is geschreven door Elizabeth Pilat. Zij heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het vakgebied regiomarketing. Zij gelooft dat een gedegen strategie ‘alle kikkers in de kruiwagen houdt’ en er tijd overblijft voor concrete, gedragen en succesvolle marketingacties!


Elizabeth Pilat geeft op de vakdag Zet je Regio op de Kaart een workshop. Meer lezen over deze vakdag en je nu al inschrijven? Ga dan naar www.zetjeregioopdekaart.nl

Link: https://pilatadvies.nl/
Trefwoorden: marketing, bestemmingen, regios, stakeholders, onderzoek

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    23/05/25
    Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
    Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
    23/05/25
    Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
    Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
    23/05/25
    Exclusief voor leden
    Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
    Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
    23/05/25
    Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
    De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
    23/05/25
    Exclusief voor leden
    Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
    De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
    23/05/25
    Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
    Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
    22/05/25
    easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
    Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
    22/05/25
    Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
    Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

    ||| Agenda |||

    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    27/05/25
    27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
    Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
    05/06/25
    05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
    Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...