Geplaatst op: 17-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Airbnb beschuldigd van misleiding en oneerlijke handelspraktijken

Airbnb beschuldigd van misleiding en oneerlijke handelspraktijken
Photo by Erol Ahmed on Unsplash
Airbnb moet van de Europese Commissie de presentatie van haar prijzen en haar voorwaarden aanpassen. Verder moeten klanten beter beschermd worden tegen annuleringen door een eigenaar. Ook de algemene voorwaarden van Airbnb zijn onder de loep genomen en het bedrijf moet daar veel in veranderen. De handelswijze van Airbnb wordt door de Europese Commissie als oneerlijke handelspraktijk bestempeld, in de voorwaarden is op sommige punten sprake van misleiding op andere punten worden de rechten van consumenten geschonden.


Heel formeel betreft het hier geen aanwijzing van de Europese Commissie. Het betreft de samenwerkende nationale consumentenautoriteiten die samen met de Europese Commissie onder het framework van de Consumer Protection Cooperation hun aanpak coördineren om consumenten te beschermen tegen wijd verspreide inbreuken.


Toch is commissaris Jourová, Commissioner van Consumentenbescherming duidelijk: "Steeds meer consumenten boeken hun vakantieaccommodatie online en dit heeft vakantiegangers veel gebracht. Maar die populariteit kan geen excuus zijn om niet aan Europese regels te voldoen. Consumenten moeten eenvoudig kunnen zien wat ze moeten betalen en verwachten eerlijke regels rond annulering van de accommodatie door de eigenaar. Ik verwacht dat Airbnb snel met de juiste oplossingen komt.”


Oneerlijke handelspraktijk

Volgens de Commissie moeten consumenten bij de eerste presentatie van het aanbod al de totaalprijs kunnen zien zonder dat later bijkomende verplichte kosten worden gepresenteerd. Als het niet mogelijk is een totaalprijs te presenteren moet Airbnb bij het eerste aanbod duidelijk maken welke kosten er later in het boekingsproces nog bij komen. De manier waarop Airbnb nu prijzen presenteert wordt als een oneerlijke handelspraktijk gezien.


Misleiding

Verder moet Airnbnb op het platform duidelijk maken welk aanbod van particulieren is en welk aanbod van professionele verhuurders. De manier waarop Airbnb dit nu doet bestempelt de Commissie als misleiding. Airbnb moet aan de Commissie ook duidelijk maken of in de zoekresultaten gesponsorde content bovenaan komt te staan. Als dat zo is moet dat voor de consument duidelijk zijn.


Rechten consumenten geschonden

Verder moet bij de betaling die consumenten doen een duidelijk e-mailadres worden vermeld. Nu moeten consumenten die elders van de site halen of een Online Dispute Resolution (ODR) starten die ook te moeilijk is te vinden. In de algemene voorwaarden moet Airbnb verder het verschil in rechten tussen huurders en verhuurders duidelijker aangeven. Een groter probleem is dat in de algemene voorwaarden de suggestie wordt gewekt dat je alleen volgens Iers recht kunt procederen tegen Airbnb. Dat is onjuist, consumenten kunnen altijd in hun eigen land volgens de daar geldende rechten procederen. Ook de conditie dat gasten niet tegen hun host kunnen procederen als ze persoonlijke schade hebben ondervonden, is niet rechtsgeldig. Airbnb wordt gevraagd die passages uit haar voorwaarden te verwijderen. Ook rond het terugbetalen van de reissom zijn volgens de commissie de rechten tussen consument en Airbnb niet eerlijk verdeeld. Ook de bewijslast mag Airbnb in de algemene voorwaarden niet zodanig veranderen dat deze in strijd zijn met de wet.


Twee maanden reactietijd

Airbnb krijgt de gelegenheid binnen twee maanden op de zienswijze van de Commissie te reageren en aan te geven wat ze gaat veranderen op het platform en in de voorwaarden. Airbnb zegt in een reactie bij RTL de oproep van de Commissie serieus te nemen, de kritiekpunten te bekijken en samen te werken met de autoriteiten om die op te helderen.

Link: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-4453_en.htm
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, particuliere verhuur, airbnb, handhaving, regels, wetten, eu

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...