Geplaatst op: 09-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederlands en Belgisch Limburg samen op Duitse markt

Nederlands en Belgisch Limburg samen op Duitse markt
Nederlands en Belgisch Limburg trekken opnieuw samen op in de bewerking van de Duitse grensmarkt. Dit weekend verscheen gezamenlijke Limburg-bijlage in twee Duitse kranten. Daarmee verwachten ze bijna een half miljoen Duitse consumenten te bereiken. De samenwerking tussen beide provincies vloeit voort uit een 5-puntenplan dat beide provincies vorig jaar ondertekenden.


"Na het succes van de eerste editie in 2017 herhalen we dit jaar de campagne in samenwerking met Nederlands-Limburg, omdat we sterk geloven in onze collectieve kracht”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme in Belgisch-Limburg. Eric Geurts, gedeputeerde van Toerisme in Nederlands-Limburg vult aan: "Duitse toeristen houden van lekker eten, cultuur, natuur en rust. En laat deze troeven nu net prominent aanwezig zijn in beide Limburgen.” Het gezamenlijke Limburg-verhaal verschijnt vandaag op ruim 150.000 exemplaren als bijlage bij de Aachener Zeitung en de Rheinische Post.


Duitse markt opnieuw target

De twee provincies zetten in op extra overnachtingen van toeristen buiten hun eigen grenzen en willen beide meer Duitse gasten aantrekken. Dit gebeurde begin april 2017 al in de vorm van een gezamenlijke inspiratiebrochure bij de Aachener Zeitung en de Rheinische Post. En wegens succes verschijnt vandaag opnieuw een gezamenlijke bijlage, op ruim 150.000 exemplaren. "De vlotte totstandkoming van deze tweede Duitse brochure bewijst dat beide regio’s al goed op elkaar zijn ingespeeld,” zegt Igor Philtjens, "Onze samenwerking kan het aantal dag- en verblijfstoeristen alleen maar bevorderen. En op die manier zorgen voor extra omzet bij lokale ondernemers in héél Limburg.” In totaal bereikt de brochure bijna 450.000 Duitse lezers. "Met de vele lange weekends en zomer in het verschiet, leek ons deze ochtend een goed moment om de Duitse markt opnieuw warm te maken voor een daguitstap of verblijf in Limburg”, besluit Eric Geurts.


Gezamenlijk 5-puntenplan

De beide Limburgen tekenden een jaar geleden een 5-puntenplan waarmee ze zich engageerden om een structurele samenwerking op te zetten op het vlak van toeristische promotie. Dankzij dit plan wordt de samenwerking versterkt, worden lopende projecten op elkaar afgestemd en verder uitgebouwd, en profileren beide Limburgen zich als één grenzeloze regio. "Wij willen beide Limburgen als toeristische bestemming versterken. Dat doen we door ons toeristisch profiel met grensoverschrijdende betekenis gezamenlijk neer te zetten”, aldus gedeputeerden Igor Philtjens en Eric Geurts eendrachtig.


Vorig jaar al samenwerking rond fietsroutenetwerk

De samenwerking tussen beide Limburgen uitte zich vorig jaar al in diverse initiatieven, onder meer rond een van dé grootste troeven in beide regio’s: het Limburgs fietsroutenetwerk. Niet alleen opende vorige zomer de internationale Maasfietsroute: een fietstraject van de bron tot de monding van de Maas waar beide Limburgen deel van uitmaken. Maar ook wielerevenement Eroica Limburg kende in 2017 een grensoverschrijdende editie dankzij de samenwerking.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, limburg, duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

12/12/25
KLM wil dat vliegbelasting wordt geïnvesteerd in SAF
KLM steunt de oproep van het vandaag verschenen Wennink-rapport dat gericht is op het sterker maken van de Nederlandse economie in de komende tien jaar, ‘De route naar toekomstige welvaart’ dat de overheid investeert in een nationaal SAF-fonds. KLM ziet het als kans om meer duurzaam vliegen mogelijk te maken. Het vraagt zelfs om de opbrengsten van de vliegbelasting te investeren in SAF.
12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...