Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Rotterdam kan internationale cultuurbestemming worden

Internationale adviesraad adviseert over Rotterdam als culturele bestemming

Rotterdam kan internationale cultuurbestemming worden
Rotterdam heeft met haar ‘urban vibe’ en brede en diverse cultuuraanbod de potentie om uit te groeien tot een internationale cultuurbestemming. De stad benut die kracht echter nog onvoldoende. De Rotterdamse kunst- en cultuurinstellingen zouden veel meer met elkaar en de rest van de stad moeten samenwerken. Het stadsbestuur zou op haar beurt het kunst- en cultuurbeleid moeten inzetten als een van de strategische pijlers van het stedelijk ontwikkelingsbeleid. Dat stelt de International Advisory Board (IAB) van Rotterdam, onder voorzitterschap van Jan Peter Balkenende.


In opdracht van het college van burgemeester en wethouders gaven zes (inter)nationale cultuurexperts vrijdag 6 oktober hun visie op de aantrekkelijkheid van Rotterdam als culturele bestemming. Zij maken deel uit van een speciale cultuureditie - de IABx - die zich moest buigen over de vraag ‘Hoe zetten we Rotterdam als culturele bestemming nationaal en internationaal steviger op de kaart?’.


De IABx bestaat uit:

  • Jan Peter Balkenende, voorzitter
  • Michael Shanks, professor archeologie aan de Universiteit van Stanford en verbonden aan het Hasso Plattner Institute of Design (Stanford school).
  • Francine Houben, creatief directeur Mecanoo Architecten
  • Peter Aspden, voormalig kunstredacteur van de Financial Times.
  • Robert Palmer, als onafhankelijk adviseur verbonden aan culturele projecten wereldwijd. Projecten op het gebied van cultureel beleid en strategie, festivals en evenementen, de creatieve industrie en de culturele ontwikkeling van steden.
  • Yasha Young, directeur en curator van URBAN NATION in Berlijn.
  • Burkhard Kieker, algemeen directeur van VisitBerlin.

Een stad waar grenzen worden verlegd

‘De kracht van Rotterdam is de stad zelf; een plek waar jonge initiatieven kunnen opbloeien, waar je het onverwachte kunt verwachten, waar grenzen worden verkend en verlegd’, luidt de conclusie van de IABx-leden. Het DNA van de stad, het water, de architectuur, en de diversiteit van de Rotterdammers, maken het verhaal van de stad. Ga werken aan een groot gezamenlijk multidisciplinair initiatief rondom deze waarden en gebruik daarmee de kracht van het hele kunst- en cultuurspeelveld, adviseert de IABx.


Niemand verantwoordelijk voor totale culturele ecosysteem

Want wil Rotterdam een sprong voorwaarts maken dan zal het de krachten moeten bundelen, oordeelt de adviesraad. Juist het diverse en brede aanbod van de stad, met zowel grote culturele instellingen als zeker ook de jonge, opkomende cultuurscène, geven de stad potentie. Die samenwerking binnen de sector en met andere partijen in de stad moet wel veel sterker, zo oordeelt de IABx. ‘Niemand lijkt zich verantwoordelijk te voelen voor het totale culturele ecosysteem.’ Maar, zo oordeelt de adviesraad, dit is niet iets dat de sector in haar eentje kan veranderen. Want het is ook het gevolg van de manier waarop de sector vele decennia is aangestuurd. Daarin wordt te veel vanuit micro-management gehandeld en is te weinig ruimte voor experiment en vernieuwing. In het subsidiemodel zou ook meer kunnen worden geanticipeerd op de steeds meer gangbare hybride financieringsvormen.


Cultuur als pijler voor stedelijk ontwikkelingsbeleid

Ook roept de Internationale adviesraad het stadsbestuur nadrukkelijk op om cultuur net als het economisch, sociaal, infrastructureel en milieu - beleid te beschouwen als een van de strategische pijlers van het stedelijk ontwikkelingsbeleid. Pex Langenberg, wethouder van cultuur: "Uit het advies van de IABx blijkt des te meer dat cultuur niet alleen de kers op de taart is. Cultuur kan Rotterdam nationaal en internationaal nog sterker op de kaart zetten. De ingrediënten zijn al aanwezig: de grote instituten vormen een stabiele basis en de generatie nieuwe makers is eager. Die potentie willen we nog meer benutten. We zetten nu met elkaar de volgende stap. Het advies van de IABx is een zeer waardevolle bouwsteen die ons hier zeker bij gaat helpen.”


Naar een hoger onderscheidend niveau

De overhandiging van het advies vormde de afsluiting van de IABx, dat een jaar geleden van start ging. Kunst en cultuur vormen een belangrijke pijler voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat van een stad en dragen bij aan een positief imago. De populariteit van Rotterdam is de afgelopen jaren in binnen– en buitenland enorm toegenomen. Binnen de Rotterdamse kunst- en cultuursector en de stad leeft de ambitie om het aanbod naar een (inter)nationaal onderscheidend niveau te tillen. Rotterdam Partners, organisator van de tweejaarlijkse IAB, besloot daarom deze special cultuureditie van de International Advisory Board te organiseren. Voor deze IABx werkte Rotterdam Partners samen met de gemeente, Rotterdam Festivals, de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur en de lokale sector.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, beleid, zuid-holland, rotterdam, stedelijk toerisme, cultureel toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...