Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Winst Nederlandse hotels naar recordhoogte

Winst Nederlandse hotels naar recordhoogte
De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit. Dit blijkt uit het HOSTA 2017 rapport van adviesbureau Horwath HTL dat vanmiddag wordt gepresenteerd. Zowel de bezettingsgraad van de Nederlandse hotels als de gemiddelde kamerprijs zijn gestegen. Hierdoor steeg de totale omzet per hotelkamer met 7%. Doordat het winstpercentage toenam van 35% naar 40%, steeg de winst per hotelkamer met bijna 20%. Uitgedrukt in Euro’s per hotelkamer is de winst hierdoor op het hoogste niveau in 40 jaar.


Het onderzoek is door Horwath HTL uitgevoerd onder ruim 400 Nederlandse drie-, vier- en vijfsterren hotels.


Hogere bezettingsgraad en kamerprijs

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in Nederland in 2016 is gestegen van 71,4% tot 73,9%. Hiermee ligt de bezettingsgraad op het hoogste niveau sinds het topjaar 2000. De bezettingsgraad in Nederland is nu voor het vierde jaar op rij gestegen. De gemiddelde kamerprijs is in 2016 met 5% gestegen, van € 102 tot € 107. Na de eerdere stijgingen in 2014 en 2015 ligt de kamerprijs hiermee nu op het hoogste niveau sinds 2007.


Omzet groeit fors

De totale omzet in de Nederlandse hotels steeg in 2016 met 7%, tot € 138 per hotelkamer per dag. De winst als percentage van de omzet nam eveneens toe, van 35,1% tot 40,0%. Uitgedrukt per hotelkamer per dag steeg de winst met bijna 20% tot € 55. In de afgelopen 40 jaar is dit niveau slechts één keer eerder gehaald, in het topjaar 2000.


Verdere groei verwacht

De verwachtingen voor 2017 laten een verdere groei van de Nederlandse hotelmarkt zien. Verwacht wordt dat de bezettingsgraad zal stijgen naar circa 76%. De verwachtingen voor 2018 zijn eveneens positief: de bezettingsgraad stijgt dan mogelijk naar 77%. De gemiddelde kamerprijs blijft naar verwachting eveneens groeien, naar € 110 in 2017 en € 111 in 2018.


Hotelmarkt Amsterdam

In de regio Amsterdam & Schiphol steeg de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen jaar eveneens, van 80,8% tot 82,2%. De gemiddelde kamerprijs steeg echter met ruim 5% van € 124 tot € 131. Zowel de bezettingsgraden als de gemiddelde kamerprijzen zijn in Amsterdam aanzienlijk hoger dan in de rest van Nederland. Wel geldt dat de resultaten buiten de hoofdstedelijke regio – procentueel – sneller stijgen: de bezettingsgraad in de rest van Nederland steeg van € 65,1% naar 68,4%, terwijl de gemiddelde kamerprijs steeg van € 83 naar € 88.


De vooruitzichten voor de regio Amsterdam & Schiphol zijn eveneens voorzichtig optimistisch. De bezettingsgraad zal naar verwachting blijven stijgen tot 83,7% in 2017, maar in 2018 naar verwachting stabiliseren. De gemiddelde kamerprijs zal naar verwachting wel blijven stijgen, tot € 137 in 2017 en € 141 in 2018.

Link: http://horwathhtl.nl/publicaties/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, prijzen, omzet, winst, toekomstverwachting

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...