Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 00-08-2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Brancheorganisaties

In de gastvrijheidssector zijn diverse brancheorganisaties actief waar in het Trendrapport naar wordt verwezen. Op het online kennisplatform krijgen ze de gelegenheid hun doelstelling/missie, kernactiviteiten en speerpunten voor 2017/2018 toe te lichten.
Correcties
  • Op pagina 557 is het e-mailadres van Nadia Teunissen niet correct weergegeven. Haar mailadres is n.e.teunissen@gmail.com
Bronnen Capita Selecta


Erik Feld: De toekomst van de Nederlandse internationale vliegvelden

Hans Westerbeek, Ko Koens en Frans Melissen: Smart City Hospitality: Een mogelijke weg naar duurzamer stedelijk toerisme

  • Amore, A., & Hall, C. M. (2016). From governance to meta-governance in tourism? Re-incorporating politics, interests and values in the analysis of tourism governance. Tourism Recreation Research, 41(2), 109–122.
  • Bock, K. (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. European Journal of Futures Research, 3(20).
  • Gössling, S. en Peeters, P. (2015). Assessing tourism's global environmental impact 1900—2050. Journal of Sustainable Tourism, 23(5), pp. 639—659.
  • Jhagroe, S., & Loorbach, D. (2015). See no evil, hear no evil: The democratic potential of transition management. Environmental Innovation and Societal Transitions, 15, 65–83.
  • Jurowski, C., Uysal, M. en Williams, D. (1997). A theoretical analysis of host community resident reactions to tourism. Journal of Tourism Research, 36(2), 3—11.
  • Lew, A., Ng, P., Ni, C. en Wu, T. (2016). Community sustainability and resilience: Similarities, differences and indicators. Tourism Geographies, 18(1), 18—27.
  • McKercher, B. en Prideaux, B. (2014). Academic myths of tourism. Annals of Tourism Research, 46, 16—28.
  • Newsome, D., Moore, S. A. en Dowling, R. K. (2012). Natural area tourism: Ecology, impacts and management. Bristol: Channel View Publications.
  • Smart City Hospitality. (2017). Project website. http://www.scithos.eu/ 

Kristel Zegers: De zoektocht naar nieuwe vormen van storytelling

Marian van der Ent: Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety

  • Guttenberg, D.A (2016). Airbnb: Why tourists choose it and how they use it, University of Waterloo and Ryerson University. Verkregen op juni 2017. http://www.dg-research.com/airbnb-study.html.
  • Heide, D. v. d., & Peters, K. B. M. (2015). Airbnb als hulpmiddel voor spreiding van toerisme in Amsterdam? Vrijetijdstudies, 33(2), 9-22.
  • Remie, M. & Rengers, M. (2017) Verhuur Airbnb: Vertel ons wat wél mag en we organiseren het. NRC, zaterdag 1 april & zondag 2 april 2017, E10-E11. 

Wim Strijbosch, Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen: Grootschalig onderzoek in de podiumkunsten: welke communicatiecampagnes leiden tot meer ticketverkoop?

  • Rooij, H. P. G. M., de & Leeuwen, S., van (2011). Get connected, CRM in de podiumkunsten. Amsterdam: Lenthe Publishers & Consultants.

Jorrit Bijl, Carmen Willemsen, Jeroen Oskam en Leonore Verhaak: Airbnb aan de kust

  • Emerce. (2017, January 25). Bedrijfsleven omarmt disruptors in travel. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/bedrijfsleven-omarmt-disruptors-travel
  • EY España. (2015). Impactos derivados del exponencial crecimiento de los alojamientos turísticos en viviendas de alquiler en España, impulsado por los modelos y plataformas ce comercialización P2P. Madrid: Exceltur.
  • Fang, B., Ye, Q., & Law, R. (2016). Effect of sharing economy on tourism industry employment. Annals of Tourism Research, 264-267.
  • Guttentag, D. A. (2016). Why tourists choose Airbnb: A motivation-based segmentation study underpinned by innovation concepts. Waterloo: University of Waterloo.
  • Milikowski, F. (2016). Onderzoek: De macht van Airbnb. Een luchtbedje met ontbijt. De Groene Amsterdammer.
  • Oskam, J., & Boswijk, A. (2016). Airbnb: the future of networked hospitality businesses. Journal of Tourism Futures, 22-42.
  • Bakker, S. L. (2016) Slapend Rijk. VPRO tegenlicht
  • Verhaak, L. (2016). Research report. Airbnb in Zandvoort. Den Haag: Hotelschool The Hague.
  • Vermanen, J., & Bos, M. v. (2016, May 27). Airbnb aan de kust: Woningdelen verovert de periferie van Nederland. Opgehaald van Nu.nl: http://www.nu.nl/weekend/4268162/airbnbkust-woningdelen-verovert-periferie-van-nederland.html 

Peter Kruizinga: Eten en drinken voor de gast van morgen

  • Chang, R. C. (2014). The influence of attitudes towards healthy eating on food consumption when travelling. Current Issues in Tourism, 1-22.
  • Eriksen, S. N. (2013). Defining local food: constructing a new taxonomy – three domains of proximity. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B — Soil & Plant Science, 63(sup1), 47-55. doi:10.1080/09064710.2013.789123
  • NOS (2017). Omzet duurzame voeding stijgt met ruim een kwart.  Gedownload van http://nos.nl/artikel/2177283-omzet-duurzame-voeding-stijgt-ruim-een-kwart.html
  • Presenza, A., & Del Chiappa, G. (2013). Entrepreneurial strategies in leveraging food as a tourist resource: a cross-regional analysis in Italy. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 182-192.
  • Rijksoverheid (2017). Nationale Voedseltop: Nederland koploper gezonde en duurzame voeding.   Gedownload van https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/01/26/nationale-voedseltop-nederland-koploper-gezonde-en-duurzame-voeding

Nadia Teunissen, Frans Melissen, Lars Moratis: Op de Kaart: duurzaamheid en hospitality

  • Dessein, J., Soini, K. Fairclough, G., & Horlings, L. (eds.) (2015) Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007. University of Jyväskylä, Finland.
  • Glavas, A. (2012) ‘Employee Engagement and Sustainability: A Model for Implementing Meaningfulness at and in Work’, Journal of Corporate Citizenship 46: 13-29
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015a). ‘No time for smokescreen skepticism: a rejoinder to Shani and Arad’, Tourism Management 47, 341-347.
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015b). ‘Denying bogus skepticism in climate change and tourism research’, Tourism Management 47, 352-356.
  • Hoekstra, A. (2015) ‘The Water Footprint: The Relation Between Human Consumption and Water Use’ in M. Antonelli and F. Greco (eds.), The Water We Eat. Springer International Publishing, Switzerland, 35-48.
  • IPCC (2014) Climate change 2014: Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (R.K. Pachauri & L.A. Meyer, eds.). Geneva: International Panel on Climate Change.
  • Melissen, F. (2013) ‘Sustainable Hospitality: A Meaningful Notion?’, Journal of Sustainable Tourism 21(6): 810-824.
  • Melissen, F., Cavagnaro, E., Damen, M. & Duweke, A. (2016a) ‘Is the hotel industry prepared to face the challenge of sustainable development?’, Journal of Vacation Marketing 22(3): 227- 238.
  • Melissen, F., Koens, K., Brinkman, M. & Smit, B. (2016b) ‘Sustainable development in the accommodation sector: A social dilemma perspective’, Tourism Management Perspectives 20: 141-150.
  • Washington, H. (2015) Demystifying Sustainability: Towards Real Solutions. Routledge, London.

Miranda Cornelisse: Duurzaam toerisme: Beeldcommunicatie in travel

  • Dietvorst, A.G.J. (2001). Het toeristisch landschap tussen illusie en werkelijkheid. Wageningen Universiteit: Afscheidsrede.Hosie, R. (2017).
  • Instagrammability: Most Important Factor For Millennials On Choosing Holiday Destination. The Independent: 24 March 2017.
  • Larsen, J. 2014. The Tourist Gaze 1.0, 2.0 and 3.0. In The Wiley Blackwell Companion to Tourism, first edition, hoofdstuk 24, John Wiley & Sons Ltd.
  • Miller, C. (2017). How Instagram Is Changing Tourism. National Geographic Travel: 26 January 2017.
  • Stevens, R.M.C., interview april 2017.
  • Urry, J. en J. Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Londen: Sage Publications Ltd.
  • Welten, R. (2013). Het ware leven is elders: filosofie van het toerisme. Zoetermeer: Klement.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    11/06/25
    Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
    De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
    11/06/25
    Exclusief voor leden
    Omzet reisbranche blijft sterk groeien
    De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
    10/06/25
    Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
    Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
    10/06/25
    Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
    MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
    10/06/25
    Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
    Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
    10/06/25
    Exclusief voor leden
    Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
    Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
    10/06/25
    Exclusief voor leden
    Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
    Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
    10/06/25
    Exclusief voor leden
    Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
    Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

    ||| Agenda |||

    19/06/25
    19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
    Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...