Geplaatst op: 01-11-2017

VVV Nederland

VVV Nederland

Naam organisatie: VVV Nederland

(Deel)branche: city- en regiomarketing

Website: www.vvvnederland.nl (corporate) www.vvv.nl (consumenten website)


Sinds 2017 werkt VVV Nederland op een nieuwe manier samen met de VVV/city- en regiomarketingorganisaties. Een nieuw flexibel licentiemodel met bijbehorend kennisnetwerk is in de plaats gekomen van de VVV franchiseformule.


Kennisnetwerk

Belangrijkste nieuwe activiteit onder deze licentie is het "Kennisnetwerk Destinatie Nederland”. De missie van het kennisnetwerk is door kennisdeling en verbinding bijdragen aan de ontwikkeling, samenwerking en versterking van het vakgebied destinatiemarketing, hospitality en de activiteiten van de individuele aangesloten organisaties. VVV Nederland is aanjager en facilitator van dit kennisnetwerk.


Het komende jaar staat met name in het teken van het uitbouwen van het kennisnetwerk. Het netwerk gaat in het voorjaar een congres organiseren rondom een actueel en relevant thema en in het najaar een fieldtrip om best practices in de praktijk te zien. Daarnaast gaan er een aantal expertgroepen functioneren. Deze expertgroepen brengen professionals uit verschillende city- en regiomarketingorganisaties op thema’s samen om kennis uit te wisselen en gezamenlijk na te denken over de ontwikkelingen op hun deelgebied binnen het vakgebied destinatiemarketing. Nu al zijn er binnen het kennisnetwerk diverse expertgroepen actief, bijvoorbeeld op het gebied van digitale innovatie in destinatiemarketing en hospitality. In de komende periode zullen de expertgroepen steeds concreter aan de slag gaan om van elkaar te leren en samen te werken. Tijdens het voorjaarscongres en de fieldtrip in het najaar koppelen de werkgroepen terug wat hun activiteiten omvatten en delen ze hun bevindingen en plannen met alle leden van het netwerk.


Merk

VVV Nederland ondersteunt via de VVV licenties de city- en regiomarketingorganisaties in Nederland daarnaast met het bereiken van hun marketing- en hospitality doelen met het superbekende merk VVV. In 2017 zijn 87 organisaties bij VVV Nederland aangesloten middels de VVV licentie. Tezamen ontvangen zij tientallen miljoenen (potentiële) gasten online of in één van de 330 fysieke VVV’s.


De allerbelangrijkste functie van het VVVmerk is de icoon- en bakenfunctie voor gasten en bezoekers die al op de plaats van bestemming zijn. Het VVVmerk zorgt voor herkenning. DeVVV is de fysieke of online plek waar je wordt geïnspireerd in de sfeer van de bestemming. Waar je op weg wordt geholpen met op jouw wensen toegesneden informatie. Waar herkenbaar gastheerschap is gekoppeld aan persoonlijke kennis van de bestemming.


Om het merk VVV verder te laden ontwikkelt en onderhoud VVV Nederland de VVV app en VVV.nl. Op vvv.nl gaat stapsgewijs het nodige veranderen. Steeds meer gaat de vraag: "wat is hier vandaag voor mij te doen” centraal staan. Op die manier draagt de website bij aan de lading van het merk VVV.

Licentienemers kunnen daarnaast softwaremodules afnemen zoals de NDTRC database en een compleet website CMS.


Cadeaucards

VVV Nederland zorgt eveneens voor geef- en winkelplezier bij consumenten en stimuleert de lokale en regionale economie door de omzet bij retail, horeca en de vrijetijdssector, met een uitgekiend assortiment van cadeaukaarten.

VVV Nederland werkt aan de integratie van de VVV cadeaubon en de VVV giftcard. En daarmee aan de qua omzet grootste cadeaukaart van Nederland: "de VVV cadeaukaart” die door tienduizenden bedrijven on- en offline wordt geaccepteerd.


In 2018 is de integratie van de VVV cadeaubon met de VVV giftcard voltooid en worden er vervolgstappen gezet op het gebied van personalisatie waardoor geven nog meer een persoonlijk tintje krijgt. Het acceptantenbestand wordt verder uitgebreid zodat de kaart online en offline relevant is voor een brede doelgroep. De VVV cadeaukaart zorgt zo bij grote en kleine retailers voor traffic en omzet.

Trefwoorden: brancheorganisatie, trendrapport, vvv nederland

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...