Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-05-2017

Werelderfgoed in eigen land ziet stijging naamsbekendheid

Werelderfgoed in eigen land ziet stijging naamsbekendheid
Foto: Stichting Werelderfgoed Nederland
In het afgelopen jaar is werelderfgoed in eigen land bekender geworden. 84% van de Nederlanders van achttien jaar en ouder zegt bekend te zijn met het werelderfgoed. In 2014 was dat nog 79%. 1 op 3 Nederlanders zag de publiciteitscampagne die eind 2016 startte op tv, en steeds meer docenten besteden aandacht aan werelderfgoed in de klas.

Het onderzoek werd in opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed door bureau Kantar Public uitgevoerd. Dit om te kunnen meten of betrokken partijen in het werelderfgoedveld de afgelopen jaren de bekendheid van werelderfgoed hebben kunnen vergroten. De nulmeting was in 2014 gedaan. Daaruit bleek dat het UNESCO Werelderfgoed in Nederland toen niet hoog op de agenda stond bij Nederlanders. Tweederde gaf aan nooit een werelderfgoed te hebben bezocht.

Effect campagne
De Waddenzee, de Amsterdamse Grachtengordel en het molencomplex in Kinderdijk-Elshout zijn in vergelijking met 2014 nog steeds de bekendste Nederlandse Werelderfgoederen. De publiciteitscampagne "Ons werelderfgoed is wereldberoemd… Binnenkort ook in Nederland" die in oktober 2016 op de buis was, heeft een goed bereik gehad. Zo heeft 34% van de Nederlanders de tv-spot gezien.

Een van de campagnebeelden:


Draagvlak
Het draagvlak en waardering voor werelderfgoederen in Nederland is groot gebleven; 84% geeft aan dat ze behouden moeten blijven. In het onderwijs krijgen de Waddenzee en de Amsterdamse Grachtengordel, net als twee jaar geleden, de meeste aandacht in hun lessen. Ongeveer de helft van alle ondervraagde docenten heeft in de les weleens aandacht aan deze twee werelderfgoederen besteed. Ten opzichte van 2014 wordt er echter significant meer aandacht besteed aan het Woudagemaal: in 2014 besteedde 10% van de docenten in de les aandacht aan het Woudagemaal, in 2016 is dat 22%.

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.