Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2017

85% horeca investeert in terras

85% horeca investeert in terras
Foto: KHN.

85 procent van de horecaondernemers investeert in 2017 in de aankleding van het terras. Zo’n 70 procent investeert zelfs meer dan in voorgaande jaren. "De economische trend omhoog zet door en dat zie je terug in de investeringen die ondernemers in hun terrassen doen”, aldus Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Maar ook de trend dat het restaurant zich in de zomer steeds meer naar buiten verplaatst, vertaalt zich in hogere investeringen.”


KHN peilde de mening van haar leden via een poll op de eigen website. De investeringen op de terrassen vindt veelal plaats in het voorjaar en gaat verder dan alleen de vervanging van het meubilair. Ook investeringen in betere vloeren, comfortabele zonwering en een open buitenkeuken zijn veel aan de orde.


Personeel cruciaal

Een belangrijke investering is ook die in de opleiding van het personeel dat op het terras werkt. Juist het belang van goed opgeleid personeel wordt ingezien door de winnaar van de Misset horeca terras Top 100 2016, Koen Bakker van restaurant Het Hooihuis in Roosendaal (NB). "Het meubilair schaf je een keer aan, maar het personeel is echt het belangrijkste. Daarin investeren is cruciaal voor de sfeer op het terras. Wij investeren in goede bedrijfskleding, een hospitalitytraining en laten ons personeel ook sporten om fit te blijven.”


Voor Koen Bakker is het ook belangrijk om onderscheidend te blijven op het terras. "Wij hebben opvallende lampen, grote vuurkorven en grote ronde tafels waar twaalf personen aan kunnen zitten.”


Goed seizoen?

KHN-voorzitter Robèr Willemsen onderschrijft de waarnemingen van Koen Bakker.

"Gastvrijheid zit bij de horecaondernemer natuurlijk in de genen, maar je moet de juiste investeringen doen om de gast aan je terras te binden. Dat ondernemers dankzij de groeiende economie nu die kansen pakken, juich ik toe. We kijken allemaal uit naar misschien wel het beste seizoen ooit!”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, gastvrijheid, buiten, beleving

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...