Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-04-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuw boek: Investment Thrills

Managing risk and return for the amusement parks & attractions industry

Nieuw boek: Investment Thrills
Vandaag is bij NRIT Media het boek Investment Thrills: Managing risk and return for the amusement parks & attractions industry van Pieter Cornelis (met design van Elaine Meys) verschenen. In dit boek beschrijft Cornelis de door hem ontwikkelde methode om de effecten van investeringen in de attractiebranche op een gestructureerde manier in kaart te brengen en te voorspellen.


Cornelis bespreekt diverse onderzoeken die hij heeft uitgevoerd naar investeringen in attractieparken en het econometrisch model dat hij heeft ontwikkeld: "Ineens werd duidelijk dat bepaalde investeringen in het verleden slechts voor 2% extra bezoekers hadden gezorgd, terwijl andere investeringen voor 10%, 15%, soms zelfs meer dan 20% extra bezoekers (in het eerste jaar) hadden gezorgd”, zegt hij. "Daarmee werd voor het eerst duidelijk wat de werkelijke Return on Investment (ROI) van investeringen in het verleden is geweest.”


De auteur heeft zijn model voor het eerst toegepast op de investering van Toverland in een nieuw themagebied, de Magische Vallei, waar de groei van het aantal bezoekers (van 500.000 in 2012 naar 700.000 in 2015) sterk overeenkwam met de voorspelde berekeningen van het model.


Complete investeringshandleiding

Het boek helpt de lezers om de effecten van investeringen te berekenen, na te denken over de meest relevante content- en contextfactoren waarmee ze in de toekomst beter gefundeerde investeringsbeslissingen kunnen nemen. Dat is volgens Cornelis niet eenvoudig: "Investeringen in de attractiebranche zijn een complex samenspel van onderling samenhangende factoren en beslissingen waar de zogenaamde X-factor een grote rol speelt.”


Wat bepaalt het succes van een investering?

In het boek onderzoekt Cornelis wat uiteindelijk bepalend is voor het succes van een bepaalde investering: "Wordt dat primair bepaald door de keuze en kwaliteit van de attractie, de storytelling, thematisering, detailniveau of het gebruik van Intellectual Property, kortom, de content? Of wordt de bandbreedte van het succes vooral bepaald door de context, zoals het groeipotentieel van het park en andere (on)beheersbare factoren?” Daarmee is Investment Thrills meer dan alleen de beschrijving van een investeringsmodel en feitelijk een handboek met succesfactoren voor investeringsbeslissingen in de attractiebranche.


In het boek presenteert de auteur drie typen investeringen met elk een eigen effect:

  • PG-investment: investeringen met een permanent effect om gericht te groeien
  • TG-investment: investeringen met een tijdelijk effect om in the game te blijven
  • SG-investment: investeringen die de verwachte afname in bezoekersaantallen moeten remmen

Dit boek heeft vooral een financieel-economische insteek, zonder daarbij overigens de bedoeling te hebben een bedrijfseconomisch boek te zijn. In de attractiebranche gaat het uiteindelijk om het aanbieden van experiences. Centrale vraag in het boek is dan ook wat investeren in experiences nu uiteindelijk bottom line oplevert, en belangrijker nog, wat kunnen we daarvan precies leren voor de toekomst? Met andere woorden, welke experiences hebben een grotere kans op succes dan andere experiences? En wat zijn hiervan de drijvende factoren?


Meer houvast

De lezers krijgen met dit boek meer houvast in de keuzes die zij gaan maken in de hoogte, frequentie en richting van hun investering waardoor de onzekerheid over de effecten van die investeringen kleiner wordt. De auteur hoopt dat daarmee de kans op een goede investering toeneemt; dan wel de kans op een slechte investering vermindert.


Over de auteur

Pieter Cornelis (1966) is als vrijetijdwetenschapper gespecialiseerd in investeringsvraagstukken voor de dagattractie-, entertainment- en hospitalitysector. In 2011 promoveerde hij met zijn proefschrift over de effecten van investeringen door (Europese) attractieparken. Hij heeft in management- en directiefuncties gewerkt bij Efteling en Toverland en heeft bij diverse hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland gewerkt als (gast)docent en onderzoeker. In Nederland onder meer bij Tilburg University en Fontys Hogescholen, in Oostenrijk bij de Fachhochschule Salzburg en in Spanje bij Universitat Rovira i Virgili.


Meer weten over de auteur? Bezoek dan zijn website op www.pietercornelis.com.

Meer lezen over het boek? Lees dan het artikel Investment in the Theme Park Business: Predicting the Unpredictable? op Blooloop.


Bestelinformatie

Het boek is te bestellen via www.investment-thrills.com of via de store op NRIT Media voor € 65,- (ex BTW en verzendkosten).

Trefwoorden: attractieparken, attracties, investeringen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...