Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

Rendement Bosch jaar terug naar Noord Brabants Museum

Rendement Bosch jaar terug naar Noord Brabants Museum
Voorplein Noordbrabants Museum. Foto: Marc Bolsius

Het Noordbrabants Museum investeert de komende vijf jaar drie miljoen euro in de realisatie van nieuwe ambities voor de periode 2017-2020. Het museum wil hiermee de komende jaren doorgroeien tot een van de best bezochte musea buiten de Randstad. De middelen zijn afkomstig uit het resultaat van de Bosch-expositie, in totaal ruim 2,4 miljoen euro, aangevuld met een eigen reservering van 500.000 euro.

De eigen middelen zijn niet de enige bron van financiering. De provincie Noord-Brabant staat haar deel van het resultaat van het succesvolle Jeroen Bosch jaar af ten gunste van een zogenaamd bestemmingsfonds. Als tegenprestatie zet het museum de ambitie neer van structureel 200.000 bezoekers. Of een structureel rapportcijfer van een 8.


Nieuwe ambities

Het Noordbrabants Museum heeft de ambitie om de komende jaren door te groeien tot een van de topmusea buiten de Randstad, een must-see voor elke Brabander, met minimaal 200.000 bezoekers per jaar en een klantwaardering van 8 of hoger. Om deze ambities te bereiken wordt onder meer geïnvesteerd in een versterking van de organisatie, de verwerving van topstukken, de verdere verbetering van het aanbod in met name de vaste collectiepresentatie en tijdelijke tentoonstellingen en het bereiken van meer bezoekers.

Speciale aandacht gaat daarbij uit naar Vincent van Gogh en Jheronimus Bosch, twee internationaal bekende kunstenaars die vanwege hun band met Brabant om meer aandacht binnen de vaste collectieopstelling vragen, maar de komende jaren ook het onderwerp zullen vormen van zowel grote als kleine exposities.


Bestemmingsfonds

Het speciaal hiervoor opgerichte bestemmingsfonds is mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant. Eerder deze week heeft de provincie Noord-Brabant besloten om het provinciaal deel van het resultaat niet terug te laten vloeien naar de provincie, maar onder te brengen in het bestemmingsfonds bij het museum. Het betreft een totaalbedrag van 635.000 euro.


Gedeputeerde Henri Swinkels (Leefbaarheid en Cultuur):"Het museum heeft het cultureel ondernemerschap heel goed opgepakt, en daar zijn wij als provincie erg tevreden over. Wij willen dit succes belonen, vasthouden en verder intensiveren. Daarom wijkt de provincie af van de gebruikelijke gang van zaken wat betreft het toedelen van het resultaat.”


Charles de Mooij, directeur Het Noordbrabants Museum:"Het is een mooi signaal dat cultureel ondernemerschap wordt beloond. Wij zijn de provincie Noord-Brabant zeer erkentelijk voor haar continue materiële en morele steun.”


Resultaat Bosch-tentoonstelling

Het grote, internationale succes van de Jheronimus Bosch-tentoonstelling – in totaal bezochten 421.700 mensen de expositie, waaronder een kwart uit het buitenland – heeft geleid tot een positief resultaat van 2.452.000 euro. Dit bedrag is opgebouwd uit onder meer inkomsten uit entree, opbrengsten uit de winkel en overige inkomsten uit zaalverhuur en horeca.


Succes afgelopen jaren

De verwachting was dat het museum na de heropening in mei 2013 gemiddeld 120.000 bezoekers per jaar zou trekken. Dat aantal bleek aanzienlijk hoger.Het streven is nu om dat aantal structureel te verhogen naar 200.000. Sinds de heropening, mei 2013, bezochten meer dan 1 miljoen bezoekers het ‘nieuwe’ Noordbrabants Museum.

Trefwoorden: toerisme, cultuur, cultureel ondernemer, Bosch

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...