Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-02-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Binnenlands toerisme groeit sterk in Brabant

Binnenlands toerisme groeit sterk in Brabant
Bron: Shutterstock / www.hollandfoto.net
Noord-Brabant heeft een uitstekend 2016 achter de rug. Het aantal Nederlandse vakantiegangers groeide met 15% waarmee de provincie ruim 200.000 extra vakanties noteerde. Landelijk gezien groeide het aantal binnenlandse vakanties met 4,8%. De strategie van Visit Brabant om met iconen zoals Van Gogh en Bosch de provincie op de kaart te zetten, lijken te werken.


Daarnaast groeide het aantal Brabantse overnachtingen met 8% (t.o.v. 6% landelijk) en noteerde Brabant 10,5% meer bestedingen van toeristen(landelijk 2,8%). De stijging is vooral te zien in het segment hotelvakanties (31%). Ook de bungalowsector, die in Brabant relatief groot is, zag het aantal vakanties toenemen (12%). Brabant heeft hiermee na een aantal kwakkelende jaren de opgaande lijn weer te pakken.


Figuur 1: Binnenlandse vakanties in Noord-Brabant, x 1.000

Bron: CBS


Brabant vaker op lijstjes van leuke bestemmingen

Brabant staat volgens marketingorganisatie Visit Brabant steeds vaker op lijstjes van leuke bestemmingen. "Een eerste stijging in het aantal bezoekers zagen we in 2015. Meesterschilder Van Gogh bleek niet alleen een inspirator voor kunstenaars en liefhebbers, maar bracht ook vele bezoekers uit binnen- en buitenland in beweging. Jheronimus Bosch, nog een Meesterschilder van Brabantse bodem, had diezelfde aantrekkingskracht”, stelt de organisatie.


Iconen werken

Uit de eerste cijfers blijkt dat zowel ’s-Hertogenbosch als ook andere steden in Brabant meer bezoekers mochten verwelkomen in 2016. Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: "Onze strategie om aan de hand van onze iconen Brabant (inter)nationaal op de kaart te zetten, werkt. Het is dé manier om ook ander aanbod onder de aandacht te brengen. Samen met de sector kunnen we laten zien wat voor moois onze provincie allemaal te bieden heeft.” Dit jaar doet Brabant ook mee aan het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, cvo, noord-brabant

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...