Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-12-2016
Auteur: Redactie

Hoe ziet het hotel er in 2060 uit?

Hoe ziet het hotel er in 2060 uit?
Hotels.com bestaat 25 jaar en heeft ter gelegenheid daarvan Dr James Canton van The Institute for Global Futures het hotel in 2060 laten schetsen. Trends in technologie, wetenschap, energie en entertainment veranderen de hotelervaring voor reizigers. De combinatie van big data, kunstmatige intelligentie en het voorspellen van wensen van reizigers speelt hierbij een belangrijke rol.” Opvallend aan al deze voorspellingen is dat zij voortborduren op technologie en inzichten van nu. Toch is het een erg leuk overzicht van technieken die in de nabije toekomst mogelijk zijn.


Robotbutlers – Deze autonome butlers worden geprogrammeerd met speciale talenten, vaardigheden, talen en informatie om het hotelverblijf te veraangenamen. Denk hierbij aan het ontvangen van gasten op het vliegveld, het verzorgen van een buffet, roomservice, gezelschap, voorlichting, vermaak, zakelijk advies en receptiediensten.


Veranderend hotelinterieur – Met één druk op de knop kunnen hotels hun inrichting aanpassen naar de wensen van een gast. Door het gebruik van nanotechnologie en machines die een ruimte, een gebouw of zelfs een hele fysieke wereld á la Jurassic Park vormgeven, wordt dit in de komende 20 jaar allemaal mogelijk.


3D Printers in elke hotelkamer – Je bagage meenemen op vakantie behoort tot het verleden, want 3D printers veranderen de reiservaring door alles te printen wat een gast maar nodig heeft; nieuwe schoenen, vergeten kleding, toiletartikelen en zelfs computers. 3D winkelen ontstaat, waarmee gasten artikelen kunnen downloaden uit de Cloud en direct kunnen laten printen, en wordt de standaard in elke hotelkamer.


Kies je eigen droom – Een hotelbed is niet langer slechts een comfortabele plek om te slapen, maar in de toekomst kiezen gasten ook hun eigen droom. Hotels bieden hun gasten een neuro-technologische service die dromen programmeert om bijvoorbeeld te ontspannen, te leren of te genieten. Kies jij een romantisch avontuur of een ruimteontdekking?



Pop-up hotels door crowdsourcing – The nieuwe generatie hotels ontstaat waar en wanneer de stemmers willen. Het hotel met de meeste stemmen wordt geprogrammeerd om zichzelf te creëren met behulp van 3D printers, zonne-energie en nanotechnologie. Gasten betalen via hun wearable met HotelCoins, de nieuwe digitale munteenheid.


Wellness spas om de levensduur te verlengen – Een hotelspa wordt niet meer gebruikt voor een simpel maskertje of een ontspannende massage. In de toekomst wordt je DNA geanalyseerd om je levensduur te verlengen met gepersonaliseerde behandelingen. Met de nieuwste genetische medicijnbehandelingen, verfrissende medicatie of een work-out voor je hersenen voel je je pas écht jaren jonger.




Mobiele betalingen gebaseerd op DNA – DNA is de ultieme persoonlijke identificatie en zal gebruikt worden om reisboekingen en betalingen uit te voeren. Een vingerafdruk is genoeg om in te checken, waardoor lange rijen aan de receptie tot het verleden behoren.


Een persoonlijke reisavatar – Iedereen zal beschikken over een eigen reisavatar, een digitaal software personage dat je helpt bij al je reiswensen; zoeken, boeken of real time vragen over je bestemming. Avatars zijn hiermee de ultieme vorm van customer care.


Een nieuw niveau van EcoHotels – Veel hotels richten zich al op duurzaamheid, een trend die zich verder zal voortzetten in de vorm van efficiënt (her)gebruik van energie uit zonne- en aardwarmte en het gebruik van veilige en gezonde producten. Ook de mensen die in EcoHotels werken zijn maatschappelijk verantwoord en hebben een positieve impact op de samenleving.


Airport transfer van de toekomst – Het altijd stressvolle vervoer van en naar het vliegveld zal razendsnel en high tech worden met zelfrijdende of zelfs vliegende robotauto’s die het drukke verkeer ontwijken. Of wat dacht je van grotere ontwikkelingen zoals de HyperLoop; supersonisch vervoer via de lucht waarbij je honderden kilometers per seconden aflegt?



Augmented reality hotels – Reizigers kunnen verblijven in hotels die deels fysiek, deels virtueel zijn, waarbij de werkelijkheid wordt gemixt met een door computers nagebootste realiteit. De mogelijkheden zijn eindeloos; een tocht naar de Machu Picchu in Peru of ronddwalen in een fantasiewereld? In een augmented reality hotel wordt een ultiem avontuur voor elke gast helemaal op maat gemaakt.


Moleculaire biologie aan tafel in hotelrestaurants – Hotelrestaurants bieden hun gasten voeding dat is aangepast op de persoonlijke smaak en dieet van een gast, gebaseerd op zijn of haar DNA analyse. Zo wordt een maaltijd ontwikkeld om de gezondheid te verbeteren, terwijl de smaak van dit designer food door topkoks nog steeds verrukkelijk is.



Meeslepende themahotels – Hotels worden een entertainmentervaring, waarbij het hotel live en geheel interactief is met het thema en gasten real-time kunnen interacteren met behulp van virtual reality. Denk bijvoorbeeld aan een Call of Duty wereld waarin gasten tegen elkaar kunnen gamen of een Romeinse wereld met strijdwagens en gepersonaliseerde verhaallijnen.




Virtuele rondleiding door de hotelkamer van de toekomst

In 2060 is de standaard hotelkamer zoals we nu gewend zijn bijna niet meer te herkennen. De hotelkamer van toekomst is gepersonaliseerd, bijzonder slim en tot in de kleinste details technisch ontworpen met onder andere:

  • De deur openen via gezichtsherkenning
  • Meerdere sensoren die afgestemd zijn op de gast
  • Terugpraat-TV
  • Elk oppervlak is touchscreen, reactief en interactief
  • Badkamers hebben slimme wc’s en spiegels die real-time nieuws streamen
  • Neuro-versterkte aroma’s die uit de interactieve muren komen en automatisch een ontspannen slaapervaring stimuleren
  • Speciale handdoeken met nano-behandeling die vuil gemakkelijker afvegen
  • Draadloze temperatuurbedieningspanelen die automatisch aanpassen
  • Gepersonaliseerd bed met kussens die worden aangepast op neuro-voorkeuren
  • Gepersonaliseerde ervaringen zoals het kijken van een holografisch muziekconcert in de eigen kamer



Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, toekomstverkenningen

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...