Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-12-2016
Auteur: Redactie

Wintersport weer iets populairder

Wintersport weer iets populairder
Bron: Shutterstock
In het winterseizoen van 2015 gingen bijna 900 duizend Nederlanders op wintersport. Sommige wintersporters gaan vaker dan een keer per jaar waardoor in totaal 980 duizend keer de sneeuw werd opgezocht. De wintersportvakantie is vooral populair onder huishoudens met een bruto inkomen van meer dan twee keer modaal. Dat meldt CBS vandaag.


In het winterseizoen van 2015, dat loopt van 1 oktober 2014 tot en met 24 april 2015, zochten Nederlanders 980 duizend keer vertier in de sneeuw. Dit was ruim 50 duizend keer vaker dan in 2014. Sinds 2005 neemt het aantal wintersportvakanties geleidelijk af. In dat jaar gingen Nederlanders nog bijna 1,3 miljoen keer op wintersport. De wintersportvakantie maakte ruim 7 procent uit van het totaal aan toeristische vakanties van Nederlanders in de winterperiode van 2015. Kijken we naar alle wintervakanties dan maken die een derde uit van alle vakanties.


Figuur 1: Aantal wintersportvakanties

Bron: CBS /  NBTC NIPO ContinuVakantieOnderzoek


Hogere inkomens vaker naar de sneeuw

In 2015 ging bijna 13 procent van de Nederlanders uit een huishouden met een bruto inkomen vanaf twee keer modaal op wintersport. Dit is bijna zes keer zo vaak als personen uit huishoudens met een inkomen onder modaal, van hen ging ruim 2 procent op wintersport. Van de Nederlanders die hier qua inkomen tussenin zitten ging bijna 5 procent op wintersport. Dat komt omdat een wintersportvakantie een relatief dure vakantie is. Een wintersportvakantie met de auto kost bijna twee maal zoveel als een vergelijkbare vakantie in de zomer.


Figuur 2: Aandeel wintersportvakanties naar bruto huishoudinkomen, 2014/'15

Bron: CBS / NBTC NIPO ContinuVakantieOnderzoek


55-plussers wandelen en langlaufen meer

Ruim 9 op de 10 wintersporters jonger dan 55 jaar brengen de vakantie door met alpineskiën of snowboarden. Nog geen 5 procent van hen noemt wandelen of langlaufen als belangrijkste activiteit. Van de 55-plussers was skiën of snowboarden voor 70 procent de hoofdactiviteit. Ruim 27 procent, ongeveer 6 keer zoveel als degenen jonger dan 55, verkiest wandelen of langlaufen als belangrijkste tijdsbesteding tijdens de wintersport.


Oostenrijk weer favoriet

Ruim 90 procent van de wintersportvakanties in 2015 was een lange vakantie, met vier of meer overnachtingen. De populairste bestemming was opnieuw Oostenrijk (52 procent), gevolgd door Frankrijk (17 procent) en Duitsland (13 procent). Een grote meerderheid – ruim 8 op de 10 - reisde met de auto om vervolgens te gaan skiën (78 procent), snowboarden (10 procent) of wandelen (10 procent).


Meer in het Trendrapport

In het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 zijn alle trends en ontwikkelingen in één publicatie verzameld. Het rapport biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod en inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Dit rapport is samengesteld door NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS. Het Trendrapport is te bestellen via de store op nritmedia.nl.



Link: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=37282&D1=0,13-22,47-53,72,75,78,84,89-90,96,99-104,111-115&D2=24-25&HDR=G1&STB=T&VW=T
Trefwoorden: vakanties, wintervakanties, wintersport, wintersportvakanties

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...