Geplaatst op: 19-12-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristen besteden 5% meer in Nederland, opvallend minder bestedingen van Chinezen

Toeristen besteden 5% meer in Nederland, opvallend minder bestedingen van Chinezen
Bron: Shutterstock
In het derde kwartaal van 2016 hebben buitenlandse toeristen 5% meer geld in Nederland uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal van 2015. In totaal werd 2,3 miljard euro in Nederland besteed. Opvallend was de sterke groei van bestedingen van vakantiegangers uit de Verenigde Staten (+13%). Door een behoorlijke terugval van bestedingen van Chinese toeristen (-21%) viel China dit kwartaal net buiten de top 10 van belangrijkste herkomstlanden. Dat blijkt uit de Statistiek Internationale Handel van het CBS.


Het statistisch bureau kwam vrijdag naar buiten met cijfers over het internationaal reisverkeer. Daarin zit ook het zakelijk reisverkeer en reisverkeer voor gezondheid en onderwijs. In dit artikel legt de redactie van NRIT de focus op de vakantiebestedingen in het derde kwartaal van dit jaar. Vrijdag keken we naar de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland, vandaag de bestedingen van buitenlanders in Nederland.


Groei uit belangrijkste herkomstlanden

Uit de voor Nederland belangrijkste drie herkomstlanden, Duitsland (+6%), België (+9%) en Verenigd Koninkrijk (+1%) groeiden de bestedingen. Deze drie landen zijn verantwoordelijk voor 83% van alle bestedingen van buitenlandse toeristen in het derde kwartaal. Duitse toeristen gaven in het derde kwartaal 1,5 miljard euro in ons land. Het gat met nummer 2, België, is enorm; Belgen gaven 344 miljoen euro uit. Opvallend was de sterke groei van de bestedingen uit de Verenigde Staten (+13%). Binnen de top tien gaven toeristen uit Denemarken (-13%), Zwitserland (-9%), Italië (-8%) en Spanje (-3%) minder uit in Nederland. Nummer vijf Frankrijk bleef stabiel. Opvallende nieuwkomer binnen de top 10 is nummer 10 Australië. Toeristen uit dat land gaven 9% meer uit in Nederland.


Wisselend beeld bij BRIC-landen

Net buiten de top 10 staat China op een elfde positie. De bestedingen van Chinese toeristen daalden met 21% naar 11 miljoen euro. De andere BRIC-landen geven een wisselend beeld. Brazilië (-33%), Rusland (-25%) en India (+17%). Het toerisme uit Israël bleef stabiel met 11 miljoen euro aan bestedingen op positie 12, gevolgd door Canada met eveneens 11 miljoen en een stabilisatie.


Meeste geld komt uit Europa

Verzetten we onze focus naar werelddelen dan is duidelijk dat de meeste bestedingen uit Europa komen, 92% van alle bestedingen van buitenlandse toeristen in ons land. In absolute zin komt de grootste groei ook uit Europa (83 miljoen euro). In relatieve zin namen de bestedingen van Europeanen op vakantie in ons land met 4% toe. Opvallend is verder de grote groei (+35 miljoen / 438%) van de bestedingen uit Afrika. De bestedingen uit Amerika groeiden met 5% waar die uit Azië met 19% daalden. Ook het toerisme uit het Midden-Oosten kreeg een tikje (-27%).


Tabel 1: Bestedingen van buitenlanders in Nederland voor vakantie

in het derde kwartaal van 2016 in miljoenen euro's


2016-3 Mutatie
Duitsland        1.446 6%
België           344 9%
Verenigd Koninkrijk           140 1%
Verenigde Staten van Amerika             63 13%
Frankrijk             45 0%
Italië             34 -8%
Spanje             29 -3%
Zwitserland             21 -9%
Denemarken             13 -13%
Australië             12 9%
Europa        2.151 4%
Afrika             43 438%
Amerika             87 5%
Azië             42 -19%
Midden Oosten             11 -27%
Oceanië             14 8%
Alle landen        2.338 5%
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...