Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar 2017 van Mondriaan tot Dutch Design gelanceerd

Themajaar 2017 van Mondriaan tot Dutch Design gelanceerd

Vandaag is in Eindhoven op de Dutch Degin Week het themajaar voor 2017 Van Mondriaan tot Dutch Design voor de Nederlandse pers gelanceerd.


Directe aanleiding voor het themajaar is de oprichting van De Stijl in 1917, met kenmerken die tot vandaag in Dutch Design te zien zijn. Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met haar partners in de regio, 2017 uitgeroepen tot themajaar Mondriaan tot Dutch Design en werd vandaag de bijbehorende verhaallijn gepresenteerd. Voor nationale en internationale kunst- en designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken en het ontdekte Nederland te verkennen.


Verleden met heden verbinden
Met dit themajaar willen de organisatoren heden en verleden met elkaar verbinden. Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation: "Het themajaar gaat niet alleen over de mooie designs uit het verleden maar ook hoe je de toekomst vormgeeft.” Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag vult aan: "Nederland heeft sinds de 17e eeuw wereldberoemde kunstenaars voortgebracht als Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. Nu het in 2017 honderd jaar geleden is dat De Stijl werd opgericht, is het een mooi moment voor een eerbetoon aan deze kunstbeweging met boegbeelden als Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Piet Mondriaan. De Stijl is tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor kunstenaars, architecten, vormgevers en couturiers. Met hun vernieuwende ideeën maakten de kunstenaars van De Stijl de weg vrij voor de ontwerpers van nu. De grote tentoonstellingen en vele activiteiten die tijdens dit themajaar door heel het land worden georganiseerd, laten zien dat we als Nederlanders trots mogen zijn op kunstenaars en ontwerpers, van toen en nu.”



Toeristen het andere Nederland laten zien
De verhaallijn Van Mondriaan to Dutch Design maakt onderdeel uit de van HollandCity-strategie van NBTC Holland Marketing waarmee het bureau ruimte en richting wil geven aan de groei van het inkomend toerisme. Om de druk op de toeristische hotspots van Nederland te verlichten moeten ook de regio's een internationaal profiel krijgen. Themajaren moeten daarbij fungeren als aanjager waar NBTC samen met de regio's investeert in internationale marketing. "De tentoonstellingen en evenementen vormen een mooie aanleiding voor mensen om ook minder bekende plekken en regio’s van Nederland te bezoeken”, zei Conrad van Tiggelen van NBTC.


Themajaar als opmaat voor latere jaren
Het themajaar moet volgend jaar in totaal meer dan 500.000 bezoekers trekken. Toch is het themajaar pas een eerste aanzet tot meer aandacht voor Nederlands design bij internationale toeristen. De organisatoren willen de komende jaren vooral meer cultuurtoeristen naar Nederland halen. "De cultuurtoerist besteedt bovengemiddeld veel aan zijn bezoek aan Nederland; ruim 850 euro per persoon per verblijf tegenover zo’n 470 euro van een gemiddelde toerist”, aldus van Tiggelen. De deelnemende regio's en culturele centra hopen hiermee definitief op een plekje op de internationale kalender.


Amsterdam doet niet mee
De verhaallijn doet Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland, Friesland en Groningen aan. Amsterdam doet niet mee om de drukte in de stad het hoofd te kunnen bieden. Belangrijkste tentoonstelling is in het gemeentemuseum Den Haag met de grootste collectie Mondriaan en de Stijl ter wereld.



Bart van der Leck, Composition No. 8 (1917)


Focus op Europa
Voor het themajaar van 2017 richt de marketing zich op op Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Alleen in Nederland en de twee buurlanden worden consumentencampagnes gevoerd waarbij NBTC zorgt voor die in het buitenland en de regio's de Nederlandse markt bewerken. NBTC gaat in het buitenland vooral inzetten op op het creëren awareness en richt daarom haar pijlen op de pers en online influencers. Daartoe worden in de relevante markten diverse persbijeenkomsten gecreëerd.


Intensieve samenwerking met eigen autonomie
Binnen de samenwerking is elke regio verantwoordelijk voor zijn eigen programmering en binnenlandse marketing. Er vindt landelijk wel afstemming plaats en waar mogelijk wordt gezamenlijk ingekocht. Ook wordt er nadrukkelijk naar elkaar verwezen. NBTC investeert 120.000 euro in de verhaallijn Van Mondriaan tot Dutch Design. Dit themajaar komt tot stand door een samenwerking van NBTC met uiteenlopende partners. De marketingpartners zijn Den Haag Marketing, Leiden Marketing, Museum Drachten, Toerisme Gelderland, Toerisme Utrecht / Citymarketing Amersfoort en VisitBrabant. De contentpartners zijn:


Den Haag

Gemeentemuseum Den Haag


Gelderland

Jachthuis Sint Hubertus

Kröller-Müller Museum

Museum Arnhem

Stadsmuseum Harderwijk

Villa Mondriaan


Leiden

Galerie LUMC

Museum De Lakenhal

Veenfabriek


Noord-Brabant

Dutch Design Foundation

Van Abbemuseum

TextielMuseum

De Pont museum

Nieuw Breda’s Museum

Gemeentemuseum Helmond

Sundaymorning@ekwc (Europees Keramisch Werkcentrum)

Atelier Piet Hein Eek

Cor Unum Ceramics

Studio Maarten Baas

De Ploegfabriek Bergeijk

Graphic Design Festival

Het Noordbrabants Museum

Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur

STRP Biënnale

Shine


Noord-Nederland

Museum Drachten

Rijksluchtvaartschool Eelde

Keramiekmuseum Princessehof


Utrecht/Amersfoort

Centraal Museum

Kunsthal KAdE

Mondriaanhuis Amersfoort

Rietveldpaviljoen Amersfoort

Rietveld Schröderhuis

FASadE

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/van-mondriaan-tot-dutch-design.htm
Topics:Marketing
Trefwoorden: nbtc, themajaren, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...