Geplaatst op: 14-10-2016

Toeristen zeer tevreden over Groningen

Toeristen zeer tevreden over Groningen

Zowel dagbezoekers als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Het waarderingscijfer is gestegen naar 8,4. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Marketing Groningen en de gemeente is uitgevoerd.


Ten opzichte van voorgaande metingen onder toeristen en dagbezoekers is de waardering voor de stad gestegen. Het aantal bezoekers uit het buitenland, met name Duitsland, stijgt.


Winkelen en historie belangrijkste redenen om stad te bezoeken

Recreatief winkelen (inclusief de markt) en de historische bezienswaardigheden blijken de belangrijkste redenen om Groningen te bezoeken. De goede sfeer in de stad en het aanbod van winkels en horeca dragen eraan bij dat bezoekers langer in de stad blijven. Wethouder Joost van Keulen van onder meer Toerisme en Recreatie is blij met de mooie 8,4 die de stad als rapportcijfer krijgt: "Toerisme is een belangrijke sector voor de economie van Groningen en het is natuurlijk geweldig dat bezoekers zo positief zijn over wat de stad en met de ondernemers in deze stad hen bieden.”


Verblijfstoeristen en dagrecreanten

In het onderzoek zijn twee groepen bezoekers onderscheiden: Nederlandse en buitenlandse verblijfstoeristen die in de stad Groningen hebben overnacht en Duitse dagrecreanten die vanuit eigen huis of een logeeradres elders de stad bezoeken. Beide groepen hebben dezelfde waardering voor Groningen. Naast een bezoek aan de winkels, de markt en de horeca wordt door zo’n 10% tot 15% van de Duitse dagrecreanten de Martinitoren en/of het Groninger Museum bezocht en/of een rondvaart door de grachten gemaakt. Ook onder de verblijfstoeristen zijn dit populaire activiteiten.


Internationaler

Directeur Hans Poll van Marketing Groningen constateert dat de stad ook toeristisch steeds internationaler wordt: "We zien een landelijke trend dat het inkomend toerisme toeneemt. Dit zien we ook terug in Groningen. Een belangrijk deel van onze bezoekers komt uit Duitsland. De hoge waardering van met name die bezoekers zal via mond-op-mond-reclame worden doorgegeven en nieuwe recreanten naar Groningen trekken.”


Winkelaanbod verbeterd

De resultaten van de Sweco-enquête sluiten aan bij de resultaten van een doorlopend onderzoek van NBTC-NIPO Research, waarin de waardering voor Groningen ook hoog is. Volgens NBTC-NIPO vinden bezoekers dat het winkelaanbod in Groningen verbeterd is ten opzichte van een jaar geleden. Steden met unieke en bijzondere winkels zijn Deventer, Groningen en Haarlem. Groningen en Rotterdam organiseren bovengemiddeld veel evenementen, zo blijkt uit dit onderzoek.

Trefwoorden: dagrecreatie, stedelijk toerisme, groningen,

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
07/10/21
Toeristische Infodesk bij Designer Outlet Roermond
De Designer Outlet Roermond beschikt sinds kort over een toeristische Infodesk in de nieuwe Guest Services Terminal. De bedoeling is het winkelende publiek op piekmomenten actief te informeren over de uitgebreide toeristische en recreatieve mogelijkheden in de binnenstad en de regio.
27/05/21
FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten
De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat sch...
12/03/21
Musea openen museumshops
De musea mogen nog niet open door de geldende coronamaatregelen. Toch gaan diverse musea een klein beetje open doordat de museumwinkels winkelen op afspraak mogen uitvoeren.
11/03/21
Corona geeft online een boost
De coronacrisis heeft de online aankopen in 2020 een flinke boost gegeven. Niet zo verwonderlijk aan...
29/01/21
Horeca is klaar voor verantwoorde opening
Nederland zit door de huidige lockdown voorlopig tot 9 februari economisch op slot. Volgens een inte...
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...