Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-11-2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Artikelen
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd heeft volop in de publiciteit gestaan. Een overzicht van de artikelen op ons eigen platform:

Correcties
  • Op pagina 143 staat bij de laatste bullet: Het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen in geregistreerde logiesaccommodaties groeide in Europa (EU-28) in 2015 met 3,5 procent naar 28 miljard overnachtingen. Dat moet zijn 2,8 miljard overnachtingen.

Gebruikte literatuur Capita Selecta

Kust, Gezondheid en Toerisme   
Dr. Mathilde Matthijsse
Prof. Dr. Olaf Timmermans

  • Kruizinga, P. (2015). Developments in Zeeland. Wellness in Zeeland. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Timmermans, O. (2015). Inaugurale rede Lector Healthy Region. Crossing over to a healthy region. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Gemeente Veere (2016) Stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2016-2018.
  • Timmermans, Marijs, Bijl, Tempelman (2016) Gezondheidstoerisme in Zeeland; Zeeland als gezonde regio door de ogen van de gast. Vlissingen: Kenniscentrum Kusttoerisme en Lectoraat Healthy Region.
  • Wheeler, B. W., White, M., Stahl-Timmins, W., & Depledge, M. H. (2012). Does living by the coast improve health and wellbeing? Health & Place, 18(5), 1198-2001. doi: 10.1016/j.healthplace.2012.06.015
Leven lang leren, vanzelfsprekend?
Werkgevers, werknemers en onderwijs werken aan excellente gastvrijheid
Margot Tempelman
Walter Roovers
Sjoerd Gehrels
  • Gehrels, S. en M.A. Altan (2015). Een verkenning van het Employer Branding concept voor de Nederlandse gastvrijheidssector.
  • Howe, N. & W. Strauss (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation.
  • Uitham, R. (2012). Generatie XYZ: wie zijn dat eigenlijk? In: Intermediair.

Een menselijk gezicht in elk onlinebericht?
Social media inzet en tone of voice
Corné Dijkmans

  • Burson-Marsteller. (2014, september 24). Corporate reputation: A global snapshot [blog]. Geraadpleegd van http://www.burson-marsteller.com/bm-blog/corporate-reputation-a-global-snapshot/
  • CBS. (2015, oktober 28). Twee derde van de bedrijven gebruikt nu sociale media [webpagina]. Geraadpleegd 18 augustus 2016, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/44/twee-derde-van-de-bedrijven-gebruikt-nu-sociale-media
  • De Graaff, X. L. M. (2015, augustus 18). Human voice versus corporate voice: Welke voice heeft de meeste invloed op de waardering van Facebookberichten? Geraadpleegd van http://theses.ubn.ru.nl/handle/123456789/293
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., & Beukeboom, C. J. (2015). A stage to engage: Social media use and corporate reputation. Tourism Management, 47, 58–67. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.09.005
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., Buyukcan-Tetik, A., & Beukeboom, C. J. (2015). Online conversation and corporate reputation: A two-wave longitudinal study on the effects of exposure to the social media activities of a highly interactive company. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(6), 632–648. http://doi.org/10.1111/jcc4.12132
  • Kelleher, T. (2009). Conversational voice, communicated commitment, and public relations outcomes in interactive online communication. Journal of Communication, 59(1), 172–188. http://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01410.x
  • Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. John Wiley and sons. Geraadpleegd van http://www.citeulike.org/group/1662/article/327279
  • Socialbakers. (2014, oktober). Socially devoted, the standard of customer care in social media. Geraadpleegd van http://sociallydevoted.socialbakers.com/

Quo vadis?
Businessmodellen voor duurzame waardecreatie

Frans Melissen

Lars Moratis

  • Bocken, N., Rana, P. en Short, S. (2015) Value mapping for sustainable business thinking. Journal of Industrial and Production Engineering, 32: 67-81.
  • Bocken, N., Short, S., Rana, P. en Evans, S. (2014) A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes. Journal of Cleaner Production, 65: 42-56.
  • Cochran, P. (2007) The evolution of corporate responsibility. Business Horizons, 50: 449-454.
  • Elkington, J. (1994) Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. London: Wiley.
  • Griskevicius, V., Cantú, S. en van Vugt, M. (2012) The evolutionary bases for sustainable behavior: Implications for marketing, policy, and social entrepreneurship. Journal of Public Policy & Marketing, 31: 115-128.
  • Porter, M. en Kramer, M. (2011) Creating shared value: How to reinvent capitalism – and unleash a new wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89: 62-77.
  • Schaltegger, S., Lüdeke-Freund, F. en Hansen, E. (2011) Business cases for sustainability and the role of business model innovation: Developing a conceptual framework. Lüneberg: Centre for Sustainability Management.
  • Stubbs, W. en Cocklin, C. (2008) Conceptualizing a "Sustainability Business Model”. Organization & Environment, 21: 103-127.
  • Visser, W. (2011) The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. London: Wiley.

Toeristische druk op stedelijke bestemmingen
Het perspectief van bewoners

Dr. Albert Postma
Dr. Ko Koens

  • Kim, K. (2002). The effects of tourism impacts upon quality of life of residents in the community, Proefschrift. Virginia, USA: Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Koens, K., & Postma, A. (2016, in voorbereiding). Understanding and managing visitor pressure in urban tourism. A study into the nature and methods to manage visitor pressure. Breda/Leeuwarden/Vlissingen: CELTH.
  • Mill, R.C., & Morrison, A.M. (2002). The tourism system (4th ed.). Dubuque, Iowa, USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Postma, A. & Schilder, A.K. (2007). Critical Impacts of Tourism; the case of Schiermonnikoog. In Casado-Diaz, M., Everett, S. en Wilson, J. (Eds.) Social and Cultural Change: Making Space(s) for Leisure and Tourism. Leisure Studies Association, LSA 99, Volume 4. Eastborne, UK: University of Brighton.
  • Postma, A. (2013). "When the tourists flew in”. Critical encounters in the development of tourism. Ph.D. thesis. University of Groningen, Faculty of Spatial Sciences.
  • Postma, A. (juni 2003). "Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism”. Keynote presentatie ATLAS 10th International Conference, Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism, Leeuwarden, juni 2003.
  • Postma, A. (maart 2015). "Overuse of city destinations. Limits and solutions”. Keynote ITB Futures Day, 3 maart 2015, Berlijn.
  • Reid, D. (2003). Tourism, globalization and development. London: Pluto Press.

Crossroads in Brabant - Life Changing Stories 40-45
Storytelling als verbinding van WOII-erfgoed

Moniek Hover
Juriaan van Waalwijk
Licia Calvi

  • Bal, M. (2009). Narratology. Introduction to the Theory of Narrative. Torronto: University of Toronto Press.
  • Chronis, A. (2012). Tourists as story-builders: Narrative construction at a heritage museum. Journal of Travel & Tourism Marketing, 444-459.
  • Hover, M. (2013). De Efteling als 'Verteller' van Sprookjes. Kaatsheuvel: Efteling Publishing.
  • Hover, M., & Vugts, O. (2013). Efteling en Sprookjesboom. Strorytelling tussen traditie en vernieuwing. In NRIT, Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd (pp. 272-275). Nieuwegein: NRIT Media.
  • Hover, M., Neveu, V., Seegers, C. & Van Waalwijk, J. (2016). Merkboek Crossroads. (Intern document).
  • Levy, U. (1997). Holocaust Survivor Ursula Levy Testimony. (M. Kaufman, Interviewer)
  • Lukas, S. (2013). The immersive worlds handbook. Designing theme parks and consumer spaces. New York: Focal Press.
  • McDonald, B. (2010). Invisible Ink. A pratical guide to building stories that resonate. Seattle: Libertary.
  • Nawijn, J., Isaac, R., Gridnevskiy, K., & Van Liempt, A. (2015). Holocaust concentration camp memorial sites: an exploratory study into expected emotional response. Current Issues in Tourism.
  • Philips, A. (2012). A Creator's Guide to Transmedia Storytelling. New York: McGraw Hill.
  • VPRO NTR (Director). (2016). Andere tijden. Alle kinderen op transport [Motion Picture].
  • Von Franz, M-L. (1996). The Interpretation of Fairy Tales. Boston: Shambala.
  • Woodside, A. G., & Megehee, C. M. (2010). Advancing Consumer Behaviour Theory in Tourism via Visual Narrative Art. International Journal of Tourism Research, 418-431.
  • http://www.maczekmuseum.nl/
  • http://www.nmkampvught.nl/
  • https://www.oorlogsmuseum.nl/
  • http://www.stichting18september.nl/
  • http://www.wingsofliberation.nl/



Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    27/03/25
    1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
    1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    12/11/24
    Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
    Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
    11/10/24
    Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
    NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
    02/10/24
    Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
    Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
    29/03/24
    Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
    Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
    25/03/24
    Exclusief voor leden
    Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
    Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
    13/12/23
    Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
    Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.