Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2016

Toeristen zeer tevreden over Groningen

Toeristen zeer tevreden over Groningen

Zowel dagbezoekers als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Het waarderingscijfer is gestegen naar 8,4. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Marketing Groningen en de gemeente is uitgevoerd.


Ten opzichte van voorgaande metingen onder toeristen en dagbezoekers is de waardering voor de stad gestegen. Het aantal bezoekers uit het buitenland, met name Duitsland, stijgt.


Winkelen en historie belangrijkste redenen om stad te bezoeken

Recreatief winkelen (inclusief de markt) en de historische bezienswaardigheden blijken de belangrijkste redenen om Groningen te bezoeken. De goede sfeer in de stad en het aanbod van winkels en horeca dragen eraan bij dat bezoekers langer in de stad blijven. Wethouder Joost van Keulen van onder meer Toerisme en Recreatie is blij met de mooie 8,4 die de stad als rapportcijfer krijgt: "Toerisme is een belangrijke sector voor de economie van Groningen en het is natuurlijk geweldig dat bezoekers zo positief zijn over wat de stad en met de ondernemers in deze stad hen bieden.”


Verblijfstoeristen en dagrecreanten

In het onderzoek zijn twee groepen bezoekers onderscheiden: Nederlandse en buitenlandse verblijfstoeristen die in de stad Groningen hebben overnacht en Duitse dagrecreanten die vanuit eigen huis of een logeeradres elders de stad bezoeken. Beide groepen hebben dezelfde waardering voor Groningen. Naast een bezoek aan de winkels, de markt en de horeca wordt door zo’n 10% tot 15% van de Duitse dagrecreanten de Martinitoren en/of het Groninger Museum bezocht en/of een rondvaart door de grachten gemaakt. Ook onder de verblijfstoeristen zijn dit populaire activiteiten.


Internationaler

Directeur Hans Poll van Marketing Groningen constateert dat de stad ook toeristisch steeds internationaler wordt: "We zien een landelijke trend dat het inkomend toerisme toeneemt. Dit zien we ook terug in Groningen. Een belangrijk deel van onze bezoekers komt uit Duitsland. De hoge waardering van met name die bezoekers zal via mond-op-mond-reclame worden doorgegeven en nieuwe recreanten naar Groningen trekken.”


Winkelaanbod verbeterd

De resultaten van de Sweco-enquête sluiten aan bij de resultaten van een doorlopend onderzoek van NBTC-NIPO Research, waarin de waardering voor Groningen ook hoog is. Volgens NBTC-NIPO vinden bezoekers dat het winkelaanbod in Groningen verbeterd is ten opzichte van een jaar geleden. Steden met unieke en bijzondere winkels zijn Deventer, Groningen en Haarlem. Groningen en Rotterdam organiseren bovengemiddeld veel evenementen, zo blijkt uit dit onderzoek.

Trefwoorden: dagrecreatie, stedelijk toerisme, groningen,

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname