Geplaatst op: 05-10-2016
Auteur: Marc Gerlings

20% overcapaciteit retail terugdringen

20% overcapaciteit retail terugdringen
Foto: G. Lanting (Wikimedia Commons)

De relatie tussen leisure en retail is innig. Het retaillandschap in Nederland is toe aan een stevige herstructurering. Op dit moment is er een overcapaciteit van 20% en dat wordt aangepakt in 12 regionale retaildeals die vandaag door minister Henk Kamp zijn bekrachtigd met zijn handtekening.

Minister van Economische Zaken Henk Kamp tekent vandaag 12 provinciale retaildeals en een initiatief van de gemeente Den Haag. Er moeten keuzes gemaakt worden waarbij enerzijds de beschikbare winkelruimte afneemt, maar anderzijds ruimte blijft voor nieuwe, innovatieve winkelconcepten. Juist bij vraagstukken die de gemeentegrenzen overstijgen kunnen provincies faciliteren door partijen bij elkaar te brengen en gebruik te maken van ruimtelijke ordeningsinstrumenten. Bovendien kunnen zij informatie verstrekken over bijvoorbeeld productiviteit en marktruimte, vastgoedgegevens en koopstromen.


Minister Kamp: "Ik ben blij dat de provincies de regie nemen en zorgen voor sterke winkelgebieden en het aanpakken van overcapaciteit. Onder regie van de provincies kunnen problemen die bestaan tussen gemeenten worden aangepakt en gezamenlijk opgelost waardoor bijvoorbeeld voorkomen kan worden dat in gemeenten die dicht bij elkaar liggen in elke gemeente apart een winkelcentrum gebouwd wordt met een regionale functie.”


Vernieuwing mogelijk maken

Innovatie is noodzakelijk om te komen tot een aanbod dat aansluit op de veranderde vraag van de consument. De sector heeft afgelopen honderd jaar laten zien te kunnen vernieuwen. Van marktkraam naar kruidenier, naar boetiek, naar warenhuis, naar pop-upstores, mengformules en winkels die online en fysiek combineren. De snelheid waarmee die vernieuwingen moeten worden doorgevoerd is wel nieuw. Om hier goed op in te spelen is vorig jaar de retailagenda gelanceerd. Hierin werken retail, vastgoed en overheid samen aan een sterke toekomstgerichte sector en vitale winkelgebieden in Nederland. Daarbij worden moeilijke keuzes over welk deel van de winkelvoorraad kansrijk of kansarm is, niet uit de weg gegaan. Afgelopen jaar maakten al 119 gemeenten afspraken om tot een gezamenlijke visie en actieprogramma’s te komen. Vandaag komen daar alle 12 provincies bij plus een initiatief uit Den Haag.
Trefwoorden: winkel, winkelen, shoppen, retail, leisure, toerisme, bezoekers

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/05/22
Exclusief voor leden
Gemeenten kunnen financiële hulp aanvragen voor levendige winkelgebieden
Van 9 mei tot en met 30 mei 2022 kunnen Nederlandse gemeenten financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze ronde in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.
04/03/22
Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?
De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld.
13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
07/10/21
Toeristische Infodesk bij Designer Outlet Roermond
De Designer Outlet Roermond beschikt sinds kort over een toeristische Infodesk in de nieuwe Guest Services Terminal. De bedoeling is het winkelende publiek op piekmomenten actief te informeren over de uitgebreide toeristische en recreatieve mogelijkheden in de binnenstad en de regio.
27/05/21
FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten
De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat sch...
12/03/21
Musea openen museumshops
De musea mogen nog niet open door de geldende coronamaatregelen. Toch gaan diverse musea een klein beetje open doordat de museumwinkels winkelen op afspraak mogen uitvoeren.
11/03/21
Corona geeft online een boost
De coronacrisis heeft de online aankopen in 2020 een flinke boost gegeven. Niet zo verwonderlijk aan...
29/01/21
Horeca is klaar voor verantwoorde opening
Nederland zit door de huidige lockdown voorlopig tot 9 februari economisch op slot. Volgens een inte...