Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2016

Nederlandse horeca scoort goed in EU-perspectief

Nederlandse horeca scoort goed in EU-perspectief

De omzet van de Nederlandse horeca is de laatste jaren sterker gestegen dan gemiddeld in de Europese Unie. Na het uitbreken van de kredietcrisis daalde de horecaomzet in Nederland juist meer dan in de rest van de EU. Inmiddels ligt de horecaomzet zowel in Nederland als gemiddeld in de EU op recordhoogte. Dat meldt CBS op basis van eigen bronnen en cijfers van Eurostat.


"In 2008 heeft de Nederlandse horeca een harde klap te verduren gekregen, maar het herstel was ook dusdanig, en daar mogen we met z'n allen op proostten", stelde CBS-woordvoerder Floris Jansen tevreden.


Omzetgroei Nederlandse horeca bovengemiddeld

In het eerste kwartaal van 2016 lag de omzet van de horeca in Nederland 24 procent boven het dieptepunt van de crisis eind 2009. In de EU steeg de omzet met gemiddeld 20 procent. De omzet van de Nederlandse horeca ligt sinds het vierde kwartaal van 2013 weer boven het niveau van voor de crisis en is sindsdien onafgebroken gestegen.



De Europese horeca gedurende de crisis

Nederlandse horecabedrijven hadden in de crisis tussen het eerste kwartaal van 2008 en het laatste kwartaal van 2009 te kampen met omzetdalingen. In die periode daalde de omzet met 8,5 procent. Niet overal in de EU was destijds sprake van een daling. Zo groeide de omzet van horecaondernemers in Polen 7,5 procent, terwijl de Belgische gastheren 2,6 procent bij plusten. Ook in Frankrijk was er van een crisis in de horeca weinig te merken. Tussen begin 2008 en eind 2009 steeg de omzet daar met bijna 7 procent. Andere landen maakten in de crisisjaren juist een sterkere daling door dan Nederland. Zo daalden de omzetten in Spanje met bijna 12 procent en de Griekse en Duitse horeca kregen klappen van respectievelijk 10 en 7 procent.




De Europese na de crisis

Na 2009 herstelde de horeca bijna overal weer tot op een hoger niveau dan voor de crisis: alleen in Portugal, Griekenland en Spanje zijn de omzetten nog altijd lager. De grootste omzetstijgingen waren te vinden in België (+35 procent) en Frankrijk (+37 procent). Polen spant de kroon. Daar steeg de omzet sinds 2008 met bijna 75 procent. De horecasector is daar wel relatief klein.


Horeca van toenemend belang voor Nederlandse economie

Door de relatief sterke groei is het belang van de horeca voor de Nederlandse economie de afgelopen jaren toegenomen. Het aandeel van de horeca in de totale toegevoegde waarde steeg van 1,7 procent in 2007 naar 1,8 procent in 2015. In 2010 was het aandeel juist teruggezakt naar 1,6 procent.


Meer werknemers in de Nederlandse horeca

In Nederland is het aantal werkenden in de horeca gestegen van 344 duizend in 2008 naar 374 duizend in 2014. Daarmee werkte in 2014 ongeveer 4,3 procent van alle werkzame personen in die bedrijfstak. Dit is iets lager dan gemiddeld in de EU (4,8 procent). In de rest van Europa lopen deze percentages sterk uiteen. Zo is de horeca in Cyprus, een klein land met veel toerisme, een belangrijke bedrijfstak gemeten naar werkenden (10,9 procent). Dat is ook het geval in traditionele vakantielanden als Griekenland (7,6 procent), Spanje (7,6 procent), Portugal (5,9 procent) en Italië (5,7 procent). Roemenië (2,0 procent), Polen (2,1 procent), Litouwen (2,5 procent) en Letland (3,2 procent) scoren op dit vlak juist lager dan Nederland.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/30/omzet-horeca-stijgt-harder-in-nederland-dan-in-eu
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet, werkgelegenheid, europa, eu

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...