Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-07-2016

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

NBTC en INretail gaan een samenwerking aan op het gebied van retail en toerisme. Met de Holland Shopping Alliantie (HSA) zetten de twee partijen Nederland internationaal als ‘shopping’ bestemming nadrukkelijker op de kaart. Het doel van de samenwerking is meer zichtbaarheid creëren voor het unieke Nederlandse retailaanbod bij internationale bezoekers. Dat zal leiden tot meer bezoek(ers) en meer bestedingen in winkels.


Het bevorderen van winkeltoerisme is een actiepunt in de Retailagenda die op initiatief van minister Kamp werd ontwikkeld. De Holland Shopping Alliantie draagt bij aan de ambitie van ‘bruisende binnensteden’ en vormt onderdeel van NBTC’s HollandCity-strategie.


Inkomende toeristen besteden 600 miljoen euro in winkels

Inkomend toerisme levert een steeds belangrijkere bijdrage aan het verdienvermogen van de Nederlandse retail. Het afgelopen jaar is het aantal internationale bezoekers gestegen naar 15 miljoen. Dit is een toename van acht procent ten opzichte van 2014. Gezamenlijk gaven deze bezoekers ruim 5,7 miljard euro uit, waarvan ruim 600 miljoen aan winkelen. Bijna de helft van deze bestedingen doen zij bij mkb-bedrijven in bij voorkeur de fysieke winkelomgeving.


Internationale bezoekers besteden bovengemiddeld

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Onze strategie richt zich op het beter spreiden van internationale bezoekers in tijd en ruimte én op het aantrekken van bezoekers met een hoog bestedingspatroon. De Holland Shopping Alliantie bevindt zich op het snijvlak van retail, toerisme en cultuur. Internationale bezoekers komen naar Nederland en ondernemen allerlei activiteiten waaronder in toenemende mate winkelen. Onderzoek wijst uit dat dat vaak bezoekers zijn die bovengemiddeld veel besteden. Bij deze groep willen we het bijzondere retailaanbod onder de aandacht brengen. Het evenementjaar Jeroen Bosch is een mooi voorbeeld van hoe sectoren kunnen profiteren van elkaar: men komt voor het thema Jeroen Bosch naar ons land en tijdens het verblijf profiteren ook de horeca en de retail in de binnenstad die op het thema inspelen.”


Toeristen waarderen compact Nederland

Inretail is de grootste non-food brancheorganisatie van Nederland. Zij vertegenwoordigt ruim 16.000 winkels in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Haar missie is ondernemen makkelijker maken. In de branche vinden ruim 140.000 mensen werk.


Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, benadrukt dat de Nederlandse retail het verdient om ontdekt te worden door buitenlandse bezoekers. "Het DNA van Nederlandse plaatsen is uniek in de wereld. Op een relatief klein oppervlak vinden toeristen een compleet aanbod van vaak historische gegroeide winkelroutes, horeca-, evenementen- en cultuuraanbod. Dat kennen ze niet in eigen land en wordt daarom enorm gewaardeerd. De Holland Shopping Alliantie daagt ondernemers, steden en dorpen uit om hun onderscheidend vermogen om te zetten naar aantrekkingskracht op bezoekers uit binnen- en buitenland. Nederland kan dé shopbestemming bij uitstek worden.”


Uitnodiging

Vranken en Meerman roepen andere partijen in en om retail en toerisme nadrukkelijk op om zich aan te sluiten bij de Holland Shopping Alliantie. "Wij zetten deze eerste stap met de nadrukkelijke intentie om de samenwerking en slagkracht met en via andere partijen te versterken”, aldus Meerman en Vranken.

Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen, samenwerking, internationaal toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...