Geplaatst op: 19-07-2016

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

NBTC en INretail gaan een samenwerking aan op het gebied van retail en toerisme. Met de Holland Shopping Alliantie (HSA) zetten de twee partijen Nederland internationaal als ‘shopping’ bestemming nadrukkelijker op de kaart. Het doel van de samenwerking is meer zichtbaarheid creëren voor het unieke Nederlandse retailaanbod bij internationale bezoekers. Dat zal leiden tot meer bezoek(ers) en meer bestedingen in winkels.


Het bevorderen van winkeltoerisme is een actiepunt in de Retailagenda die op initiatief van minister Kamp werd ontwikkeld. De Holland Shopping Alliantie draagt bij aan de ambitie van ‘bruisende binnensteden’ en vormt onderdeel van NBTC’s HollandCity-strategie.


Inkomende toeristen besteden 600 miljoen euro in winkels

Inkomend toerisme levert een steeds belangrijkere bijdrage aan het verdienvermogen van de Nederlandse retail. Het afgelopen jaar is het aantal internationale bezoekers gestegen naar 15 miljoen. Dit is een toename van acht procent ten opzichte van 2014. Gezamenlijk gaven deze bezoekers ruim 5,7 miljard euro uit, waarvan ruim 600 miljoen aan winkelen. Bijna de helft van deze bestedingen doen zij bij mkb-bedrijven in bij voorkeur de fysieke winkelomgeving.


Internationale bezoekers besteden bovengemiddeld

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Onze strategie richt zich op het beter spreiden van internationale bezoekers in tijd en ruimte én op het aantrekken van bezoekers met een hoog bestedingspatroon. De Holland Shopping Alliantie bevindt zich op het snijvlak van retail, toerisme en cultuur. Internationale bezoekers komen naar Nederland en ondernemen allerlei activiteiten waaronder in toenemende mate winkelen. Onderzoek wijst uit dat dat vaak bezoekers zijn die bovengemiddeld veel besteden. Bij deze groep willen we het bijzondere retailaanbod onder de aandacht brengen. Het evenementjaar Jeroen Bosch is een mooi voorbeeld van hoe sectoren kunnen profiteren van elkaar: men komt voor het thema Jeroen Bosch naar ons land en tijdens het verblijf profiteren ook de horeca en de retail in de binnenstad die op het thema inspelen.”


Toeristen waarderen compact Nederland

Inretail is de grootste non-food brancheorganisatie van Nederland. Zij vertegenwoordigt ruim 16.000 winkels in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Haar missie is ondernemen makkelijker maken. In de branche vinden ruim 140.000 mensen werk.


Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, benadrukt dat de Nederlandse retail het verdient om ontdekt te worden door buitenlandse bezoekers. "Het DNA van Nederlandse plaatsen is uniek in de wereld. Op een relatief klein oppervlak vinden toeristen een compleet aanbod van vaak historische gegroeide winkelroutes, horeca-, evenementen- en cultuuraanbod. Dat kennen ze niet in eigen land en wordt daarom enorm gewaardeerd. De Holland Shopping Alliantie daagt ondernemers, steden en dorpen uit om hun onderscheidend vermogen om te zetten naar aantrekkingskracht op bezoekers uit binnen- en buitenland. Nederland kan dé shopbestemming bij uitstek worden.”


Uitnodiging

Vranken en Meerman roepen andere partijen in en om retail en toerisme nadrukkelijk op om zich aan te sluiten bij de Holland Shopping Alliantie. "Wij zetten deze eerste stap met de nadrukkelijke intentie om de samenwerking en slagkracht met en via andere partijen te versterken”, aldus Meerman en Vranken.

Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen, samenwerking, internationaal toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...