Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Holland klompen, molens? Nee superjachten!

Holland klompen, molens? Nee superjachten!
Foto: HISWA Holland Yachting Group
Klompen, molens? Nee, superjachten en reparatie van jachten daar is in de welvarende kringen in de wereld Nederland bekend om. Recentelijk werd bekend dat meerdere werven die zich in de grote jachten specialiseren uitbreiden en productiefaciliteiten bouwen. De campagne die inspeelt op de bijzondere positionering van vakmanschap, innovatie verbonden aan Nederland draagt bij aan imago en groei.

37% groei
Uit cijfers van de HISWA van 2015 blijkt dat afgelopen jaar 22 superjachten werden afgeleverd. Dat betekent een groei van 37% ten opzichte van 2014. De waarde van de jachten is enorm, 22 jachten leveren € 1,18 miljard. Deze kleine industrie maar beeldvormend voor Nederland verwacht waarschijnlijk nog meer groei gezien de forse investeringen dit jaar in extra productiefaciliteiten zoals nieuwe hallen.

Typisch Hollands
Internationaal draagt de campagne van het samenwerkingsverband van bedrijven bij aan de typisch Hollandse positionering. Jeroen Sirag, export manager van de HISWA Holland Yachting Group over de campagne Think Yachts, Think Holland: "De campagne startte begin 2014 en heeft als doel de 40 Nederlandse bedrijven sterker te positioneren op internationale markten om zo de export te bevorderen. De campagne kent drie pijlers; ambacht, innovatie en creativiteit. Wij zorgen ervoor dat de diverse doelgroepen overwegen een superjacht of aanverwante producten aan te schaffen, eerst denken aan Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse superjachtcluster wereldwijd leider blijft in de komende jaren.”

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...