Holland klompen, molens? Nee superjachten!
Foto: HISWA Holland Yachting Group Klompen, molens? Nee, superjachten en reparatie van
jachten daar is in de welvarende kringen in de wereld Nederland bekend om.
Recentelijk werd bekend dat meerdere werven die zich in de grote jachten
specialiseren uitbreiden en productiefaciliteiten bouwen. De campagne die
inspeelt op de bijzondere positionering van vakmanschap, innovatie verbonden
aan Nederland draagt bij aan imago en groei.
37% groei
Uit cijfers van de HISWA van 2015 blijkt dat afgelopen jaar 22 superjachten
werden afgeleverd. Dat betekent een groei van 37% ten opzichte van 2014. De
waarde van de jachten is enorm, 22 jachten leveren € 1,18 miljard. Deze kleine
industrie maar beeldvormend voor Nederland verwacht waarschijnlijk nog meer
groei gezien de forse investeringen dit jaar in extra productiefaciliteiten
zoals nieuwe hallen.
Typisch Hollands
Internationaal draagt de campagne van het samenwerkingsverband van bedrijven
bij aan de typisch Hollandse positionering. Jeroen Sirag, export manager van de
HISWA Holland Yachting Group over de campagne Think Yachts, Think Holland: "De
campagne startte begin 2014 en heeft als doel de 40 Nederlandse bedrijven
sterker te positioneren op internationale markten om zo de export te
bevorderen. De campagne kent drie pijlers; ambacht, innovatie en creativiteit. Wij
zorgen ervoor dat de diverse doelgroepen overwegen een superjacht of
aanverwante producten aan te schaffen, eerst denken aan Nederland. Ik ben ervan
overtuigd dat het Nederlandse superjachtcluster wereldwijd leider blijft in de
komende jaren.”
|
|
03/07/25
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
|
03/07/25
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
|
03/07/25
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
|
02/07/25
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
|
02/07/25
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
|
02/07/25
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
|
02/07/25
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
|
30/06/25
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|