Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-07-2016
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme juni / juli 2016

Primeur voor Brabant: beacons in routenetwerk

Kan beacon technologie goedkoop hoge beleving bieden?

Primeur voor Brabant: beacons in routenetwerk
VisitBrabant

De Landgoederenroute Kempen is de eerste route in Nederland met de nieuwe technologie van kleine bakens die via Bluetooth informatie versturen naar mobiele apparaten in de buurt. De bakens zijn klein en goedkoop. Is dit de oplossing voor lange fietsroutes waar je als destinatie veel beleving aan wilt koppelen? Fabio Tat vertelt waarom voor deze techniek is gekozen.


Het fietsroutenetwerk in Noord-Brabant heeft een kwaliteitsimpuls gekregen. Er zijn nieuwe knooppuntroutes gerealiseerd en tal van nieuwe overzichtspanelen geplaatst. Daarbij is Brabant de eerste provincie in Nederland waar infopanelen op de belangrijkste routes worden voorzien van beacon-technologie. Een innovatie gekoppeld aan een route-app die ervoor zorgt dat fietsers actuele omgevingsinformatie kunnen ontvangen. Dit is voorlopig alleen opgezet voor de Landgoederenroute Kempen maar projectleider Fabio Tat wil de technologie in het hele Brabantse recreatieve routenetwerk gebruiken.

Klein en goedkoop maar is het ook de beste oplossing?


Technologie genoeg voor toonaangevende fietsdestinatie?

Gedeputeerde Bert Pauli van Provincie Noord-Brabant (Economie & Internationalisering) en burgemeester Anja Thijs-Rademakers van de gemeente Eersel (bestuurlijk aanspreekpunt voor de recreatieve routes in Zuidoost-Brabant) hebben op donderdag 12 mei in Eersel het fietsroutenetwerk met de introductie van route-app en beacon technologie officieel in gebruik genomen. Bert Pauli: "Deze innovatieve aanpak past goed bij Brabant en bij de wijze waarop we meer bezoekers verleiden naar Brabant te komen én ook om de meest toonaangevende fietsprovincie te worden, zoals collega Christoph van der Maat (gedeputeerde, mobiliteit) beoogt.”


Toch is deze start meteen een breinkrakende operatie. De route heeft ongeveer 100 knooppunten. Het hele Brabantse netwerk is vele duizenden kilometers lang. Daar zijn ook zogenaamde centrumroutes bij. Deze gaan door centra van steden. Deze vergen nog meer aandacht in de voorbereiding voor de plaatsing van de kleine bakens maar toch staat dat al voor dit jaar en volgend jaar gepland. Voorlopig is gebruik gemaakt voor het plaatsen van de bakens bij informatieborden en bij reguliere inlooppunten zoals horeca.




Beacons: nieuwe technologie

Via de beacon technologie kunnen onderweg ook acties onder de aandacht worden gebracht. Dit als service voor de fietser en extra impuls voor de lokale middenstand. Dit kan veel voordelen bieden voor de ondernemer, bezoekerscentra of culturele attracties. De Kempen heeft de primeur met de Landgoederenroute. Op verschillende interessante punten langs de route ontvangt de fietser wetenswaardigheden, tips, aanbiedingen en foto’s op de smartphone. Routebureau Brabant, integraal onderdeel van VisitBrabant, zorgt samen met partners in de komende periode voor de doorontwikkeling van deze technologie op de meest aansprekende themaroutes. De techniek is er, nu wordt het de kunst om ook de ondernemer erbij te betrekken.


In de praktijk?

Fabio Tat over wat dit in de praktijk betekent: "We maken gebruik van de panelen met informatie. De panelen zijn herontwikkeld en daar is een nieuwe standaard voor bedacht, met daarin de beacon. Als je in de buurt komt van het bord krijg je op je telefoon of tablet een melding van het baken en kun je door te swipen doorgaan naar de informatie die bij dat bord of route hoort. We zijn erg benieuwd of natuurorganisaties en ondernemers van de mogelijkheden kunnen profiteren. De consument downloadt de app vooraf. De ondernemer kan inloggen op het systeem van de bakens en dan zijn informatie of actie plaatsen. Het voordeel van deze technologie is dat het op Bleutooth werkt. Het baken heeft een batterij maar die hoeft maar heel weinig energie af te geven waardoor het erg lang meegaat. Een extra route door de natuur kopen? Of koffie met korting onderweg? Dat kan nu allemaal. We willen graag dat de recreant meer beleving krijgt en ook dat deze naar de ondernemer wordt geleid. De beacon is een goedkoop stuk techniek. Voor 10 tot 20 euro heb je er een en dan heb je het ook over de Rolls Royce onder de beacons. In het verleden was dit geen handige technologie, ooit verbruikte Bleutooth veel batterij, en met name die techniek is flink verbeterd.”

"Je wilt als fietser ook tussendoor informatie ontvangen”


2016 en 2017 volgen alle regio’s

Met het vernieuwde en innovatieve fietsroutenetwerk draagt Routebureau Brabant bij aan de ambitie van Brabant om in 2020 uit te groeien tot dé toonaangevende fietsprovincie. De regio Zuidoost-Brabant is de eerste regio in Brabant waar de werkzaamheden nu zijn afgerond. De overige regio’s volgen in de loop van 2016 en 2017. Provincie Noord-Brabant heeft samen met gemeenten gezorgd voor de financiering van deze kwaliteitsimpuls.


Themaroutes krijgen voorrang

De Landgoederenroute Kempen is slechts 25 kilometer lang. Dat is kort voor fietsers. Fabio Tat laat blijken dat vooral de routes met een thema met de bakens worden uitgerust. De landgoederenroute is een mooie test of de techniek zich staande houdt en of de ondernemers inspringen op de kansen. Er wordt nog meer van de bakens in combinatie met beleving verwacht rond de Van Gogh route, de recent gelanceerde Trapisten route en de kaskraker, de Liberation route.


Mooiere Van Gogh Route

De Van Gogh Route werd begin dit jaar verkozen tot Europese fietsroute van het jaar. Vooral door de grote schat aan informatie rondom Van Gogh kan deze route echt tot leven komen op de telefoon van de fietser. Dit zijn internationale toproutes die nu ook door onder meer de gewonnen prijs ook bekendheid in het buitenland winnen. Dat was al gelukt met de Liberation route. Het eerste experiment moet nog meer praktische gegevens opleveren. "Je wilt als fietser ook tussendoor, dus niet alleen bij borden, informatie ontvangen. Het is zoeken naar een goede balans, wanneer wel informatie en hoe lossen we dat op? Andere regio’s kunnen aanhaken op dit systeem en dan krijgen ze een eigen omgeving binnen het platform waarin de beacons vallen.”


"Je ziet veel initiatieven ontstaan rondom routes en mobiele techniek. Bij recreatieve routes ben ik nog niet veel oplossingen tegengekomen en zeker niet op dit schaalniveau. Er ging een heel denkproces aan vooraf hoe we dat moeten implementeren. We leren nog iedere dag nu we de eerste route en de uitrol uitvoeren. Dit is zeker niet het eindpunt wat je hier ziet bij de Landgoederenroute. We staan open voor verbetering”, meldt Fabio Tat.

"Zeker niet op dit schaalniveau”


Vervanging ouderwetse informatie zorgt voor investering beacon

Voor Recreatie & Toerisme wilde de projectleider wel aangeven hoe hoog de investering is. De bakens zijn niet duur maar de ontwikkeling is door de vele uren toch kostbaar. De transitie naar deze technologie valt samen met die van de ouderwetse informatievoorziening. De investering werd mogelijk omdat de informatiepanelen langs de routes aan vervanging toe zijn. Daar dragen de provincie en de gemeenten aan bij. De vervangingsoperatie kost waarschijnlijk 1 miljoen euro. De app samen met de beacons kosten enkele duizenden euro’s. De ontwikkeling is snel gegaan. In het najaar van 2015 werd het idee opgepakt en nu, een half jaar later is de eerste route een feit.
Trefwoorden: route, fietsen, beleving, Brabant, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.